Sprzedaż e-commerce to ciągły rozwój, do którego dopasować się muszą nie tylko sprzedawcy, ale również marketplace’y. Coraz większa popularność sprzedaży internetowej popycha platformy do wdrażania nowych rozwiązań, udoskonaleń i ulepszeń. Zmienia się także prawo, do którego muszą się dostosować. Co w tym roku planują zmienić martekplace’owi giganci?
Spis treści:
- Ekspansja Kaufland e-commerce
- Rozszerzone możliwości sprzedaży na Amazon - drugi buy box?
- Informowanie o sprzedającym - dyrektywa Omnibus
- Manipulowanie ceną przed rabatem? - dyrektywa Omnibus
Ekspansja Kaufland e-commerce
Gigant sprzedaży e-commerce na rynku niemieckim otwiera marketplace’y w Czechach i Słowacji. Kaufland.cz oraz Kaufland.sk to podążanie za oczekiwaniami kupujących i podstawa do uruchomienia „Kaufland Global Marketplace”, która będzie dawała możliwość łatwego dostępu do handlu międzynarodowego.
Technologia sieciowa pozwoli sprzedawcom na dotarcie do większej ilości potencjalnych klientów i rozpoczęcie sprzedaży w Czechach i Słowacji po rejestracji z poziomu marketplace’u na rynku niemieckim.
Kaufland e-commerce zdecydował się na ekspansję swoich marketplace’ów właśnie do tych krajów nie bez przyczyny. To właśnie w nich Kaufland ma ugruntowaną pozycję i jest jednym z największych sprzedawców detalicznych.
Warto wiedzieć
Kaufland w ośmiu krajach posiada ponad 1350 sklepów stacjonarnych, a jego niemiecki marketplace co miesiąc odwiedza prawie 32 mln aktywnych kupujących.
Jakie możliwości rozwoju zyskają sprzedawcy dzięki decyzji o ekspansji Kaufland.de na Czechy i Słowacje?
- Wykorzystania dużej rozpoznawalności Kaufland na tych rynkach do budowania wysokiej sprzedaży i rozwoju
- Zbudowania świadomości własnej marki na kolejnych rynkach i stworzenia silnych i trwałych relacji z klientami Kaufland.cz oraz Kaufland.sk
- Uzyskania maksymalnego zasięgu i ruchu, dzięki wykorzystaniu lokalnego marketingu omnichanell oraz marketingu wielokanałowego wliczonego w abonament
- Łatwego dostępu do trzech rynków przy jednej rejestracji
- Skorzystania ze specjalnej oferty „Early Bird” stworzonej specjalnie dla nowych sprzedawców na marketplace’ach czeskiego i słowackiego
Rozszerzone możliwości sprzedaży na Amazon - drugi buy box?
Od 2019 roku Amazon toczył spór z Komisją UE dotyczący nieuczciwej konkurencji. Na ten moment został on rozwiązany, dzięki dużym ustępstwom Amazona. Jednym z zobowiązań marketplace’owego giganta związanym z porozumieniem jest wdrożenie na listingi wszystkich platform UE drugiego Buy-Box’a, by to zrobić Amazon ma czas do czerwca tego roku. Jak będzie to działało?
O możliwości wprowadzenia drugiego buy-box’amówiono w branży od dawna.Jeśli Amazon wywiąże się z obietnicy w widocznym miejscu na listingachbędziedruga oferta buy-box różniąca się od aktualnego zwycięscy sposobem dostawy, jej szybkością lub ceną. Amazon podkreślił, że by pojawił się drugi buy-box oferty muszą się wystarczająco różnić.
Sprawdź też
Jeśli chcesz dowiedzieć się czym jest buy box na Amazonie i jak działa sprawdź także poniższy artykuł:
https://profitcrew.pl/amazon/jak-wygrac-buy-box-na-amazon/
Wprowadzenie drugiego buy-box’a to game changer na Amazonie, dzięki niemu kupujący na pierwszy rzut oka będą wiedzieli o istnieniu co najmniej dwóch ofert danego produktu. Sprzedawcy będą mieli większą możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji i zwiększenia sprzedaży. Spowoduje to także bardziej świadome i przemyślane zakupy klientów.
Informowanie o sprzedającym - dyrektywa Omnibus
W tym roku, 1-go stycznia, weszła w życie Unijna Dyrektywa „Omnibus” dotycząca zwiększenia ochrony praw konsumentów w handlu internetowym. W tym artykule opiszę dwie z największych zmian wprowadzonych przez Omnibus.
Pierwsza z nich odnosi się do informowania potencjalnych kupców o profilu działalności sprzedawcy. Marketplace’y będą miały obowiązek informować, czy sprzedawca jest osobą prywatną czy też przedsiębiorcą. Z punktu widzenia kupujących jest to ważna informacja, ponieważ przepisy ochrony konsumentów (np. prawo do odstąpienia od umowy w 14 dni od dnia otrzymania zamówienia) nie mają zastosowania gdy sprzedawca jest osobą prywatną.
Informacja o sprzedającym będzie udzielana na podstawie jego oświadczenia. Nie przestrzeganie tego przepisu będzie uznawane za nieuczciwą praktykę handlową.
Manipulowanie ceną przed rabatem? - dyrektywa Omnibus
Kolejnym obowiązkiem jaki dyrektywa Omnibus nakłada na sprzedawców e-commerce jest umieszczanie w widocznym miejscu na stronie oferty produktu najniższej jego ceny w ciągu 30 dni, nie licząc cen promocyjnych. Ma to zapobiec zjawisku manipulowania cen w branży e-commerce, w szczególności przed Black Friday lub świętami Bożego Narodzenia.
Zasady Omnibus dotyczą tylko produktów, które są w promocji, nie zmian w cenniku. Jeśli ceny produktów się zmieniają, ale nie są określone jako rabat, promocja, specjalna promocja czy wyprzedaż sprzedawca nie ma obowiązku informowania o najniższej cenie w ciągu 30 dni. Dodatkowo dyrektywa nie ma zastosowania w przypadku promocji typu „Kup więcej, zyskaj więcej”, 3+1 itd., oraz rabatu naliczanego w momencie gdy wartość zamówienia przekroczy daną sumę.
Warto wiedzieć
W sytuacji kiedy pierwsza przecena dotyczy produktu istniejącego w sprzedaży mniej niż 30 dni, sprzedawca ma obowiązek podać najniższą cenę obowiązującą w okresie od czasu gdy produkt był dostępny
Obowiązek informowania o najniższej cenie w ciągu 30 dni obowiązuje tylko gdy promocje są dostępne dla każdego potencjalnego klienta. W przypadku rabatów dla członków programów lojalnościowych np. indywidualnych kodów promocyjnych czy kuponów rabatowych, kart stałego klienta lub specjalnej oferty urodzinowej (np. rabat 15% przy zamówieniu powyżej 200zł), przepis ten nie ma zastosowania.
Dyrektywa Omnibus weszła w życie 1-go stycznia 2023 roku. Od tamtego momentu obowiązują jej przepisy i każdy sprzedawca e-commerce, którego dotyczą ma obowiązek się do nich stosować.
Przykład dobrze oznaczonej najniższej ceny produktu w ciągu ostatnich 30 dni:
Podsumowanie
E-commerce to ciągły rozwój, ciągłe zmiany i ciągłe dostosowywanie się do nowych przepisów i potrzeb na rynku. Zmiany są jego nieodłączną częścią, niektóre z nich mają dobry wpływ na przedsiębiorstwa, inne odwrotnie. Te wprowadzone w 2023 roku mogą okazać się kosztowne dla sprzedawców. Samo wprowadzenie w życie wszystkich zobowiązań dyrektywy Omnibus może kosztować firmy od tysiąca do kilku tysięcy złotych, w zależności od wielkości i sytuacji w której obecnie znajduję się firma.
Cała branża z niecierpliwością czeka na wprowadzenie przez Amazon drugiego buy-boxa, jest to chyba jedna z największych i najbardziej tajemniczych zmian nadchodzących w tym roku. Jak dokładnie będzie to działało? Musimy poczekać do czerwca.