Od 1 stycznia 2023 roku obowiązują bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące marketingu w branży beauty. Nowe regulacje wiążą ręce reklamodawcom i ograniczają możliwości przeprowadzania kampanii performance marketingowych czy bezpośredniego promowania usług i produktów w mediach społecznościowych. Z odsieczą przychodzi content marketing!
Spis treści:
- Nowe regulacje dotyczące reklamy w branży kosmetycznej
- To jak się reklamować w branży beauty, żeby nie zarobić kary?
- Content marketing jedyną słuszną i bezpieczną formą reklamy w branży beauty?
- Korzyści wynikające z przemyślanych działań content marketingowych w branży beauty
Nowe regulacje dotyczące reklamy w branży kosmetycznej
1 stycznia 2023 roku weszła w życie ustawa z dnia 7 kwietnia 2022 roku o wyrobach medycznych. W ustawie określone są nowe zasady dotyczące reklamowania tzw. wyrobów medycznych. Zalicza się do nich między innymi:
- implanty;
- wypełniacze;
- frezarki;
- urządzenia do modelowania sylwetki oparte na laserach, falach radiowych i ultradźwiękach;
- barwniki do makijażu permanentnego;
- lampy.
Według art. 103. 2 niniejszej ustawy, kary za reklamę sprzeczną z nowymi zasadami mogą sięgać nawet 2 milionów złotych:
Kto prowadzi reklamę wyrobów w sposób sprzeczny z art. 7 rozporządzenia 2017/745, art. 7 rozporządzenia 2017/746 lub art. 54–60, podlega karze pieniężnej w wysokości do 2 000 000 zł.
To jak się reklamować w branży beauty, żeby nie zarobić kary?
Według art. 55. 2 przytaczanej ustawy:
Reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości nie może: […] 3) dotyczyć wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy.
Według powyższego zapisu nie można publicznie reklamować wyrobów i produktów oferowanych osobom, które nie mają wystarczającej wiedzy i umiejętności, aby móc skorzystać z reklamowanej oferty.
Co więcej, wedle art. 58. 1 reklama nie może dotyczyć również usług z wykorzystaniem danego wyrobu:
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się również do: reklamy działalności gospodarczej lub zawodowej, w której wykorzystuje się wyrób do świadczenia usług – w zakresie, w jakim dotyczy ona usług świadczonych przy użyciu danego wyrobu, w tym usług wypożyczania, najmu lub użyczania wyrobów.
Content marketing jedyną słuszną i bezpieczną formą reklamy w branży beauty?
Content marketing w branży beauty opiera się na tworzeniu i publikowaniu głównie merytorycznych treści edukacyjnych i poradnikowych. Taki content zapewnia ogromne możliwości nie tylko skutecznego dotarcia do potencjalnych klientów, ale również umożliwia budowanie wizerunku profesjonalnej marki dbającej o klientów.
Wystarczy, aby zamiast bezpośrednich prób sprzedaży w mediach społecznościowych, zacząć informować, edukować i prowadzić dialog z potencjalnymi klientami. W ten sposób możliwe jest generowanie wartości, budowanie więzi i kreowanie lojalności wśród obserwujących profile marki.
W branży beauty doskonale sprawdzą się m.in.:
- Artykuły blogowe i poradnikowe, które będą odpowiadać na najczęstsze pytania zadawane przez przyszłych klientów. Warto pamiętać, aby w artykułach jedynie pośrednio nawiązywać do tematyki produktów i usług w branży beauty.
- Dokładne i merytoryczne opisy zabiegów wraz z objaśnieniem procedur.
- Grafiki i infografiki, które podadzą istotne merytoryczne informacje w atrakcyjnej formie graficznej.
- Artykuły eksperckie oparte na badaniach i opiniach specjalistów z branży.
- Edukacyjne i poradnikowe posty w mediach społecznościowych sprowadzające się do skondensowanych treści tekstowych i graficznych.
- Wideo i podcasty edukujące i informujące.
Warto skorzystać ze wsparcia agencji content marketingowej lub freelancera specjalisty, którzy pomogą stworzyć kompleksową strategię content marketingową dostosowaną do marki i jej docelowej grupy odbiorców.
Korzyści wynikające z przemyślanych działań content marketingowych w branży beauty
Edukacyjne treści budują zaufanie wśród odbiorców, pokazując, że marka zna się na swojej branży i jest w stanie doradzić w kwestiach związanych z pielęgnacją i zabiegami swoim potencjalnym klientkom. Content marketing pozwala również pozyskiwać organiczny ruch na stronie internetowej oraz profilach mediów społecznościowych, co przekłada się na zwiększenie zasięgów, a tym samym potencjalnych klientów.
Dobrej jakości content marketing może również skutecznie walczyć z fake newsami i powielanymi mitami w branży beauty, uświadamiając konsumentów w kwestiach związanych z produktami i usługami. W efekcie, odbiorcy będą bardziej świadomi i lepiej zrozumieją wartość oferty marki. Warto również podkreślić, że dzięki content marketingowi marka może skierować swoje działania do precyzyjnie wybranej grupy docelowej, co pozwala na osiągnięcie lepszych wyników sprzedażowych i silniejszych relacji z klientami.
Warto również wspomnieć, że content marketing jest elastyczną formą reklamy, umożliwiającą dostosowanie treści do zmieniających się potrzeb odbiorców oraz aktualnych trendów w branży beauty. To sprawia, że marka może na bieżąco reagować na zainteresowania swojej grupy docelowej i utrzymywać ich uwagę na dłużej. W rezultacie, content marketing stanowi długotrwałe i efektywne rozwiązanie promocyjne w świecie coraz bardziej restrykcyjnych regulacji reklamowych.
Zacznij przygodę z kozackim content marketingiem w mediach społecznościowych. Sprawdź, co możemy wykuć dla Twojej marki w Kuźni Treści!