Patrząc wstecz na wyniki naszych Klientów, bez żadnych wątpliwości mogę powiedzieć, że najlepsze efekty w SEO osiągają ci, którzy z nami aktywnie współpracują. Skąd taka zależność?
Można powiedzieć, że SEO jest trochę jak trening na siłowni. Warto mieć odpowiednie środki, wiedzę, dobry plan i kompetentnego trenera, ale koniec końców, trochę wysiłku trzeba włożyć też samodzielnie. Nawet wtedy, gdy ktoś myśli i planuje za Ciebie, kluczowym czynnikiem nadal jesteś Ty.
A zatem: jak podchodzić do współpracy z agencją SEO tak, by osiągać dobre efekty? Jak się do niej przygotować i na co zwrócić szczególną uwagę? No i jak zachować kontrolę nad tym co dzieje się ze stroną? Oto 7 zasad udanej współpracy z agencją SEO.
Przedsłowie: o wyborze agencji SEO
Nawet najlepsze i najzdrowsze na świecie podejście do sprawy na nic się nie zda jeśli usługa pozycjonowania będzie stała na niskim poziomie lub (co gorsza) trafisz na oszustów. To dlatego, zanim przejdę do samych zasad współpracy, pokażę Ci kilka elementów, po których poznasz rzetelnego wykonawcę.
Jeśli planujesz niedługo podpisać umowę lub jesteś w trakcie poszukiwań, koniecznie sprawdź też jak wybrać agencję SEO. To artykuł, w którym rozkładamy kwestię sprawdzania agencji na czynniki pierwsze.
Na co więc zwrócić uwagę przed podjęciem współpracy z agencją SEO?
Czas umowy i okres wypowiedzenia
Pierwsza i kluczowa kwestia. Podpisanie umowy na rok czy dwa może być w SEO strzałem w kolano. Jeśli zwiążesz się na dłużej, a współpraca okaże się niezbyt udana, to wcześniejsze wypowiedzenie umowy będzie kosmicznie drogie. Czekanie na jej zakończenie przy braku efektów będzie z kolei skutkować stagnacją pod kątem widoczności (więc w efekcie: również stratą).
Moim zdaniem, jedyne rozsądne rozwiązanie dla współpracy z agencją SEO to umowa na czas nieokreślony. Przy przeglądaniu warunków warto też przypilnować długości okresu wypowiedzenia. Z tego samego powodu co wyżej, lepiej, żeby był możliwie jak najkrótszy (standardem w branży jest 2-3 miesiące).
Raportowanie — co miesiąc i jak najdokładniej
Zlecenie pozycjonowania agencji, która nie raportuje w żaden sposób swojej pracy to piękny gest ...ślepego zaufania. To trochę tak, jakby bez słowa wręczyć komuś z ulicy miesięczną pensję i być przekonanym, że przepracuje dla nas cały miesiąc. Nie czarujmy się.
Inwestujesz w SEO swoje pieniądze, musisz więc wiedzieć, na co je tak właściwie wydajesz. Za brakiem raportów może czaić się po prostu oszustwo. Nie daj nabrać się na świetnie brzmiące “doświadczenie”, “know-how” czy “skuteczne metody”. Wymagaj konkretów.
Dostarczany co miesiąc raport działań to podstawa. A im raport dokładniejszy, tym lepiej. Najlepiej poproś agencję o przesłanie przykładowego raportu jeszcze przed nawiązaniem współpracy. Jeśli chcesz wiedzieć, jak to powinno wyglądać, sprawdź nas przykładowy raport SEO.
Najważniejsze elementy raportu SEO to:
- lista czynności wykonanych w ramach pracy nad SEO strony,
- wykaz wszystkich pozyskanych linków,
- stworzone artykuły / treści na stronę (jeśli jest to elementem współpracy),
- kontakt do osoby odpowiedzialnej za realizację SEO (opiekuna),
- lista pozycjonowanych fraz i zajmowanych na nie pozycji,
- raport widoczności serwisu w wyszukiwarkach.
O rzetelności firmy dobrze świadczy też, gdy w raporcie pojawiają się dodatkowe elementy. Takie jak harmonogramy prac, wnioski wyciągnięte z analizy podjętych działań i ich efektów czy statystyki z narzędzi analitycznych. Jednym słowem, wszystko, co pokazuje realne zaangażowanie.
Z kim będziesz mieć kontakt?
Najlepiej, żeby była to osoba pracująca nad Twoją stroną. Taki bezpośredni kontakt pomiędzy osobą decyzyjną (Tobą) a realizującą SEO (specjalistą pracującym nam Twoim serwisem) jest sytuacją idealną. Ważne jednak, by sprawdzić nie tylko to, z kim będziemy rozmawiać w trakcie współpracy, ale też jak ten kontakt będzie przebiegał. Jeśli ma być efektywnie, to kontakt musi być sprawny.
Agencja, czyli kto?
Przeglądnij zakładki typu “O nas” lub “Nasz zespół” na stronie firmowej. Niby drobiazg, ale jeśli nawet zarząd firmy SEO boi się publicznie pokazać, to coś zdecydowanie nie gra. Jest też w tym aspekt praktyczny, lepiej współpracuje z osobami, o których możemy się czegoś dowiedzieć.
Przy okazji, zwróć też uwagę na działania marketingowe agencji. Sprawdź, co firma publikuje na swoim blogu i w social mediach oraz jak często to robi. Przysłowiowy szewc nie chodzi tutaj bez butów. Jeśli ktoś nie dba o swoją promocję, to nie zadba też i o Twoją.
Dowody skuteczności
Opinie Klientów to element, który raczej sprawdzisz i bez mojej podpowiedzi. Zasugeruję Ci więc dodatkowo coś innego. Sprawdź case studies. Jeżeli firma SEO nie prezentuje ich na swojej stronie, to zapewne nie ma się czym chwalić lub jest zbyt zajęta, by to zrobić (a wtedy raczej nie zapewni Ci właściwej obsługi). W obu przypadkach jesteś na przegranej pozycji.
Zazwyczaj case study jest też w dużym stopniu pokazem tego, co będzie robione w ramach współpracy. Czyli tego, na co się piszesz.
Nasze case studies: https://toponline.pl/case-study-seo
Zapytaj o SEO na próbę
Nawet pomimo sprawdzenia powyższych, pełny obraz agencji SEO i jej podejścia będziesz mieć dopiero po rozpoczęciu współpracy. Po co więc ryzykować? Zapytaj o okres próbny, np. 30 dni, żeby móc “sprawdzić teren”. Solidna agencja będzie pewna swojej jakości. Nie będzie więc bać się, że uciekniesz jej po miesiącu i tym samym, powinna się zgodzić.
Korzystając z okresu testowego, sprawdzisz w praktyce, jak wygląda kontakt i jak przebiega praca.
1. Nie bądź bierny
Skoro wybór mamy już za sobą, przejdźmy do samej współpracy.
Bierność zlecającego pozycjonowanie przed rozpoczęciem i w trakcie współpracy to najprostsza droga do rozczarowania, nieporozumień i tworzenia bezpodstawnych zarzutów w stronę agencji. Bez Twojego udziału, nikt nie rozwinie czy nie wypromuje Twojej firmy dokładnie tak, jakbyś tego chciał/a. Uwierz mi, przerobiłem to na własnej skórze.
Jeśli delegujesz jakieś procesy (takie jak pozycjonowanie) na zewnątrz, to nadal musisz je kontrolować. Nie ma co liczyć na to, że agencja zrobi za Ciebie wszystko. Jasne, to oni są od realizacji procesu, Ty musisz jednak jasno wyznaczać jego cele.
Przy dzisiejszej konkurencji nie ma co liczyć na to, że byle jaki marketing załatwi sprawę. Żeby dzisiaj się wyróżnić, trzeba się napracować. Jeśli decydujesz się na współpracę z zewnętrzną firmą w jakimkolwiek obszarze marketingu, wykaż się zaangażowaniem. Tylko Ty jesteś w stanie wskazać najmocniejsze strony swojego biznesu i ukierunkować działania na to, na czym najbardziej Ci zależy.
2. Zadbaj o sprawny kontakt
“Całe szczęście, że nie mogę się do nich dodzwonić” - powiedział nikt nigdy.
Sprawne i konkretne porozumiewanie się jest podstawą w każdej współpracy, nawet poza szczeblem biznesowym. Musi jednak funkcjonować z dwóch stron.
Co z tego, że agencja jest szybka, jeśli Klient odpisuje po tygodniu, nie odbiera lub sam nie do końca wie, czego chce. Sprawdź, jak działa kontakt od strony agencji, ale zadbaj też o niego ze swojej strony.
Oto garść praktycznych porad w tej kwestii:
- Wyznacz jedną, zorientowaną w temacie osobę decyzyjną — możesz być nią Ty, ale jeśli nie jesteś w stanie wygospodarować wystarczająco czasu, oddeleguj organizację współpracy z agencją SEO komuś innemu, np. administratorowi Twojej witryny. W Top Online wyznaczamy do kontaktu z Klientem wykwalifikowanego specjalistę SEO - opiekuna, podając do niego bezpośrednie dane kontaktowe. Klientom zawsze sugeruję zrobić to samo.
- Dbaj o jasne i precyzyjne wytyczne — warto jasno i precyzyjnie określać swoje wymagania co do dosłownie każdego elementu współpracy. Preferowany kontakt, zasady wdrożeń, wytyczne do tworzonych treści czy procedury modyfikacji strony - we wszystkich tych kwestiach warto postawić sprawę jasno. Przykładowo, jeśli wszystkie teksty na Twojej stronie mają mieć określony styl lub mają nie poruszać, dajmy na to, cen usług, zaznacz to wyraźnie w wytycznych, a potem kontroluj i zwracaj uwagę na błędy.
- Nie zwlekaj z decyzjami i dostarczaniem materiałów — wracamy w pewnym sensie do pierwszej porady. Osoba kontaktowa powinna mieć możliwość samodzielnego decydowania. Długie czekanie na dostęp do strony czy narzędzi analitycznych lub przesłanie niezbędnych materiałów hamuje proces pozycjonowania. Tak samo jak oczekiwanie na decyzję co do poszczególnych jego elementów. Szybkie podejmowanie decyzji leży w Twoim interesie.
3. Nie bój się pytać
Tak samo przy bardzo niewielkim, jak i bardzo dużym zaangażowaniu we współpracę zawsze, prędzej czy później, pojawiają się jakieś wątpliwości. Co wówczas?
Zamiast snucia domysłów czy tworzenia niedopowiedzeń polecam po prostu dopytać. Niby banalne, ale doświadczenie pokazuje, że trochę jak ze zdrową dietą, wiedzieć to jedno, a stosować drugie.
Sam, mając jakiekolwiek wątpliwości odnośnie współpracy (zarówno w roli Klienta, jak i usługodawcy), zawsze dzwonię lub piszę. I wiesz co? 90% moich obiekcji jest szybko wyjaśnianych lub okazuje się być totalnie bezpodstawnymi. Wystarczy zapytać.
Nie spisuj agencji SEO na straty tylko dlatego, że masz jakieś wątpliwości. Po prostu napisz lub zapytaj. Zobaczysz, że większość spraw błyskawicznie się wyjaśni, a problemy się rozwiążą. Na udanej współpracy zależy przecież obu stronom.
Jednym z częstych przykładów takiej sytuacji w SEO jest otrzymanie przez Klienta oferty od innej agencji. Jeśli sam pozycjonujesz swój serwis, to pewnie zdarzyło Ci się dostawać takie maile.
Czy wskazanie przez konkurencję na Twojej stronie elementów wymagających poprawy znaczy, że “Twoja” agencja jest do niczego? W 99% przypadków nie, bo specyfiką SEO jest to, że zawsze można coś poprawić czy ulepszyć. Ale...
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości: napisz lub zadzwoń do swojego specjalisty. Niech wyjaśni Ci przyczynę tej sytuacji, niech się wytłumaczy. Często okazuje się, że wskazane w ofercie elementy są ujęte w strategii, ale mają mniejszy priorytet. Zdarza się też, że konkurencyjna agencja nie do końca wie, co robi. Może też zwyczajnie, doszło do pomyłki. Po prostu pytaj!
Reasumując, przepis na dobry kontakt w czterech krokach:
- Wyznacz jedną, konkretną osobę do kontaktu z agencją.
- Zadbaj o szybkość podejmowania decyzji / dostarczania materiałów.
- Przesyłaj zrozumiałe, przemyślane i konkretne wytyczne.
- Dopytuj o wszystko, co budzi w Tobie wątpliwości.
4. Nie myśl, że liczy się tylko budżet
Nie, budżet nie jest najważniejszy, i mówię to jako założyciel i CEO agencji SEO. Czy postradałem zmysły? Nie, chcę tylko zaznaczyć, że żaden budżet nie zwolni Cię z zaangażowania w rozwój Twojego biznesu.
Oczywiście, budżet na profesjonalne SEO z pewnością będzie bardzo pomocny. Pamiętaj jednak, że pozycjonować się możesz nawet w 100% samodzielnie, jeśli tylko masz na to czas i dysponujesz odpowiednią wiedzą.
Na SEO swojego pierwszego sklepu internetowego nie wydałem ani złotówki, a po około 14 miesiącach zajmowałem pierwsze pozycje na większość słów kluczowych wybranych na początku pracy. Co więcej, po dziś dzień wyświetla się on na pierwszych stronach Google, choć na przestrzeni lat nie było żadnych większych inwestycji w jego pozycjonowanie.
Podobnie wypozycjonowałem samodzielnie w 12 miesięcy kolejny sklep, nie wydając przy tym praktycznie ani grosza (szczegóły znajdziesz w Ile zarabia sklep internetowy? Case SkarpetkiSklep i ModneDonice). Wszystko dzięki własnej pracy. Może i przykład jest dość ekstremalny, ale świetnie pokazuje, że to właśnie zaangażowanie właściciela jest jedną z głównych składowych sukcesu.
Warto wiedzieć
Najlepsze efekty w SEO mają ci, którzy angażują się we współpracę i dbają o dobry kontakt.
5. Zaufaj specjalistom, których wybrałeś
Porównam to do zdrowia: Jeśli boli Cię ząb, prędzej czy później wybierasz się do dentysty. On, jako wykwalifikowany specjalista analizuje sytuację, przedstawia plan leczenia i przeprowadza niezbędne zabiegi, a Ty mu ufasz. Nikt, kto usłyszy diagnozę konieczności leczenia kanałowego nie mówi przecież “nie wydaje mi się, mylisz się”. W końcu od tego jest specjalista i to w pełni normalne, prawda?
Choć wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, podobna zależność pojawia się też często w biznesie, a już szczególnie jeśli chodzi o marketing internetowy. Niestety, tutaj kwestia zaufania jest jednak nieco trudniejsza.
Prowadzę swój biznes, więc z reguły wiem, jaka decyzja będzie słuszna. Nie znam się jednak na wszystkim i jestem tego świadomy, dlatego, z niektórymi kwestiami idę do specjalistów. Jeśli współpraca ma przynieść zamierzony efekt, to tak jak u dentysty, muszę umieć zaufać i wykazać się cierpliwością. Po to dobieram specjalistę do danego zadania, by móc mu coś powierzyć i tym samym, zaufać.
We współpracy z agencją SEO takiego podejścia może wymagać od Ciebie np. sytuacja, w której:
- Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce, a Ty sam nie potrafisz tego zmienić.
- Twoja strona była niegdyś bardzo dobrze widoczna, ale teraz wszystkie statystyki systematycznie spadają.
- Współpracujesz z agencją, ale nagle wyniki zaczęły spadać.
- Specjalista zaproponował zmiany w serwisie, np. rozbudowę, ale Ty uważasz je za zbędne.
Z powyższymi sytuacjami spotykałem się mnóstwo razy. Często, poza cierpliwością właściciel witryny internetowej musiał też dość mocno zaangażować się w to, żeby naprawić sytuację swojej strony.
Kluczem jednak jest to, że nie po to podejmuje się współpracę ze specjalistami (czyli kimś doświadczonym i wykwalifikowanym), żeby w przypadku mniejszego lub większego problemu ją zrywać.
To właśnie między innymi od takich sytuacji mamy naszego specjalistę. To jest czas, w którym powinien się wykazać. W SEO zaufanie do specjalisty to podstawa. Ale pamiętaj, że nie musisz wierzyć na ślepo, o dosłownie wszystko możesz pytać.
Jeśli nagle spadają pozycje, to rezygnacja z usług agencji SEO jest zazwyczaj gwoździem do trumny. W takich momentach trzeba zacieśnić współpracę, a nie ją zrywać. Tylko w taki sposób możesz maksymalnie szybko znaleźć oraz rozwiązać problem.
Nawet jeśli zdarzy się, że wina leży po stronie agencji, to lepiej spróbować szybko uratować sytuację niż wracać do punktu wyjścia poprzez nagłą zmianę wykonawcy.
6. Dostosuj swoje oczekiwania
Dodatkowo, specjaliści SEO obsługujący swoich Klientów często mogą proponować zmiany na stronie, dodatkowe audyty UX lub rozbudowę serwisu o kolejne elementy, ale pamiętajmy to tylko dodatek. Podstawowym ich zadaniem jest właśnie systematyczne zwiększanie widoczności.
Warto wiedzieć
Agencja SEO odpowiada za zwiększanie widoczności Twojej strony w wyszukiwarce. Celem tego zabiegu jest zwiększenie trafiającego na nią ruch organiczny.
Ruch organiczny z wyszukiwarki ma bardzo wysoką konwersję sprzedażową, często nawet największą spośród wszystkich wykorzystywanych źródeł ruchu. Trzeba jednak pamiętać, że ostateczna konwersja zależy głównie od samej strony, na którą trafia. Powodów niskiej konwersji pozyskiwanego ruchu może być setki.
Czy Agencja SEO mogła tu jakoś zawinić?
Odpowiem pytaniem: A czy mogę być zły na specjalistę SEO, o to, że nie pozyskuje nowych Klientów? Nie, bo specjaliści mają jasno określone obowiązki i nie mogę oczekiwać od nich czegoś, co nie leży w ich kompetencji. Od pozyskiwania Klientów mam w zespole świetnych handlowców. Każdy ma swoją funkcję i tak samo jest przy współpracy z zewnętrzną firmą.
Jeżeli np. Twój sklep internetowy ma nieintuicyjny design, wyższe ceny niż konkurencja, brak szybkich płatności, a do tego wszystkiego oferujesz tylko i wyłącznie drogą wysyłkę kurierską, to czy zwiększenie ruchu na stronie da Ci upragniony efekt biznesowy? Oczywiście, że nie.
Warto wiedzieć
Murarz to nie architekt, farmaceuta to nie lekarz, a specjalista SEO to nie dział marketingu. Nie licz na cud.
7. Bądź cierpliwy
Szybka, uśredniona kalkulacja dla przykładu:
Napisanie krótkiego artykułu tematycznego na zaplecze pozycjonerskie trwa około 40-50 minut. Sprawdzenie tekstu i opublikowanie - 10-20 minut. Przeciętnie pozyskanie jednego linku zajmuje więc godzinę. Zlecisz pozyskanie pięciu, realizacja zajmie około 5 godzin.
Warto wiedzieć
SEO to nie kampania Google Ads, na efekty trzeba poczekać (ale zostają na dłużej).
Google może zindeksować (czyli zauważyć i uwzględnić w ocenie Twojej strony) nowy link w parę godzin albo dopiero po paru miesiącach. Uśredniając: pierwsze linki wpłyną na pozycję Twojej strony dopiero po 1-3 miesiącach od ich zamieszczenia.
Bardzo podobnie jest z dziesiątkami innych elementów, nad którymi specjalista SEO pracuje w trakcie optymalizacji.
Zastanów się: ile czasu zajęłoby Ci dokładne przeczytanie i poprawienie wszystkich tekstów, które masz na stronie? Byłbyś w stanie zrobić to wszystko od razu, za jednym zamachem? No właśnie.
Oczekiwanie wyraźnych efektów SEO po kilku tygodniach procesu to trochę jak oczekiwanie “sześciopaku” po miesiącu na siłowni. Nie od razu Rzym zbudowano, a efekty będą pojawiać się stopniowo, w miarę regularnie prowadzonych, zaplanowanych wcześniej działań. SEO wymaga czasu.
Warto wiedzieć
Jeśli zależy Ci na trwałych efektach, to w marketingu tak samo jak na siłowni, nie ma drogi na skróty.
Reasumując:
Jeśli zależy Ci na nawiązaniu i utrzymaniu udanej współpracy z agencją SEO, to:
- Wybierz agencję świadomie, poświęcając przy tym czas na sprawdzenie wszystkich najważniejszych aspektów lub przetestowanie usługi w praktyce.
- Nie bądź bierny i wykaż się zaangażowaniem we współpracę, bo tylko Ty wiesz, jak dokładnie chcesz rozwinąć swój biznes.
- Zadbaj o sprawny kontakt, wyznacz jedną osobę do kontaktu, dbaj o jasne i precyzyjne wytyczne, nie zwlekaj z decyzjami i dostarczaniem materiałów.
- Pamiętaj, że żaden budżet nie zwalnia Cię z zaangażowania w rozwój Twojego biznesu.
- Zaufaj wybranym przez siebie specjalistom, a jeśli masz wątpliwości, zapytaj o wyjaśnienie.
- Nie oczekuj cudów. Agencja SEO odpowiada za zwiększanie widoczności w wyszukiwarce i nie zagwarantuje Ci sukcesu biznesowego.
- Wykaż się cierpliwością. SEO wymaga czasu, efekty nie pojawią się tutaj natychmiastowo.
- Masz jakiekolwiek wątpliwości? Pisz, dzwoń, pytaj!