Black Friday nie musi być black. Jak się do niego dobrze przygotować?

Marketing w e-commerce
Magdalena Hajduga

Magdalena Hajduga

Head of Business Development
w Alsendo

Black Friday na dobre rozgościł się nad Wisłą. Wyprzedaże cieszą się sporą popularnością, a średnia wartość koszyka zakupowego polskiego konsumenta w tym dniu wynosi prawie 1000 zł. Dla sklepów – także tych internetowych – może to być doskonała okazja do odnotowania znaczących wzrostów sprzedaży. Do Black Friday trzeba się jednak odpowiednio przygotować: poczynając od strategii rabatowej i dedykowanej oferty, a kończąc na kwestiach związanych z dostawą i obsługą pozakupową. Co zatem zrobić, by Black Friday przyniósł większe zyski i nowych klientów?

Spis treści:

  1. Black Friday, czyli… święto zakupów!
  2. Polacy lubią promocje
  3. Opracuj strategię rabatową
  4. Przygotuj swój sklep do tzw. szczytu paczkowego
  5. Pamiętaj o obsłudze posprzedażowej

Black Friday, czyli… święto zakupów!

Black Friday to tradycyjny dzień wyprzedaży w sklepach stacjonarnych, przypadający w ostatni piątek listopada. W tym roku wypada 25 listopada 2022. Zwyczaj przeceniania produktów narodził się w Stanach Zjednoczonych, gdzie w piątek po Święcie Dziękczynienia mieszkańcy masowo ruszali na zakupy, chcąc „upolować” najlepsze okazje. Mogli wówczas liczyć na naprawdę duże obniżki, rzędu kilkudziesięciu procent. Czarny piątek rozpoczyna również w handlu gorący okres przedświąteczny, w czasie którego konsumenci zaczynają szukać prezentów dla najbliższych.

O ile Black Friday obecny jest w Ameryce od kilkudziesięciu lat, o tyle jego młodszy brat – CyberMonday–pojawił się dopiero na początku XXI wieku. Cyfrowy Poniedziałek przypada w ostatni poniedziałek listopada, zaraz po czarnym piątku i dotyczy promocji w sklepach internetowych. Częstą praktyką sklepów jest łączenie tych dwóch wydarzeń i organizowanie akcji promocyjnych w ramach Black Weekend czy nawet Black Week.

Polacy lubią promocje

Jak pokazują badania 1, aż 80 proc.polskich konsumentów celowo zwleka lub zdarza im się zwlekać z decyzją zakupową do czasu promocji lub wyprzedaży, które są ważnym elementem strategii zakupowych.

Warto wiedzieć, że Czarny Piątek zajmuje już trzecie miejsce na liście typów promocji, z jakich najczęściej korzystają polscy konsumenci, plasując się zaraz po obniżkach posezonowych i świątecznych. W 2018 r. 50 proc. Polaków zdecydowało się skorzystać z rabatów i promocji oferowanych w ramach Black Friday, zaś w 2019 r. zrobiło to już 72 proc. 2

Jeśli chodzi o kategorie produktów najchętniej kupowanych podczas promocji i wyprzedaży, są to: kosmetyki (58 proc.), odzież i bielizna (53 proc.), sprzęt RTV i AGD (50 proc.), artykuły i zabawki dla dzieci (46 proc.) oraz obuwie (45 proc.) 3. Ciekawe są również dane wynikające z raportu GFK, zgodnie z którym polskie sklepy w 2018 r. w tygodniu, w którym przypadał Black Friday odnotowały sprzedaż o 101 proc. większą niż w tygodniu poprzedzającym 4.

Niewątpliwie tym, co najbardziej przyciąga klientów do zakupów w Black Friday, są atrakcyjne ceny. Warto jednak podkreślić, że konsumenci są wyczuleni na nieuczciwe praktyki sklepów, które najpierw sztucznie zawyżają ceny, żeby potem je „obniżyć” – zwraca na to uwagę aż 48 proc. ankietowanych przez serwis Picodi 5. Mimo to wartość koszyka przeciętnego klienta w Black Friday jest spora – w 2020 r. wynosiła 945 zł.

Opracuj strategię rabatową

Black Friday, podobnie jak CyberMonday, to szczególny moment w roku dla prowadzących e-commerce. Zainteresowanie klientów zakupami na pewno będzie większe niż w innych okresach, dlatego warto z wyprzedzeniem przygotować swój sklep i opracować strategię rabatową. Biorąc pod uwagę dane z poprzednich lat oraz naszą grupę docelową, możemy stworzyć ofertę, która pozwoli zmaksymalizować zyski ze sprzedaży. Zwyczajowo Czarny Piątek to dzień, w którym przeceniane są nowości bądź produkty z aktualnych kolekcji, nie traktujmy go zatem jako okazji do pozbycia się zalegających w magazynie towarów z poprzednich sezonów.

Najpopularniejsze modele promocji zakładają albo obniżkę ceny na konkretne produkty (mogą to być np. bestsellery lub nowości), albo jeden stały rabat na cały asortyment sklepu. W pierwszym przypadku rabaty mogą być większe, w drugim zwykle są niższe. Uznaniem wśród klientów cieszą się także kody rabatowe przekazywane za pośrednictwem newslettera lub w wiadomości SMS. Czarnopiątkowe promocje działają również często w oparciu o zasadę niedostępności, zgodnie z którą towar, którego dostępność jest ograniczona, jest bardziej pożądany przez klientów. Nawiązując do tej marketingowej reguły, możesz mocno ograniczyć promocję w czasie (np. do 48 godzin) albo przyznać zniżkę tylko tym klientom, którzy zapisali się do newslettera.

Black Friday, jak również dni poprzedzające go i kolejne to także świetny moment, by wykorzystać cross-selling, czyli zachęcić klientów, którzy już złożyli zamówienie, do dokupienia akcesoriów lub produktów komplementarnych do już wybranych. W tym wypadku doskonale sprawdzą się narzędzia, dzięki którym automatycznie dopasujesz ofertę do użytkownika. Propozycje dodatkowych produktów możesz wyświetlić klientom choćby w mailu ze statusem przesyłki albo na stronie śledzenia paczki – taką możliwość daje Ci współpraca z platformą logistyczną Apaczka.pl, która w ramach pakietu PRO Brand pozwala na personalizację automatycznych powiadomień oraz strony śledzenia.

Przygotuj swój sklep do tzw. szczytu paczkowego

Black Friday i CyberMonday tradycyjnie oznaczają początek tzw. szczytu paczkowego, który przypada zwykle na sześć ostatnich tygodni roku. Jak podaje DPD Polska, w tym czasie średnia dzienna liczba doręczanych paczek zwiększa się o ok. 50 proc. w stosunku do dni poprzedzających szczyt.

Firmy kurierskie działają więc na najwyższych obrotach, jednak przy tak dużej liczbie paczek nie sposób całkowicie uniknąć opóźnień i problemów z dostawą. Dlatego warto już kilka tygodni wcześniej przygotować się do jesienno-zimowego szczytu paczkowego, podejmując współpracę z doświadczonym operatorem logistycznym, takim jak Apaczka.pl.

Serwis Apaczka oferuje nie tylko ogromny wybór usług kurierskich (zakładając konto w panelu administracyjnym, zyskujesz dostęp do oferty aż 16 przewoźników), ale również unikalną możliwość zbiorczego nadawania przesyłek, np. raz w ciągu dnia. Koszyk zleceń, bo o nim mowa, działa na podobnej zasadzie, jak wirtualny koszyk w sklepie internetowym. Przez cały dzień dodajesz do niego przesyłki wygenerowane na podstawie spływających do Twojego sklepu zamówień. Do koszyka możesz również zaimportować zlecenia z innych platform, np. Allegro, WooCommerce, Presta Shop czy Shopper – zrobisz to szybko i sprawnie dzięki bezpłatnym integracjom przygotowanym przez serwis Apaczka.pl.

Dobrym rozwiązaniem może okazać się także nadanie paczek w punktach nadawczo-odbiorczych, które działają zazwyczaj na zasadzie gwarancji dostarczenia przesyłki w określonym czasie pod warunkiem złożenia jej w punkcie do wyznaczonej godziny. Warto również sprawdzić warunki świadczenia usług przez poszczególne firmy kurierskie – zazwyczaj zawarty jest tam standardowy czas doręczenia przesyłki, np. 48 godzin od momentu przekazania kurierowi. Jeśli chcesz wypróbować nowego kuriera, lepiej zrobić to wcześniej, jeszcze zanim rozpocznie się gorący okres wyprzedaży i promocji.

Pamiętaj też, że klienci e-commerce cenią sobie duży wybór metod dostawy i coraz chętniej wybierają odbiór przesyłki w punkcie. Instalując na swojej stronie WWW przygotowany przez serwis Apaczka.pl widżet mapy, dajesz swoim klientom możliwość odbioru paczki w jednym z 74 tysięcy punktów zlokalizowanych w całym kraju. Dodatkowo, dzięki pakietowi PRO Brand, możesz obrandować mapę swoim logo, zwiększając w ten sposób rozpoznawalność swojej marki. Pakiet PRO Brand, dający szereg możliwości personalizacji komunikacji z klientami po złożeniu przez nich zamówienia, możesz teraz wypróbować za darmo przez 14 dni.

Pamiętaj o obsłudze posprzedażowej

Black Friday to szansa nie tylko na jednorazowe zwiększenie sprzedaży, ale także na pozyskanie nowych, lojalnych klientów. Tym, co – oprócz ceny i niskich kosztów dostawy – najsilniej przyciąga odbiorców do konkretnego e-sklepu jest bowiem pozytywne doświadczenie zakupowe. Stąd warto zadbać o to, by było ono jak najlepsze: zarówno przed, w trakcie, jak i po finalizacji zamówienia. Duże znaczenie ma tu szybki kontakt z e-sklepem oraz bieżące odpowiadanie na pytania użytkowników; istotna jest także przyjazna polityka zwrotów i stałe informowanie klienta o statusie jego zamówienia.

Jeśli korzystasz już z usług serwisu Apaczka.pl, obsługę posprzedażową znacznie ułatwi Ci pakiet PRO Max, w ramach którego zyskujesz dostęp do licznych usług dodatkowych, takich jak wspomniany już PRO Brand, usprawniający zarządzanie zwrotami PRO Returns czy PRO Smart, pozwalający na nielimitowaną wysyłkę przesyłek Allegro Smart. Dzięki tego rodzaju działaniom klient pozostaje w kontakcie z twoją marką, a prawdopodobieństwo jego powrotu z kolejnym zamówieniem znacząco się zwiększa. Black Friday i cały Black Week to świetna okazja by przekonać do siebie nowych klientów – nie tylko za pomocą ceny, ale także wysokiej jakości obsługi. Nie zmarnuj jej, bo kolejna pojawi się dopiero za rok!

Podsumowując:

  1. Black Friday to tradycyjnie dzień wyprzedaży przypadający w piątek po Święcie Dziękczynienia. Wraz z CyberMonday wyznacza gorący okres promocji w sklepach stacjonarnych i internetowych – Black Weekend lub Black Week.
  2. Tym, co najbardziej przyciąga klientów do zakupów podczas Black Friday, są atrakcyjne ceny. Aż 80 proc. polskich konsumentów celowo zwleka lub zdarza im się zwlekać z decyzją zakupową do czasu promocji lub wyprzedaży, które są ważnym elementem strategii zakupowych.
  3. Przygotowując swój e-sklep do Black Friday, warto z wyprzedzeniem opracować strategię rabatową. Najpopularniejsze modele promocji zakładają albo obniżkę ceny na wytypowane wcześniej produkty albo jeden stały rabat na cały asortyment sklepu.
  4. Wiele promocji w Czarny Piątek wykorzystuje tzw. zasadę niedostępności, w myśl której towar, którego dostępność jest ograniczona, jest bardziej pożądany przez klientów.
  5. Black Friday i CyberMonday tradycyjnie oznaczają początek tzw. szczytu paczkowego, który przypada zwykle na sześć ostatnich tygodni roku. Aby mieć pewność, że paczki dotrą do klientów na czas, warto zapewnić sobie możliwość korzystania z usług różnych przewoźników oraz zbiorczego nadawania paczek.
  6. Równie istotna, jak dostawa, jest obsługa posprzedażowa. Stały kontakt z klientem, przyjazna polityka zwrotów czy bieżące informowanie o statusie zamówienia to elementy, które kreują pozytywne doświadczenie zakupowe.
  7. Przemyślane i dobre przygotowanie e-sklepu do Black Friday może owocować nie tylko jednorazowym wzrostem sprzedaży, ale również pozyskaniem nowych, lojalnych klientów.

Przypisy

[1] Zakupy Polaków na wyprzedażach Raport.

[2] Za Black Week Global.

[3] Zakupy Polaków na wyprzedażach, KPMG

[4] The future of Black Friday Raport.

[5] Black Friday: hit czy kit? Raport.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę