Czy warto sprzedawać na marketplace?

Marketing w e-commerce
Krzysztof Semp

Krzysztof Semp

CEO, doradca ds. e-commerce
profitcrew.pl

Jeszcze kilkanaście lat temu trudno było wyobrazić sobie zakupy w innej formie, niż stacjonarna. Obecnie zakupy online obejmują praktycznie wszystkie branże, oszczędzając nasz czas i oferując prawie nieograniczony wybór produktów. Niezaprzeczalnie e-commerce jest przyszłością sprzedaży, co dobitnie pokazały nam ostatnie dwa lata - wartość polskiego rynku e-commerce wzrosła z 70 mld w 2020 roku do 105 mld w 2022 roku. Co więcej, tendencja jest wyraźnie wzrostowa.

Istotną częścią rynku zakupów online są marketplace’y (obsługują 40% rynku!). Wszyscy je znamy i chętnie korzystamy z ich szerokiej oferty - Allegro, Amazon, eBay, Etsy czy Aliexpress, towarzyszą nam od lat i pozwalają na znalezienie ciekawych produktów w niskich cenach i z szybką dostawą.

Coraz więcej sprzedawców zaczyna sprzedaż na marketplace’ach, co pozwala im na dotarcie do tysięcy nowych klientów i skuteczne zwiększenie sprzedaży.

W wyniku pandemii marketplace’y stały się jeszcze bardziej popularne - indywidualne sklepy internetowe nie miały infrastruktury ani zaplecza technologicznego, by obsłużyć duży ruch na stronie, a także by szybko i sprawnie realizować wysyłki czy zwroty.

Świetnym rozwiązaniem okazały się zatem Amazon, Allegro, eBay, czy CDiscount, które posiadają wszystko, co trzeba, by zaspokoić potrzeby klientów i poradzić sobie z nadmiernym popytem. Dodatkowo łatwość i wygoda zakupów za ich pośrednictwem sprawia, że klienci coraz częściej rezygnują z witryn e-commerce właśnie na rzecz marketplace’ów.

Czy warto zacząć przygodę z marketplace’ami?

Odpowiedź będzie zależała od wielu czynników, ale mogę z dużą dozą pewności stwierdzić, że sprzedaż na zarówno polskich, jak i zagranicznych marketplace’ach jest dobrą ścieżką do skutecznego rozwoju biznesu, zwiększenia sprzedaży, i zdobycia nowych klientów.

Oczywiście nie musisz zamykać swojego sklepu internetowego, żeby zacząć przygodę ze sprzedażą na marketplace’ie. Bynajmniej. Prowadzenie sklepu internetowego i konta na marketplace mogą się świetnie uzupełniać i jeszcze skuteczniej podbijać sprzedaż.

Wśród wielu korzyści rozpoczęcia sprzedaży na nowej platformie można na pewno wymienić:

  • zyskasz dostęp do tysięcy nowych klientów,
  • będziesz w stanie prowadzić skuteczne i szeroko zakrojone działania marketingowe,
  • skorzystasz z rozpoznawalności marki i zdobędziesz zaufanie wielu nowych klientów,
  • obsługa zamówień będzie o wiele łatwiejsza,
  • sprzedaż na platformie, która cieszy się zaufaniem klientów - nie musisz budować swojej marki i zaufania od zera,
  • zyskasz miejsce w branżowej ofercie,
  • zbudujesz swoją markę i jej rozpoznawalność,
  • zapewnisz swojemu asortymentowi o wiele lepsze pozycjonowanie.

Założenie konta na rozpoznawalnym makretplace’ie jest ogromną szansą dla Twojego sklepu internetowego i pozwoli Ci dotrzeć do tysięcy nowych klientów, zbudować szerokie zasięgi, co w innym przypadku byłoby o wiele bardziej czasochłonne i wymagało dużych nakładów finansowych. Dlatego niezależnie od tego, czy Twoja firma jest raczkująca, czy zajmuje pewne miejsce na rynku, korzyści z rozpoczęcia sprzedaży online są nieocenione.

Świetnym przykładem tego, jak szybko może rozwinąć się biznes, inwestując w sprzedaż online, jest firma CCC. Co wyjątkowego jest w tej historii? Otóż CCC zakupiło w 2015 roku eobuwie.pl za zawrotną kwotę 230 milionów złotych, czym odkupili 75 % udziałów. Oczywiście 7 lat temu rynek internetowej sprzedaży butów nie był tak popularny, jak obecnie, ale sytuacja odwróciła się bardzo szybko - zaledwie w ciągu 3 lat.

Już w 2018 roku e-obuwie wygenerowało około miliarda złotych przychodu, co tylko zachęciło CCC do skupowania kolejnych konkurencyjnych marek, takich jak DeeZee.pl.

Oczywiście wśród wielu plusów znajdują się również minusy. Nie można zapomnieć o dużej konkurencji, konieczności płacenia prowizji, mniejszej rozpoznawalności Twojego brandu, a także obowiązku stosowania się do wielu zasad i regulaminu platformy.

Czy początkujący sprzedawca powinien próbować swoich sił na marketplace’ie?

Jak najbardziej! W sytuacji, gdy dopiero zaczynasz przygodę ze sprzedażą internetową, platformy marketplace będą dla Ciebie idealnym rozwiązaniem i ogromnym ułatwieniem. Jeśli wolumen Twojej sprzedaży nie jest początkowo duży, prowizje będą niższe, co dodatkowo ułatwi sprzedaż.

Co więcej, takie platformy pozwolą Ci na zdobycie nowych, zaufanych klientów, szczególnie jeśli nie masz jeszcze wyrobionej marki, albo wielu opinii wśród użytkowników. Oczywiście konkurencja jest duża, ale systematycznością i odpowiednią strategią można się wybić. Optymalne jest połączenie własnego sklepu ze sprzedażą na marketplace’ie.

Obecność na marketplace’ie to również (prawie) darmowa reklama dla Twojego sklepu internetowego. Dzięki strategii omnichannel możesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i budować rozpoznawalność, i pozytywny wizerunek swojej firmy. Dodatkowo regularne publikowanie produktów na marketplace’ie z zoptymalizowanymi opisami SEO przyniesie widoczne korzyści dla Twojego rankingu w Google.

Ponad 73% internautów robi zakupy w internecie, a 40% rynku e-commerce stanowią marketplace’y (tendencja jest widocznie wzrostowa). Warto rozważyć wszystkie za i przeciw, natomiast inwestycja w zarówno własny sklep internetowy, jak i obecność na marketplace’ie ma dużą szansę na korzystny zwrot.

Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, zapraszam na konsultację. W Profitcrew od lat z sukcesami zajmujemy się pomaganiem sprzedawcom internetowym w rozwinięciu skrzydeł na marketplace’ach. Nasi klienci odnotowują miliony euro zysku rocznie, wybierając odpowiednią platformę i korzystając z naszych wskazówek.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę