Zakupy przez telefon – przyszłość czy teraźniejszość? Raport Ceneo.pl

Ekomercyjnie

Informacja prasowa

Polacy pokochali mobilny Internet, korzystają z niego coraz chętniej i częściej. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. W roku 2008 w Polsce smartfony stanowiły zaledwie 3% rynku telefonów. Rok później 5%, natomiast w roku 2010 już 13%. Ten rok to już prawie 40%, a ilość smartfonów wciąż dynamicznie rośnie. Eksperci z Ceneo.pl postanowili więc sprawdzić jak użytkownicy korzystają z mobilnych rozwiązań, aplikacji i opcji porównywania cen przez telefon. Wyniki zaprezentowano w raporcie.

W lutym 2012 roku, wśród 15 najpopularniejszych modeli są tylko dwa tradycyjne telefony. Pozostałe to smartfony. Według firmy badawczej Pyramid Research, w 2015 r. smartfony stanowić będą nawet 60% polskiego rynku, a ich sprzedaż może osiągnąć poziom nawet 8 mln sztuk. Dzięki temu Polska ma się stać najszybciej rozwijającym się rynkiem smartfonów w Europie Środkowo-Wschodniej.

Nic więc dziwnego, że największe polskie serwisy internetowe inwestują w mobilne aplikacje i reklamę na komórkach. W 2010 roku Ceneo, jako pierwsza porównywarka, uruchomiła aplikację na urządzenia z systemem iOS – czyli na iPhone’a i iPada, która umożliwia skanowanie kodów kreskowych i w ten sposób ułatwia wyszukiwanie produktów. Tego typu rozwiązania mogą zrewolucjonizować branżę e-commerce gdyż użytkownik, który do tej pory był klientem tradycyjnej sieci marketów, będzie miał szybki podgląd cen w sklepach internetowych.

Pierwsza aplikacja przyjęła się doskonale. Już po 3 tygodniach z aplikacji korzystało 10 tys. użytkowników. W marcu 2011 Ceneo wypuściło drugą wersję aplikacji, tym razem na bardzo popularny system w Polsce – Symbian. Cztery miesiące później powstała długo oczekiwana aplikacja na Androida. A już w grudniu 2011 dodano dwie kolejne – na systemy Windows Phone 7 i MeeGo.

Na podstawie ilości pobranych aplikacji i zeskanowanych produktów można zobaczyć na jakich systemach operacyjnych pracują telefony użytkowników Ceneo. W badaniu okazało się, że telefony z systemem Android stanowią 42% wszystkich telefonów (Symbian to 23%). Liczby te nie różną się zdecydowanie od tego z jakich telefonów faktycznie korzystają internauci przeszukując zasoby Ceneo z wykorzystaniem telefonów. Ciekawiej wygląda sprawa z telefonami firmy Apple. Mimo, że iPhony stanowiły jedynie 4% pośród wszystkich telefonów dostępnych na Ceneo, to udział w pobraniach aplikacji na ten system operacyjny jest aż trzykrotnie większy niż wskazywałyby statystyki.

Odwiedziny w mCeneo

Oprócz aplikacji, Ceneo rozwija również lżejszą wersję swojego serwisu, dedykowaną specjalnie dla urządzeń mobilnych – mCeneo. Również w tym przypadku z miesiąca na miesiąc rośnie liczba odwiedzin i przekracza już 250 tys. miesięcznie. W porównaniu z lipcem 2011 roku wzrost wynosi 150%! Trend pokazuje jasno, że z roku na rok ta liczba będzie rosnąć. Szacuje się bowiem, że w roku 2014 liczba internautów korzystających z Internetu mobilnego przekroczy liczbę tych, korzystających z Internetu na komputerach stacjonarnych.

Czego szukamy przez telefony?

Ceneo przyjrzało się również temu jakie produkty interesują użytkowników Internetu mobilnego. Okazuje się, że najczęściej wyszukiwane są produkty z kategorii będących zarazem jednymi z najpopularniejszych w całym serwisie.

Nie zmienia się znacząco lista produktów, które najczęściej wybierają Internauci. Najpopularniejszą kategorią są komputery, sprzęt RTV i sprzęt AGD.

Na dalszych miejscach telefony, dom i ogród oraz fotografia. Nieco mniejsze zainteresowanie kategorią ubrań i butów sugeruje, że oglądanie tych produktów na ekranie telefonu nie wytrzymuje konkurencji z oglądaniem i przymierzaniem produktów w sklepie. To się jednak może zmienić. Coraz więcej znanych marek odzieżowych otwiera swoje sklepy internetowe i coraz częściej ceny oferowane w Internecie są niższe, niż te na sklepowych półkach.

Pełny raport Ceneo.pl na temat zakupów przez telefon można znaleźć pod tym adresem (plik PDF, 1,1 MB).

Źródło: Ceneo.pl

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.09.2023

Wdrożenie sklepu internetowego krok po kroku

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę