Remarketing w AdWords (osobiście uważam, że tylko Google AdWords posiada na tyle szeroki zasięg, aby móc nim skutecznie, samodzielnie zarządzać) daje nam niesamowite możliwości zarządzania przekazem reklamowym kierunkowanym do osób, które odwiedziły naszą stronę i wykonały na niej (bądź nie wykonały) jakąś akcję.
W Internecie można znaleźć wiele artykułów na temat konfiguracji kampanii remarketingowych w Google AdWords (spory wysyp można było zaobserwować po integracji z Google Analytics), jednak do tej pory nie udało mi się trafić na artykuł, w którym znajdziemy bardziej szczegółową informację o tym, jak w praktyce możemy wykorzystać to narzędzie. Zapraszam zatem do zapoznania się z praktyczną stroną tworzenia kampanii remarketingowych w sklepach internetowych.
Przeczytaj też:
Osobiście uważam, że remarketing (w tym pisząc skrótem myślowym – pochodna w postaci RTB) w dużym stopniu zrewolucjonizowały rynek reklam bannerowych. Remarketing daje nam możliwość zdecydowanie efektywniejszego docierania do Klientów za pomocą kampanii bannerowych z przekazem, którym Klient potencjalnie może być zainteresowany. Tyle słowem wstępu. Poniżej prezentuję kilka pomysłów na efektywne wykorzystanie remarketingu w sklepie internetowym.
1. Otaguj wszystkich swoich Użytkowników na maksymalny okres.
Dzięki temu podczas okresowych kampanii reklamowych dotyczących pełnej oferty Twojego sklepu, będziesz mógł w prosty sposób aktywować kampanię kampanię, a tym samym zrealizować tzw. efekt obklejenia Internetu.
2. Otaguj wszystkie kategorie w swoim sklepie.
Dzięku temu będziesz miał możliwość prezentowania promocji targetowanych do osób zainteresowanych produktami w danej kategorii. Warto to zmiksować z tagami: skonwertował i nieskonwertował. Analogicznie postępuj z autorami, tagami tematycznymi, etc.
3. Sprowokuj do zakupu niezdecydowanych Klientów.
Często można spotkać Klientów, którzy dodali coś do koszyka, ale nie dokonali zakupu. Warto zatem przez kilka dni prezentować im reklamę z „gwoździem” – czyli np. kodem rabatowym, gratisem. Kampania powinna kierować do koszyka, który zapamiętał zawartość użytkownika.
4. Ułatw zakup Klientom, którzy nie umieją dokonać zakupu w Twoim sklepie.
Wyselekcjonuj Klientów, którzy przeglądali w Twoim sklepie np. Poradnik: Jak kupować lub po dodaniu produktów do koszyka nie skonwertowali i na reklamie zamieść informację: Zamów błyskawicznie przez telefon. Zadzwoń XX XX XXX.
5. Sprowokuj Klientów reagujących na promocje/nowości.
Specyfiką polskich Klientów jest mocna reakcja na słowa: Promocja, Darmo, etc. Otaguj kategorię Promocje i kieruj do Klientów, którzy ją odwiedzają kreacje z promocjami. Istnieje o wiele wyższe prawdopodobieństwo, że Ci użytkownicy skonwertują pod wpływem prezentowanej im przez Ciebie PROMOCJI. Analogicznie postąpić możesz z nowościami w Twojej księgarni.
6. Otaguj strefę wiedzy.
Wiele sklepów w ramach realizacji kampanii SEO buduje zaplecza w ramach których prezentuje treści poradnikowe. Warto również na tego typu zapleczu zamieścić kod remarketingowy i dotrzeć do użytkowników, którzy zainteresowani są konkretnym tematem.
7. Otaguj tematyczne serwisy zewnętrzne.
Analogicznie do powyższego – jeśli prowadzisz działania reklamowe na tematycznych forach internetowych, serwisach informacyjnych etc, możesz spróbować się porozumieć z ich właścicielami, aby Ci pozwolili Ci (odpłatnie bądź bezpłatnie) zamieścić kod remarketingowy na swoich stronach.
8. Eliminuj przypadkowych Użytkowników.
W przypadku prowadzenia agresywnych kampanii reklamowych wiele osób, klikając w reklamę przez pomyłkę wchodzi na stronę główną Twoje księgarni (ew. na LP). Dzięki remarketingowi masz możliwość wyeliminowania tego typu Użytkowników ze swoich kampanii remarketingowych.
9. Wykorzystaj YouTube.com.
Zamieść kod remarketingowy na swoim kanale YouTube.com.
10. Podziękuj za zakupy w Twoim sklepie.
Kampania nie będzie miała sprzedażowego efektu. Niemniej jednak wizerunkowo pozytywnie zadziała na Twoich Klientów.
11. Zdobądź nowych Klientów z polecenia.
Emituj reklamy Klientom, którzy dokonali konwersji w Twoim sklepie [potencjalnie są zadowoleni z przeprowadzonej transakcji] i prezentuj im przekaz w którym dowiedzą się ile zyskają polecając Twój sklep innym. Np. Poleć naszą księgarnię swoim Przyjaciołom i odbierz 10 zł na kolejne zakupy (na LP Klient znajdzie więcej informacji na temat Programu Polecającego).
12. Buduj bazę newsletterową.
Nie jest tajemnicą, że e-mail marketing jest wciąż jedną z najskuteczniejszych form marketingu. Nie wszyscy Użytkownicy, którzy odwiedzili Twój sklep internetowy są Twoimi Klientami i zostawili Ci Twój adres e-mail. Zaprojektuj kampanię w której będziesz w stanie dotrzeć do tej grupy Użytkownik i zaproponuj i jakąś rekompensatę za pozostawienie swojego adresu e-mail (np. kod rabatowy, gratis do zamówienia, etc.).
13. Buduj lojalność Klientów.
Nie każdy Klient Twojego sklepu ma świadomość wszystkich grantów jakie otrzymuje korzystając z Twojej oferty. Np.:
– Program lojalnościowy
– Program polecający
– Warunki darmowej dostawy
– Gratisy
– Punkty stacjonarne
– etc.
Remarketing jest znakomitym narzędziem do tego, aby ich o tym poinformować.
14. Oznacz użytkowników konkretnego produktu.
Wielu użytkowników jedynie przegląda ofertę sklepu w poszukiwaniu określonej pozycji, nie dokonując konwersji. Dzięki remarketingowi masz możliwość zaprezentowania mu konkretnego produktu na karcie którego był, ale nie dokonał konwersji.
Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na różne metody optymalizacji kampanii remarketingowych. Na co warto zwrócić uwagę, aby obniżyć koszt konwersji?
- Czas emisji – prezentowanie reklam 24h/24h niekoniecznie zawsze może okazać się dobrym pomysłem.
- Godziny emisji – j.w.
- Ilość wyświetleń reklamy dla każdego użytkownika
- Dobór odpowiedniej widowni do konkretnego przekazu reklamowego/promocji.
Reasumując, remarketing jest potężnym narzędziem, które odpowiednio skonfigurowane jest w stanie przynieść nam wiele korzyści. Jestem przekonany, że każdy jest w stanie dodać jeszcze mnóstwo dodatkowych możliwości jego wykorzystania (newslettery, mailingi, bartery, etc.).
Powyższy tekst ma sprowokować Was do tego, aby raz jeszcze przejrzeć prowadzone przez Was kampanie remarketingowe i „wyciągnąć” z nich jak najwięcej.
Autorem powyższego poradnika jest Tomek Serafin – kierownik marketingu w grupie Szkla.com S.A. Fascynat SEM i zwolennik efektywnościowych form e-marketingu. Bloguje pod adresem tomekserafin.blogspot.com.