Chwytliwe hasła i jak je znaleźć, czyli czym jest copywriting kreatywny i skąd wziąć copywritera innego niż wszyscy

Content marketing w e-commerce
Alicja Podkalicka

Alicja Podkalicka

Content Manager
agencjakuznia.pl

Copywriting to dziedzina, w której pewna kreatywność jest zawsze użyteczna. Jednak także w jej zakresie istnieją odłamy, w których nie każdy się odnajdzie. Jednym z trudniejszych do opanowania, ale zdecydowanie bardziej widowiskowych, jest copywriting kreatywny. Czym jest i jak znaleźć tak wyjątkowego copywritera?

Spis treści:

  1. Co to jest copywriting kreatywny?
  2. Dlaczego warto zlecić stworzenie kreatywnych treści dla swojej firmy?
  3. Jak znaleźć „tego jedynego” copywritera kreatywnego?
  4. Do kreatywnych świat należy

Co to jest copywriting kreatywny?

Wyobraź sobie taką scenkę: Twórca siada przed ekranem z otwartą białą kartką dokumentu, a jakiś mały stworek siedzący na ramieniu podpowiada mu, żeby tym razem porzucił schematy i zrobił coś na przekór. Możemy dorysować mu w myślach różki i ogon albo pierzaste, białe skrzydła. Jedno jest pewne: ta mała pokraka ma na imię „Kreatywność”.

Kreatywność to umiejętność tworzenia rzeczy nieoczywistych, budowania nowych skojarzeń i przecierania ścieżek tam, gdzie jeszcze nikt nie próbował. W mniej poetyckim wydaniu: dzięki niej powstaje coś, co zaskakuje i pozwala na zwrócenie uwagi. Takie są właśnie treści kreatywne – przyciągają wzrok i wywołują efekt WOW.

Bilbord reklamowy

Bilbord reklamowy Toyoty. Źródło: wykop.pl

Jakie treści są „kreatywne”?

Odrobina kreatywności jest w każdej treści. Agencje i freelancerzy dzielą jednak zazwyczaj zlecenia na „zwykłe” i „kreatywne”. Czym różnią się te rodzaje?

Do treści kreatywnych zalicza się zazwyczaj te, które docelowo będą elementami rozpoznawczymi Twojej firmy i pozwolą jej wyróżnić się na tle innych. Należą do nich m.in.:

  • nazwy firm i marek;
  • slogany i hasła reklamowe;
  • storytelling.

Copywriting kreatywny można z powodzeniem wykorzystać także do tworzenia treści sprzedażowych, w tym landing pages, a nawet w opisach produktów.

Kreatywne hasła

Kreatywne hasła na stronie Trello.com/pl

Czy na pewno warto?

Nie w każdym przypadku treści kreatywne będą potrzebne. W kwestii tekstów produktowych czy stron sprzedażowych bardzo często okazuje się, że do klienta, zamiast fantazyjnych haseł i zabawy słowami, trafi język korzyści. Weź pod uwagę, że konsument szuka u Ciebie przede wszystkim rozwiązania swojego problemu, a produkt jest narzędziem do uzyskania poprawy jakości życia.

Czy z kreatywnością coś może pójść nie tak? Zdarza się to nawet często. Jakiś czas temu firma InPost postanowiła w swojej reklamie wykorzystać jednostkę miary pochodzącą od nazwiska polskiego polityka. Internauci docenili żart, jednak wspomniane hasło szybko zniknęło z internetu. W zamian pojawiły się wyjaśnienia opierające się na „zbyt dużej inwencji twórczej agencji”, a w komentarzach odezwały się głosy, że sprawa wcale taka zabawna nie jest…

Kontrowersyjne reklamy

Kontrowersyjna reklama InPostu. Źródło: wirtualnemedia.pl

Tworzenie haseł i treści kreatywnych w ogóle wymaga więc od Twórcy nie tylko dużej wyobraźni i pewnej odwagi, ale też sporej ostrożności. Nie zawsze „wyjście z pudełka” się opłaci – czasem może sprawić, że zamiast zachwytu, pojawią się problemy.

Ile to kosztuje i dlaczego tak drogo?

Nie ma co ukrywać – copywriting kreatywny jest zazwyczaj droższy od tworzenia standardowych treści. Dlaczego tak jest?

Tworzenie haseł reklamowych czy storytellingu wymaga od piszącego więcej wysiłku i czasu. Copywriter musi bardzo dobrze poznać nie tylko wymagania zamawiającego, ale też grupę docelową firmy, historię marki i jej metody oraz kanały komunikacji, USP, a także skonfrontować te dane z potrzebami i wartościami cenionymi przez odbiorców.

Opowiedzenie dobrej, angażującej historii czy stworzenie hasła to wisienka na torcie złożonym z dokładnego briefingu, pogłębionego researchu, zaprzęgniętych umiejętności – logiki, empatii, finezji językowej, znajomości aktualnych trendów i problemów społecznych – a także wiedzy o tym, kiedy poszło się za daleko. Zazwyczaj proces tworzenia treści kreatywnych obejmuje też wiele prób i błędów, zanim wyłoni się ten jedyny, wyjątkowy tekst.

Cena za slogany dla firmy to zazwyczaj kilkaset złotych. Za tę sumę dostajesz 2–3 propozycje wraz z wyjaśnieniem ich genezy. Możesz wybrać jedną z nich lub zgłosić zastrzeżenia. Ostateczny koszt będzie zależny od ustaleń z Twórcą – w tym czasu, który może poświęcić na pracę i liczby planowanych poprawek.

Dlaczego warto zlecić stworzenie kreatywnych treści dla swojej firmy?

Czasy, gdy firmy nazywało się przez dodanie „-x” lub „-pol” do imienia albo nazwiska już dawno minęły. A jednak na rynku nadal funkcjonuje wiele Exów i Polów. W tym tłumie bardzo łatwo jest zniknąć. O wiele lepiej prezentują się nazwy finezyjne, jedyne w swoim rodzaju, zawierające gry słowne lub będące zbitkami wyrazów, które pozytywnie się kojarzą.

Kreatywne logo

Logo katowickiej restauracji serwującej… buły. Źródło: fanpage Bułkęsa na Facebooku

W internecie dostępne są generatory, dzięki którym szybko i tanio uzyskasz nazwę czy hasło. Będę one jednak dalekie od tego, co naprawdę przekonuje i zwraca uwagę odbiorców. Jeśli zależy Ci na unikalności, oddaj sprawę w ręce specjalisty. Znane, duże marki operują hasłami, które od razu kojarzą się właśnie z nimi – w końcu jak sobota, to… do Lidla, oczywiście 😉

Dobre slogany, hasła czy nazwy zwracają uwagę, angażują i motywują do zapoznania się z marką. Sprawiają też, że staje się rozpoznawalna. Dzięki nim zbudujesz wizerunek swojej firmy w sieci. Odbiorcy zapamiętają Cię na lata, a najlepsze hasła będą funkcjonować w świadomości jeszcze długo po tym, jak zmienisz je na nowe 😊

Komu jednak warto powierzyć stworzenie takich treści?

Jak znaleźć „tego jedynego” copywritera kreatywnego?

„Copywriter kreatywny” to dość szerokie pojęcie. Wśród Twórców treści użytkowych, którzy określają się podobnymi przymiotnikami, niewielu jednak ma doświadczenie w namingu czy tworzeniu haseł reklamowych. Jak znaleźć więc kogoś, kto zrobi to dobrze?

Najlepszą praktyką jest zwrócenie się do osób, które specjalizują się w zleceniach kreatywnych. W tym przypadku wiedza i obycie mają ogromne znaczenie. Dzięki temu unikniesz prób i porażek w postaci treści generycznych i prostych, którym daleko do oczekiwanego efektu.

Kreatywny freelancer

Jeśli zależy Ci na bezpośredniej współpracy z twórcą i możesz w tym celu poświęcić więcej czasu, zdecyduj się na freelancera. Możesz zacząć od wpisania w Google „copywriter kreatywny” i przejrzenia wyników. Dobrą metodą jest też wystawienie ogłoszeń na grupach zrzeszających copywriterów i LinkedInie. W tym przypadku jednak ryzykujesz, że dostaniesz wiele zgłoszeń od osób początkujących i takich, które nie do końca znają specyfikę tworzenia treści kreatywnych.

Dokładnie sprawdź portfolio kandydata i wypytaj o doświadczenie. Dowiedz się, jak wygląda briefing i ile poprawek możesz zgłosić do wykonanego zlecenia. Nie ma briefu lub jest bardzo skąpy? To wygodne i oszczędza czas, ale tylko na początku. Im mniej informacji przekażesz copywriterowi na wejściu, tym dalszy od Twoich oczekiwań może być rezultat prac.

Kreatywne hasła reklamowe

Kreatywne hasła reklamowe marki Costa Coffee Poland. Źródło: fanpage marki na FB

Kreatywnego copywritera znajdziesz w agencji

Agencje, które poza tekstami sprzedażowymi i usługami SEO oferują także treści kreatywne (np. Kuźnia Treści), to dobry wybór, jeżeli dysponujesz ograniczonym czasem i nie chcesz bardzo angażować się w sam proces twórczy. Warto zdecydować się na usługi agencji także wtedy, kiedy poza nazwą czy sloganem potrzebujesz też innych treści – np. artykułów na bloga, opisów produktów lub grafik.

Agencja zadba o dokładny brief i dopyta Cię o wszystkie niezbędne szczegóły. W razie potrzeby zaangażuje wstępne spotkanie z osobami odpowiedzialnymi za powstawanie treści, na którym omówisz swoje oczekiwania i odpowiedz na pytania Twórców. Dzięki temu nie musisz też poświęcać czasu na przebieranie w mniej lub bardziej trafnych zgłoszeniach – opiekun Twojego zlecenia dobierze odpowiedniego copywritera spośród dostępnych w szeregach agencji specjalistów. Pozostaje Ci już tylko czekanie na efekty… i ewentualne zgłoszenie uwag.

Jak wybrać właściwą agencję? Przejrzyj portfolio i sprawdź, z jakimi markami dotąd współpracowała dotychczas. Umów się na rozmowę z opiekunem klienta i dowiedz się, jak wygląda proces zamawiania i tworzenia treści. Dopytaj o poprawki – najlepiej, żeby ich nie było, ale trafienie w Twoje oczekiwania często będzie wymagało „dotarcia się”, wypracowania wspólnego języka. I przede wszystkim dokładnie wypełnij brief. To naprawdę ważne!

Do kreatywnych świat należy

Znalezienie kreatywnego copywritera, który złapie flow Twojej marki i stworzy dla niej wyróżniające się treści, nie jest łatwym zadaniem. Są jednak sposoby na to, by je sobie nieco ułatwić. Jeśli potrzebujesz nowej nazwy, chcesz odświeżyć hasła na stronie, planujesz nową kampanię reklamową czy chcesz, aby historia Twojej firmy została opowiedziana w nowy, ciekawy sposób, znajdź Twórcę, który podejdzie do zadania nieszablonowo. Świat marketingu należy do odważnych… i kreatywnych 😊

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
11.09.2023

Samodzielne prowadzenie firmowego bloga – czy to dobra decyzja?

Maciej Tomczyk

Maciej Tomczyk

Marketer, Specjalista od contentu

Artykuł
03.07.2023

Firmowy blog − a na co komu to potrzebne?

Maciej Tomczyk

Maciej Tomczyk

Marketer, Specjalista od contentu

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę