Czy warto było wziąć udział w Dniu Darmowej Dostawy 2012? Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród sklepów

Marketing w e-commerce
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

Podobnie jak rok temu, po zakończeniu Dnia Darmowej Dostawy poprosiliśmy wszystkich sprzedawców o wypełnienie krótkiej ankiety z podsumowaniem akcji. Zapytaliśmy w niej o wyniki sprzedaży, ruch w poszczególnych sklepach, poprosiliśmy o uwagi organizacyjne. Zapraszamy do szczegółowego podsumowania całej ankiety.

W ubiegłorocznym Dniu Darmowej Dostawy wzięło udział 1828 sklepów internetowych, co wypada podobnie jak w 2011 roku – wtedy mieliśmy w akcji 1846 sklepów. Tym razem z wielu powodów odrzuciliśmy jednak ponad 300 zgłoszeń – mniej więcej tylu sprzedających nie spełniało podstawowych wymogów prawnych (adres i dane firmy na stronie!), pojawiały się też podwójne zgłoszenia do różnych kategorii.

Ankietę podsumowującą akcję Dzień Darmowej Dostawy 2012 wypełniło dokładnie 379 sprzedawców.

Najwięcej sklepów oferowało asortyment w ogólnej sekcji Prezenty (637 podmiotów). Na kolejnych miejscach uplasowały się: Odzież, dodatki (445), Dom i ogród (417), Dla dzieci (338) oraz Uroda (257). Również wśród osób, które wypełniły naszą ankietę, większość stanowili przedstawiciele powyższych kategorii.

Który raz Twój sklep brał udział w Dniu Darmowej Dostawy?

Dla 57% sklepów był to drugi (34%) lub trzeci (25%) udział w Dniu Darmowej Dostawy. Po raz pierwszy swoich sił w naszej inicjatywie spróbowało 41% ankietowanych.

Czy w Twoim sklepie 3 grudnia był większy ruch niż średni ruch z listopada?

Aż 91% sklepów zauważyło większy ruch użytkowników w swoich sklepach, w porównaniu do listopada br. 8% przedstawicieli e-biznesów zanotowało mniejszy ruch, a 1% respondentów nie widział, czy ruch się zmienił.

 

O ile procent wzrósł ruch?

Najliczniej, bo 20% sprzedawców stwierdziło, że ruch w ich sklepie wzrósł w przedziale od 100 do 300% (podobnie jak w 2011 roku). 33 sklepy (9%) pochwaliły się, że wzrosty oglądalności przekroczyły zawrotne 500%.

 

Jaki procent % wszystkich odwiedzin 3 grudnia stanowiły odwiedziny ze strony Dnia Darmowej Dostawy?

W przypadku tego pytania odpowiedzi były rozmaite (różna branża, strategia cenowa, itd.). Najczęściej podawano zakres pomiędzy 25 a 45%, co pokazuje, że oficjalna strona DDD2012 zdecydowanie spełniła swoją rolę. Co ciekawe, dość znaczna grupa sklepów nie potrafiła odpowiedzieć na to pytanie – nie wiedzieli skąd można pozyskać takie informacje.

Czy 3 grudnia w Twoim sklepie było więcej zamówień niż średnia liczba zamówień z listopada?

Aż 80% ankietowanych zanotowało 3 grudnia zwiększoną liczbę złożonych zamówień!

O ile procent (%) zwiększyła się sprzedaż w Twoim sklepie?

24% respondentów ujawniło, że sprzedaż w ich sklepie wzrosła 3 grudnia 2012 roku o więcej niż 200%. W przedziałach 30–200% zarejestrowano kolejnych 32% wszystkich sprzedawców. Tylko 17% ankietowanych nie zauważyło wzrostu przychodów, co stanowi nieznaczny spadek w porównaniu do Dnia Darmowej Dostawy 2011 (wówczas tak odpowiedziało 20% badanych).

Jaka była średnia wartość pojedynczego zamówienia w Twoim sklepie w Dniu Darmowej Dostawy 2012?

Co ciekawe, aż 43% wszystkich sprzedawców stwierdziło, że średnia wartość zamówienia złożonego podczas DDD2012 była mniej więcej na takim samym poziomie, jak podczas normalnej sprzedaży, bez promocji tego typu. 5% ankietowanych poinformowało zaś o wzroście średniej wartości zamówienia!

Podaj średnią wartość zamówienia w Twoim sklepie w Dniu Darmowej Dostawy 2012 (w zł)

W ankiecie pojawiło się pytanie o średnią wartość zamówienia złożonego w danym sklepie. Pytanie nie było obowiązkowe (dla niektórych to dane mocno wrażliwe i to rozumiemy, ale z drugiej strony – chodziło tylko o jeden dzień i zbieraliśmy dane anonimowo…). Poniżej prezentujemy wyniki z tych kategorii, w których zebraliśmy minimum 20 odpowiedzi:

AGD i RTV – 202,5 zł                                               Komputery – 171,20 zł
Apteka – 103,43 zł                                                    Książki i komiksy – 71,54 zł
Biżuteria – 81,27 zł                                                   Motoryzacja – 107,87 zł
Biuro i firma – 83,33 zł                                              Muzyka i instrumenty – za mało danych
Broń i militaria – 111,44 zł                                        Obuwie – 180,96 zł
Delikatesy – 70,71 zł                                                Odzież, dodatki – 131,62 zł
Dla dzieci – 112,65 zł                                               Prezenty – 59,80 zł
Dla koneserów – za mało danych                            Sport – 119,43 zł
Dom i ogród – 231,90 zł                                          Telefony i akcesoria – 165,00 zł
Erotyka – za mało danych                                       Turystyka – za mało danych
Fotografia – za mało danych                                   Uroda – 84,14 zł
Gry i konsole – 106,50 zł                                         Zegarki – za mało danych
Hobby – 83,31 zł

Jaki procent (%) zupełnie nowych klientów złożyło zamówienie w Twoim sklepie 3 grudnia?

Aż 40% wszystkich badanych ujawniło, że liczba zupełnie nowych klientów w ich sklepie przekroczyła 50%. Sporo było też konsumentów powracających do swoich ulubionych sprzedawców – 26% ankietowanych zanotowało jedynie do 10% nowych kupujących.

Jaki procent (%) wszystkich zamówień w Twoim sklepie wygenerowała strona Dnia Darmowej Dostawy?

Aż 22% respondentów sprawdziło, że oficjalna strona Dnia Darmowej Dostawy wygenerowała w ich sklepach 50% i więcej wszystkich zamówień złożonych 3 grudnia! Kolejne 44% osób zanotowało, że od 10 do 50% wszystkich zamówień pochodziło z witryny DDD2012. 34% badanych stwierdziło, że strona wygenerowała im tego dnia do 10% całej sprzedaży.

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #16. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę