Polacy pokochali mobilny Internet, korzystają z niego coraz chętniej i częściej. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. W roku 2008 w Polsce smartfony stanowiły zaledwie 3% rynku telefonów. Rok później 5%, natomiast w roku 2010 już 13%. Ten rok to już prawie 40%, a ilość smartfonów wciąż dynamicznie rośnie. Eksperci z Ceneo.pl postanowili więc sprawdzić jak użytkownicy korzystają z mobilnych rozwiązań, aplikacji i opcji porównywania cen przez telefon. Wyniki zaprezentowano w raporcie.
W lutym 2012 roku, wśród 15 najpopularniejszych modeli są tylko dwa tradycyjne telefony. Pozostałe to smartfony. Według firmy badawczej Pyramid Research, w 2015 r. smartfony stanowić będą nawet 60% polskiego rynku, a ich sprzedaż może osiągnąć poziom nawet 8 mln sztuk. Dzięki temu Polska ma się stać najszybciej rozwijającym się rynkiem smartfonów w Europie Środkowo-Wschodniej.
Nic więc dziwnego, że największe polskie serwisy internetowe inwestują w mobilne aplikacje i reklamę na komórkach. W 2010 roku Ceneo, jako pierwsza porównywarka, uruchomiła aplikację na urządzenia z systemem iOS – czyli na iPhone’a i iPada, która umożliwia skanowanie kodów kreskowych i w ten sposób ułatwia wyszukiwanie produktów. Tego typu rozwiązania mogą zrewolucjonizować branżę e-commerce gdyż użytkownik, który do tej pory był klientem tradycyjnej sieci marketów, będzie miał szybki podgląd cen w sklepach internetowych.
Pierwsza aplikacja przyjęła się doskonale. Już po 3 tygodniach z aplikacji korzystało 10 tys. użytkowników. W marcu 2011 Ceneo wypuściło drugą wersję aplikacji, tym razem na bardzo popularny system w Polsce – Symbian. Cztery miesiące później powstała długo oczekiwana aplikacja na Androida. A już w grudniu 2011 dodano dwie kolejne – na systemy Windows Phone 7 i MeeGo.
Na podstawie ilości pobranych aplikacji i zeskanowanych produktów można zobaczyć na jakich systemach operacyjnych pracują telefony użytkowników Ceneo. W badaniu okazało się, że telefony z systemem Android stanowią 42% wszystkich telefonów (Symbian to 23%). Liczby te nie różną się zdecydowanie od tego z jakich telefonów faktycznie korzystają internauci przeszukując zasoby Ceneo z wykorzystaniem telefonów. Ciekawiej wygląda sprawa z telefonami firmy Apple. Mimo, że iPhony stanowiły jedynie 4% pośród wszystkich telefonów dostępnych na Ceneo, to udział w pobraniach aplikacji na ten system operacyjny jest aż trzykrotnie większy niż wskazywałyby statystyki.
Odwiedziny w mCeneo
Oprócz aplikacji, Ceneo rozwija również lżejszą wersję swojego serwisu, dedykowaną specjalnie dla urządzeń mobilnych – mCeneo. Również w tym przypadku z miesiąca na miesiąc rośnie liczba odwiedzin i przekracza już 250 tys. miesięcznie. W porównaniu z lipcem 2011 roku wzrost wynosi 150%! Trend pokazuje jasno, że z roku na rok ta liczba będzie rosnąć. Szacuje się bowiem, że w roku 2014 liczba internautów korzystających z Internetu mobilnego przekroczy liczbę tych, korzystających z Internetu na komputerach stacjonarnych.
Czego szukamy przez telefony?
Ceneo przyjrzało się również temu jakie produkty interesują użytkowników Internetu mobilnego. Okazuje się, że najczęściej wyszukiwane są produkty z kategorii będących zarazem jednymi z najpopularniejszych w całym serwisie.
Nie zmienia się znacząco lista produktów, które najczęściej wybierają Internauci. Najpopularniejszą kategorią są komputery, sprzęt RTV i sprzęt AGD.
Na dalszych miejscach telefony, dom i ogród oraz fotografia. Nieco mniejsze zainteresowanie kategorią ubrań i butów sugeruje, że oglądanie tych produktów na ekranie telefonu nie wytrzymuje konkurencji z oglądaniem i przymierzaniem produktów w sklepie. To się jednak może zmienić. Coraz więcej znanych marek odzieżowych otwiera swoje sklepy internetowe i coraz częściej ceny oferowane w Internecie są niższe, niż te na sklepowych półkach.
Pełny raport Ceneo.pl na temat zakupów przez telefon można znaleźć pod tym adresem (plik PDF, 1,1 MB).
Źródło: Ceneo.pl