Chatbot napisał za nas komunikaty na stronę. Jak poradziła sobie sztuczna inteligencja?

Marketing w e-commerce
Adrian Burtan

Adrian Burtan

Specjalista ds. marketingu treści i PR
wszystko.pl

Zapewne większość z Was słyszała o ChatGPT. To narzędzie sztucznej inteligencji robi w ostatnich miesiącach furorę w internecie. Do takiego stopnia, że o swoją dominującą pozycję wśród agregatorów wiedzy zaczęli martwić się sami właściciele wyszukiwarki Google. Sprawdziliśmy, jak narzędzie radzi sobie z tworzeniem komunikatów i treści na naszą platformę sprzedażową wszystko.pl. Niektóre wyniki nas zaskoczyły.

W skrócie: ChatGPT to chatbot wykorzystujący sztuczną inteligencję do zbierania danych z internetu i generowania na ich podstawie odpowiedzi na zapytania i komendy użytkowników. Narzędzie cieszy się dużą popularnością wśród osób tworzących treści (i nie tylko), które widzą w nim nawet zagrożenie dla zawodu copywritera czy managerów od social mediów.

Postanowiliśmy sprawdzić, jak sztuczna inteligencja poradzi sobie z tworzeniem komunikatów i krótkich treści na marketplace wszystko.pl. Testom poddaliśmy cztery obszary:

  1. Komunikaty na przyciski call to action
  2. Treści na banery produktowe i reklamowe
  3. Krótkie opisy produktowe
  4. Zajawki do mediów społecznościowych

Przy podsumowaniu zastosowaliśmy subiektywną skalę ocen od 1 do 6.

heatmapa strony

Przyciski call to action – całkiem nieźle

Stwórz 3 krótkie komunikaty (każdy nie dłuższy niż 30 znaków) na przyciski na stronie platformy sprzedażowej, które będą zachęcały użytkownika do zakupu produktów.

  1. Kup Teraz!
  2. Sprawdź Ofertę!
  3. Kliknij i Kup!

Stwórz 3 krótkie komunikaty (każdy nie dłuższy niż 30 znaków) na przyciski na stronie marketplace, które zachęcą sprzedawców do rejestracji na portalu.

  1. Zacznij sprzedaż już teraz!
  2. Dołącz do nas!
  3. Załóż konto, aby zacząć!

Trwają promocje na Dzień Kobiet. Napisz 2 krótkie (nie dłuższe niż 30 znaków) komunikaty na przyciski na platformie sprzedażowej, które kreatywnie zachęcą mężczyzn do kupienia czegoś kobiecie.

  1. Spraw radość! Kup prezent.
  2. Podaruj uśmiech. Zrób prezent

Wynik: 5/6

Podsumowanie: Generalnie narzędzie dobrze poradziło sobie z tworzeniem prostych komunikatów na przyciski call to action. Oczywiście zdarzają się niedociągnięcia (jak pisanie każdego słowa wielką literą w pierwszym przykładzie), ale ChatGPT nie miał większych problemów z wygenerowaniem nieskomplikowanych komunikatów. Dużym plusem jest też rozpoznawanie kontekstu (Dzień Kobiet) i dopasowanie treści i języka do konkretnej sytuacji.

Kluczem do uzyskania trafnych wyników jest precyzyjne formułowanie pytań i komend przez użytkownika, tak, by otrzymać jak najdokładniejsze odpowiedzi. Przykładowo jeśli nie informowaliśmy narzędzia, że chcemy otrzymać komunikaty do 30 znaków, sztuczna inteligencja generowała dłuższe treści, które ze względu na długość nie nadawały się na buttony.

Treści na banery produktowe i reklamowe

Spróbujmy z czymś trudniejszym. Jak ChatGPT radzi sobie z kreatywnymi tekstami na banery?

Zbliża się wiosna, planujemy na naszej platformie sprzedażowej wiosenną wyprzedaż ubrań. Napisz 3 krótkie kreatywne teksty na baner reklamowy (każdy do 60 znaków) zachęcający użytkowników do przejścia do listy ofert.

  1. Wiosenne odświeżenie! Przygotowaliśmy dla Ciebie najlepsze ubrania po obniżonych cenach.
  2. Nowy wygląd na wiosnę? Zobacz naszą wiosenną wyprzedaż!
  3. Odśwież swoją szafę! Czekają na Ciebie ubrania z wyprzedaży!

