Już ponad 270 tys. produktów można przeglądać w Internecie lub za pomocą telefonu komórkowego w ramach projektu „Produkty w sieci”. Celem projektu jest udostępnianie referencyjnej i wiarygodnej bazy danych podstawowych produktów, ich opisów oraz relacji zachodzącymi między numerem kodu kreskowego a danymi okodowanych towarach. Szybki dostęp do rzetelnej i aktualnej informacji o produktach zwiększa zaufanie konsumentów i wspiera ich decyzje zakupowe.
Rozwój rynku e-commerce i technologii mobilnych spowodował, iż coraz większe znaczenie dla konsumentów i partnerów handlowych ma szybki dostęp do informacji o produktach. Jak pokazują liczne badania rynkowe, ponad 60% decyzji zakupowych podejmowanych jest przez klientów spontanicznie, w czasie wizyty w sklepie. W jaki sposób stymulować procesy podejmowania takich decyzji?
W odpowiedzi na to zapotrzebowanie Instytut Logistyki i Magazynowania – organizacja krajowa GS1 Polska, uruchomił projekt „Produkty w sieci”. W ramach projektu powstał elektroniczny rejestr produktów okodowanych, który umożliwia firmom tworzenie własnych, aktualnych opisów produktów i co najważniejsze zapewnia bezpieczeństwo i efektywność przechowywania informacji. Od strony technicznej projekt opiera się na dostarczeniu użytkownikom kodów kreskowych GS1 przyjaznego narzędzia do elektronicznego zarządzania Numerami Identyfikacyjnymi Firmy i danymi o kodowanych produktach.
Wszystkie dane pochodzą od producenta bądź właściciela marki, a więc z samego źródła. Mogą one być prezentowane w dwojaki sposób: przez telefon komórkowy, w oparciu o udostępnioną aplikację MobitGS1 oraz na stronie http://www.produktywsieci.pl. W pierwszym przypadku konsument otrzymuje dostęp do informacji o produkcie poprzez zeskanowanie kodu kreskowego. W drugiej sytuacji wpisanie na stronie produktywsieci.pl numeru identyfikacyjnego znajdującego się pod kodem kreskowym umożliwi dostęp do informacji o produkcie.
Zarówno aplikacja jak i strona oferują dodatkowe funkcjonalności takie jak: szersza informacja o produkcie, sprawdzenie oryginalności produktu przez porównanie tego oglądanego przez klienta w sklepie z prezentowanym w telefonie jego zdjęciem, bezpośrednie przejście do sklepu internetowego, dostęp do informacji o produkcie z innych źródeł danych oraz funkcjonalności multimedialne (dla wybranych produktów).
„Zdecydowaliśmy się na udział w projekcie, ponieważ jest to zupełnie inny sposób na zaprezentowanie klientowi wyrobu medycznego – w sposób prosty, a jednocześnie wiarygodny. Chcemy, aby konsumenci mieli możliwość zapoznania się z produktami, nie tylko w sklepie, ale również korzystając z nowych kanałów komunikacji, takich jak aplikacja na smartfon MobitGS1 czy produktywsieci.pl.” – uzasadnia udział w projekcie Piotr Krężel, dyrektor ds. marketingu z REH4MAT, producenta wyrobów ortopedycznych i środków pomocniczych służących osobom z dysfunkcjami narządów ruchu.
Projekt powiązany jest także z Krajową Bazą Produktów Ochrony Zdrowia (KBPOZ), która jest pierwszą w Polsce centralną bazą produktów leczniczych i wyrobów medycznych, okodowanych kodem kreskowym GS1. To na bieżąco aktualizowany, we współpracy z IMS Poland, katalog elektroniczny, funkcjonujący w Internecie na rzecz bezbłędnych i automatycznie wprowadzanych danych do systemów informatycznych firm – uczestników łańcucha dostaw i administracji państwowej.
Projekt docelowo ma pozwolić branży e-commerce i mobile commerce uwolnić się od problemu zbierania i aktualizacji podstawowych danych opisujących produkty. W 80% przypadków konsument nie kupi w Internecie błędnie opisanego produktu. Również przed zakupem w handlu tradycyjnym informacje o produktach są poszukiwane w Internecie. Dlatego warto mieć kontrolę nad tym, jak produkt jest prezentowany w sieci.
Źródło: Instytut Logistyki i Magazynowania