Nie ulega wątpliwości, że sprzedaż internetowa może okazać się świetnym źródłem dochodu. Wynika to z faktu, że zakupy online cieszą się współcześnie ogromną popularnością. Wystarczy kilka kliknięć, aby zamówić pożądany produkt bez wychodzenia z domu. Aby taka działalność przyniosła oczekiwane rezultaty, trzeba jednak odpowiednio przemyśleć wiele kwestii technicznych. Mowa tu przede wszystkim o hostingu.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czy warto zainwestować w specjalny hosting pod WooCommerce?
- jak jako właściciel strony na WordPress rozpocząć sprzedaż online?
- jak w prosty sposób wpłynąć na wzrost sprzedaży?
- gdzie poszukiwać nowoczesnych rozwiązań dla swojego sklepu internetowego?
Sklep internetowy WooCommerce — garść informacji
WordPress jest najczęściej wybieranym systemem CMS, dzięki któremu można w prosty sposób stworzyć dowolną stronę internetową. Zgodnie z badaniami w3techs, jest on podstawą działania ponad 60% systemów zarządzania treścią. WooCommerce jest z kolei wtyczką, która umożliwia zintegrowanie tego systemu ze sklepem internetowym. To niejako silnik e-commerce, bez którego trudno wyobrazić sobie sprzedaż online.
Postanowiliśmy sprawdzić, czy WooCommerce cieszy się dużą popularnością wśród sprzedawców internetowych. Okazuje się, że tak! Tylko w grudniu 2021 w Polsce było około 55 tysięcy instalacji tej wtyczki. Należy jednak podkreślić, że nie każdy z tych sklepów faktycznie funkcjonuje (jeszcze nie zaczął lub został “porzucony”). W każdym razie jest to najchętniej wybierana wtyczka w naszym kraju. Co istotne, drugą najpopularniejszą platformą tego typu jest Presta Shop. Zainstalowano ją w sumie 24 tysiące razy, więc różnica jest znacząca.
Warto wiedzieć
55 tysięcy instalacji wtyczki WooCommerce w grudniu 2021!
Spójrzmy jednak szerzej. Czy WooCommerce dominuje także poza Polską? Według statystyk dostępnych na stronie platformy, w samym 2021 roku liczba pobrań pluginu przekroczyła 82 miliony. Rzeczywistych sklepów na podstawie tej wtyczki powstało z kolei blisko 4 miliony. Jej udział na rynku platform e-commerce wynosi aż 37%. Nieźle, prawda?
Jednak aby rozpocząć sprzedaż online, musisz zadbać o 3 rzeczy z obszaru technologicznego. Nie obejdzie się bez:
- domeny,
- hostingu,
- certyfikatu SSL.
Dzisiaj opowiem Ci o wyborze hostingu pod WooCommerce. Zaczynamy!
Dlaczego hosting pod WooCommerce jest tak ważny?
Na wstępie zaznaczę, że wymagania WordPressa są tak banalne, że chyba nie istnieje hosting, który by się z nimi nie uporał. Jego niezbędne elementy to jedynie baza danych i serwer www z obsługą PHP. Musisz więc mieć na uwadze, że posiadanie specjalnego hostingu nie jest niezbędne. To jedynie udogodnienie, na które możesz sobie pozwolić. Jeżeli przykładowo zamierzasz prowadzić bloga w ramach hobby, podstawowe konto hostingowe okaże się całkowicie wystarczające. Jak jest w przypadku sklepów internetowych?
Badania są bezlitosne, a internauci niecierpliwi. Wystarczy, że ładowanie strony przekroczy 3 sekundy, aby konsument zrezygnował ze sfinalizowania zakupu. Problem porzuconych koszyków dotyczy niestety wszystkich właścicieli e-commerce. Co ciekawe, aż 70% rozpoczętych zakupów online nie dochodzi do skutku. Oczywiście nie da się tego uniknąć. Można jednak nieco zmniejszyć odsetek takich sytuacji. Z pomocą spieszy Ci hosting.
Warto wiedzieć
Szybszy sklep, to nawet o połowę konwersji więcej!
Szybki, stabilny i bezawaryjny. Taki musi być Twój hosting, abyś mógł liczyć na realną konwersję. Słowem, jego jakość decyduje o finalnej szybkości i wydajności sklepu internetowego. Z pewnością sam nie raz dokonywałeś zakupów online. Zastanów się więc, czy sfinalizowałbyś transakcję, gdyby witryna uległa awarii lub wydłużała cały proces przez żmudne ładowanie. Założę się, że nie. Porzuciłbyś koszyk i kupił ten sam produkt u konkurencji, która zadbała o niezawodny hosting. Bądź więc o krok przed innymi sprzedawcami.
Jak wybrać hosting pod WooCommerce?
Wiesz już, że dobry hosting to podstawa sprawnego działania każdego sklepu internetowego. To do Ciebie należy decyzja, na jaki jego rodzaj się zdecydujesz. Teraz zastanawiasz się pewnie, co to w ogóle znaczy, że hosting jest dobry. Cóż, nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Uogólniając, ten dobry jest szybki i bezawaryjny, a jednocześnie spełnia potrzeby danej strony internetowej oraz jej właściciela. Decydując się na jakikolwiek specjalistyczny hosting pod WooCommerce, zapewnisz sobie lepsze działanie strony niż w przypadku jego podstawowej wersji.
Niezależnie od swoich wymagań, musisz zwrócić uwagę na kilka szczególnych elementów hostingu. Kluczem do sukcesu okażą się jego parametry, które mają bezpośredni wpływ na wydajność i sprawność działania sklepu. Muszą być zintegrowane z przewidywanym rozwojem Twojej działalności. Co więcej, nie możesz zapomnieć o odpowiedniej powierzchni serwera. Jeżeli planujesz udostępniać dużą ilość plików graficznych i innych danych, przykuj szczególną uwagę do tego elementu.
Na czym polega więc lepsze działanie specjalistycznego hostingu pod WooCommerce w porównaniu do jego standardowej wersji? Oto 6 kluczowych filarów:
1. Zwiększony stopień bezpieczeństwa sklepu internetowego
Chodzi tu między innymi o kopie zapasowe bazy danych, które wykonywane są co 4 godziny. Kopie plików zapasowych robione są z kolei co 24 godziny. Dane zapisywane są zaś nawet do 28 dni wstecz.
Okaże się to szczególnie ważne w przypadku nieudanych prac dewelopera. Co więcej, specjalistyczny hosting umożliwia także wprowadzenie mechanizmu audytującego. Wówczas wystarczy kilka chwil, aby przeskanować stronę pod kątem potencjalnych błędów, które mogą mieć znaczący wpływ na bezpieczeństwo witryny.
2. Zwiększona wydajność oraz szybkość strony internetowej
Szybki serwer LiteSpeed połączony z LS Cache usprawnia proces ładowania się strony, jednocześnie nie obciążając serwera. To zaawansowana wtyczka, która dodatkowo oferuje panel bogaty w różnorodne funkcje. Należy wspomnieć także o Redis, czyli nowoczesnym mechanizmie przechowywania danych w RAM. Najprościej mówiąc, pozwala on zapisywać wszelkie wyniki zapytań do bazy w pamięci podręcznej serwera. W praktyce unika się konieczności wykonywania ponownych zapytań do bazy.
3. Przystępniejszy sposób instalacji WordPressa
Zdecydowana większość hostingów ma wbudowane autoinstalatory. Zapomnij o żmudnym wgrywaniu plików przez FTP. Od teraz nie jest to już konieczne. Taki autoinstalator to duże udogodnienie w szczególności dla osób, które nie mają obycia z WordPressem. Wówczas proces instalacji przebiega sprawnie i bezproblemowo. Z całą pewnością każdy sobie z tym poradzi. Należy jednak podkreślić, że jest to zupełna podstawa dobrego hostingu pod WooCommerce.
4. Dostęp do WP-CLI
WordPress Command Line Interface, czyli interfejs linii komend, to przydatne narzędzie dla właścicieli sklepów internetowych. Innymi słowy, jest to zbiór najpotrzebniejszych komend w terminalu. Dzięki nim można wykonać daną czynność znacznie szybciej. Kilka kliknięć i gotowe! Mowa tu między innymi o instalacji WP czy wykonaniu niezbędnej aktualizacji. Należy zaznaczyć, że hosting bez WP-CLI nie jest szczególnie przystępny dla dewelopera.
5. Dostęp do stałego wsparcia operatora
Wielu właścicieli sklepów wychodzi z założenia, że jest to zbędne. To duży błąd! WordPress i WooCommerce są intuicyjne, ale zarazem bardzo rozbudowane. Osoby bez doświadczenia z pewnością poradzą sobie z drobnymi, codziennymi czynnościami, jednak nieco bardziej zaawansowane działania mogą sprawić im mnóstwo kłopotów. Warto więc wybierać takich operatorów, którzy dzielą się swoją bogatą wiedzą. Merytoryczne wpisy blogowe, ciekawe podcasty i wartościowe webinary pozwolą Ci wkroczyć w meandry tej tematyki.
6. Staging, czyli bezpieczne testowanie
Zdarza się, że właściciel witryny chce wprowadzić nowe rozwiązania. Nie zawsze jednak można być stuprocentowo pewnym, czy będą one zgodne z założeniami. W tym celu możesz skorzystać z funkcji stagingu. Umożliwia ona wykonanie bezpiecznego testu nowej funkcji bez ingerencji w stronę docelową.
Specjalistyczny hosting pod WooCommerce – tak czy nie?
Czas na krótkie podsumowanie. Znasz już zalety płynące z wykorzystania specjalistycznego hostingu pod WooCommerce. Zdaje się więc, że odpowiedź na powyższe pytanie jest jasna. Czy w każdym przypadku? Należy nadmienić, że wszystko zależy od tego, jak obecnie rozwija się Twoja strona internetowa. Specjalistyczny hosting pod WooCommerce okaże się szczególnie cenny dla właścicieli sklepów internetowych o wysokiej oglądalności. Jeżeli dodatkowo dążysz do pozyskania większej liczby klientów, a także chcesz zapewnić im najwyższy poziom bezpieczeństwa, również powinieneś zdecydować się na taką usługę.
Najistotniejszy jest jednak wybór dostawcy oraz jego oferty. Zdarza się, że pod usługą „specjalistycznego hostingu pod WooCommerce” kryje się jedynie standardowe utrzymanie strony oraz automatyczny instalator. Wówczas taka inwestycja nie jest szczególnie opłacalna. Tylko realnie sprofilowany pod WooCommerce hosting może przynieść takie korzyści, o jakich przeczytałeś powyżej. Bezpieczeństwo, wydajność, wsparcie oraz funkcjonalność sklepu internetowego są w zasięgu Twojej ręki. Mimo że jest to rozwiązanie nieco droższe od standardowego hostingu, z pewnością szybko docenisz jego zalety.