Chcemy, by na platformie rejestrowało się więcej sprzedawców e-commerce z kategorii "motoryzacja". Napisz 2 krótkie kreatywne teksty na baner na stronie głównej (każdy do 60 znaków), który zachęci sprzedawców do zakładania konta.

  1. Motoryzacja sprzedawców - dołącz do nas i zacznij zarabiać!
  2. Osiągnij więcej z motoryzacją - załóż konto i zarabiaj!

Prowadzimy platformę sprzedażową. Zbliża się lato i nasz sprzedawca chce zaoferować klientom najlepszą ofertę na rynku na dmuchane baseny dla dzieci - -30%. Napisz dwa krótkie (do 60 znaków) komunikaty na baner produktowy, które zachęcą konsumentów do kupowania basenów.

  1. "Lato się zbliża! Zaoszczędź 30% na dmuchanych basenach dla dzieci!
  2. "Słoneczna zabawa za mniejsze pieniądze! Kup dmuchany basen dla dzieci i oszczędź 30%!"

Wynik: 4/6

Podsumowanie: Tu narzędzie poradziło sobie nieco gorzej. Wprawdzie generowane przez sztuczną inteligencję komunikaty są poprawne językowo i nawet dopasowane do konkretnej grupy docelowej i tematu, ale już poziom kreatywności tekstów jest przeciętny. Nie oznacza to, że „wyplute” przez generator treści nie mogą znaleźć się na Waszym banerze produktowym. Mogą, ale jeśli wymagacie bardziej oryginalnych tekstów, gry słów, nieoczywistych porównań czy RTM-ów, to musicie już raczej polegać na własnym wyczuciu i doświadczeniu.

Krótkie opisy produktowe

Podnosimy poziom trudności. Wiemy już, że ChatGPT całkiem poprawnie poradził sobie z tworzeniem treści na przyciski i banery. Jak będzie z opisami produktowymi? Weźmy przykładowo kubek łazienkowy oraz suszarkę do włosów.

Napisz opis standardowego kubka łazienkowego, który sprzedawca mógłby zamieścić w ofercie na platformie sprzedażowej. Kubek jest kremowy, owalny, nie ma wzorów czy żłobień.

Ten kremowy, owalny kubek łazienkowy jest idealnym akcentem do twojej łazienki. Przez swój uniwersalny kształt i kolor doskonale wpasuje się w każde wnętrze. Jego prosty, bez żłobień design doskonale współgra z innymi akcesoriami łazienkowymi, tworząc spójną i stylową całość. Wykonany z wysokiej jakości materiałów, ten kubek z pewnością będzie służyć przez długie lata.

Stwórz krótki opis produktowy suszarki do włosów o mocy 2000 W, kolor biały, 2-stopniowa regulacja nawiewu, jonizacja.

Suszarka do włosów o mocy 2000 W to wydajne narzędzie do stylizacji włosów. Posiada 2-stopniową regulację nawiewu, co pozwala dostosować moc do potrzeb i rodzaju włosów. Urządzenie zostało wyposażone w funkcję jonizacji, która zapewnia zdrowy i zrównoważony poziom wilgotności włosów, co chroni je przed uszkodzeniami. Nowoczesny design w kolorze białym wygląda elegancko i dodaje uroku każdej łazience.

Wynik: 3/6

Podsumowanie: Trójka z plusem. Z jednej strony narzędzie dobrze wykorzystuje dostępne dane i uwzględnia cechy produktu, tworząc w większości poprawne, logiczne zdania. Z drugiej możemy postawić sztucznej inteligencji ten sam zarzut, co w poprzednim przypadku – brak efektu „ekstra”. ChatGPT wygeneruje opis, nawet solidny pod względem struktury i języka, ale treść pozbawiona jest emocji czy nawiązania do człowieka – potencjalnego odbiorcy tekstu.

W przypadku kubka łazienkowego warto było odwołać się np. do dziecka, które dzięki estetycznemu i poręcznemu kubkowi będzie mogło trzymać w nim szczoteczkę wraz z ulubioną pastą (i może chętniej pójdzie po kolacji umyć zęby). Z kolei przy opisie suszarki można pokusić się o zobrazowanie korzyści, którą przyniesie korzystanie z urządzenia np. że dzięki niemu włosy będą zdrowsze i lepiej ułożone, co przełoży się na lepszą kondycję fryzury.

Narzędzie przy tworzeniu opisów nie stosuje też raczej modeli pisania treści reklamowych, takich jak technika „cecha-zaleta-korzyść” czy AIDA. Przez to teksty są dość sztampowe i mało kreatywne.

Zajawki do mediów społecznościowych

Na koniec zobaczymy, jak ChatGPT radzi sobie z generowaniem postów na media społecznościowe. Weźmiemy pod uwagę trzy portale: Facebooka, LinkedIna i Instagrama.

Napisz krótki post na Facebooka, w którym chcemy zachęcić obserwujących do skorzystania z super oferty na buty do biegania od jednego ze sprzedawców. Promocja wynosi aż -20%, w podobnych butach swoją przygodę z bieganiem zaczynał Usain Bolt.

Jeśli jeszcze nie masz swoich butów do biegania, to mamy dla Ciebie super ofertę! Te buty, które są dobre dla Usaina Bolta, teraz dostaniesz z 20% zniżką! Nie czekaj i skorzystaj już teraz! #bieganie #butynabieganie #usainbolt #superoferty

Chcę pokazać na Instagramie ciekawy produkt od naszego sprzedawcy - zestaw szklanek z podwójną ścianką - idealny do serwowania smacznych ciepłych napojów dla gości. Poinformuj obserwujących o specjalnym konkursie - pierwsze 50 osób, które poprawnie odpowie na pytanie, jaki kraj jest ojczyzną kawy, dostanie zestaw -15% taniej.

Cześć! Chcielibyśmy Wam dzisiaj pokazać nasz nowy produkt - zestaw szklanek z podwójną ścianką, który jest idealny do serwowania smacznych ciepłych napojów dla gości. Aby uczcić tę okazję, mamy specjalny konkurs! Pierwsze 50 osób, które poprawnie odpowiedzą na pytanie "Jaki kraj jest ojczyzną kawy?" otrzymają nasz zestaw -15% taniej! Czekamy na Wasze odpowiedzi! #konkurs #zestawszklanek #podwójnascianka #ciepłenapoje #kawa

Na naszej platformie sprzedażowej zarejestrował się milionowy sprzedawca. Napisz post na LinkedIn, w którym pochwalisz się tą informacją.

Wspaniale się cieszymy, że mamy milionowego sprzedawcę na naszej platformie sprzedażowej! Chcielibyśmy podziękować wszystkim naszym użytkownikom za ich wsparcie i zaangażowanie w powiększanie naszej społeczności. Nasza platforma jest teraz bardziej rozwinięta i mamy nadzieję, że będzie jeszcze bardziej przydatna dla wszystkich użytkowników. Dziękujemy za wszystko! #MillionthSeller #PlatformSprzedażowa

Wynik: 5/6

Podsumowanie: Komunikaty są czytelne i poprawne (wymagają tylko lekkiego przeredagowania w niektórych miejscach). Po niedużej korekcie moglibyście je skopiować niemal 1 do 1 do naszych postów w social mediach. Tutaj narzędzie radzi sobie całkiem nieźle i może znacząco pomóc osobie zarządzającej profilem firmowym – jak nie w tworzeniu gotowych tekstów, to na pewno w inspiracji do stworzenia własnej treści.

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja jeszcze długo nie będzie w stanie zastąpić twórców treści i moderatorów w ich pracy. O ile AI dobrze interpretuje pytania i komendy, tworzy zrozumiałe teksty, biorąc pod uwagę konteksty sytuacyjne, to brakuje jej podstawowego aspektu – praktycznego zastosowania komunikacji human to human.

Współczesny marketing oraz media torpedują nas komunikatami i reklamami całą dobę. Właśnie kreatywność, nietuzinkowe podejście oraz nacisk położony w komunikacji na odbiorcę i jego realne potrzeby mogą wyróżnić markę. Chatbot na chwilę obecną nie zapewni Wam takich efektów.

Ale (zawsze musi być jakieś ale)! Sztuczna inteligencja jako obszar wspomagający sprawdzi się dobrze. Nawet jeśli nie dostarczy Wam w pełni satysfakcjonujących tekstów, to na pewno posłuży za inspirację do dalszej pracy kreatywnej.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę