Dalszy intensywny rozwój zakupów grupowych oraz wejście w nowe obszary e- i m-commerce dzięki dojrzałości, doświadczeniu i inwestycjom w nowe technologie – to najważniejsze wnioski pierwszej europejskiej konferencji dedykowanej branży zakupów grupowych DD Summit Europe. Wydarzenie odbyło się w drugiej połowie marca 2012 w Londynie i zgromadziło największych graczy z 25 krajów. Polskę reprezentował Gruper.pl.
Pierwsza edycja DD Summit Europe, oprócz przedstawicieli największych portali zakupów grupowych działających w branży (LivingSocial, Groupon, Google Offers, Grupanya, DailyDeal, Groupesales, DeinDeal czy Dealgecco), zgromadziła szereg specjalistów i dziennikarzy m.in. z magazynu Forbes,dziennika The Times czy Harvard Business School. Na DD Summit Europe pojawili się również reprezentanci takich firm jak Amazon czy eBay i wielu innych podmiotów działających w obszarze e-commerce.
– Najważniejszym wnioskiem, jaki nasuwa się z konferencji są dobre perspektywy rozwoju na najbliższe lata, ale tylko dla tych firm, które osiągnęły znaczącą skalę rozwoju, potrafią wykorzystać zgromadzoną wcześniej wiedzę i wyprzedzać panujące na rynku trendy – mówi Tomasz Dalach – współzałożyciel i członek zarządu Gruper.pl.
Jak podsumowują organizatorzy DD Summit Europe zakupy grupowe w drugiej połowie 2011 roku to m.in.: 451 milionów Euro oszczędności poczynionych przez konsumentów w Wielkiej Brytanii, 5,84 transakcji na minutę w Niemczech, 115,086 Euro dziennie zaoszczędzonych przez Portugalczyków i 346 milionów Euro obrotu w Rosji. Wszystko w zaledwie 6 miesięcy. Jak powiedział Stavros Prodomou, dyrektor DD Summit Europe, konsumenci przeznaczyli ogromną ilość pieniędzy na kupony rabatowe, która ma się jeszcze zwiększyć w 2012 roku.
Dalsze wzrosty
Jak przewidują uczestnicy konferencji, w najbliższych latach europejski rynek zakupów grupowych, może liczyć na dalsze wzrosty. Najsilniejsi gracze przewidują, że wartość ich biznesu urośnie w 2012 roku o kilkadziesiąt procent.
– Predykcje najsilniejszych graczy w Europie zakładają nawet 40% wzrostu – potwierdza Esra Sertoglu, CEO Grupanya – wiodącego serwisu zakupów grupowych w Turcji.
Warto zauważyć, że perspektywy te nie są uzależnione od koniunktury na rynkach. Wciąż rośnie baza użytkowników, a także liczba i wartość transakcji dokonywanych poprzez portale zakupów grupowych w całej Europie. Największy potencjał dalszego rozwoju ma jednak rynek w Europie Środkowo-Wschodniej i Wschodniej. Ta część Europy ma jeszcze sporo do nadrobienia w obszarze e-commerce. Jej mieszkańcy nie korzystają jeszcze z Internetu jako narzędzia do dokonywania zakupów tak często i swobodnie jak internauci z Europy Zachodniej.
– W Turcji z Internetu korzysta 33 mln osób (połowa populacji), ale tylko 3 miliony z nich zdecydowało się użyć swoich kart kredytowych do dokonywania płatności na stronach internetowych działających w branży e-commerce. Do przebycia jeszcze długa droga, jednak rynek turecki ma potencjał rozwojowy i duże możliwości dla inwestorów – wyjaśnia Esra Sertoglu.
Dojrzewanie rynku
Uczestnicy DD Summit Europe zgodnie podkreślali, że zakupy grupowe wchodzą obecnie w fazę większej dojrzałości. Pierwsze lata działalności były dla wielu serwisów okresem testowania rynku i nowych rozwiązań oraz budowania zespołów i szkolenia specjalistów. Był to też czas wyznaczania branżowych standardów. Zupełnie nowy obszar e-commerce, jakim były jeszcze niedawno
zakupy grupowe, wymagał stworzenia własnych narzędzi i reguł działania.
Obecnie przyszedł czas na doskonalenie – zarówno w obszarze oferty, rozwoju technologicznego, jak i w dziedzinie zarządzania i marketingu. O dojrzałości rynku świadczy także rosnące zainteresowanie firmami świadczącymi usługi grupowej sprzedaży ze strony inwestorów strategicznych i funduszy private equity. Maleje z kolei zaangażowanie funduszy typu venture capital. Stabilny rozwój branży i względna niezależność od ewentualnych zawirowań na rynkach ekonomicznych sprawiają, że zakupy grupowe stają się atrakcyjnym obszarem do lokowania kapitału.
Nowe wyzwania i kierunki rozwoju zakupów grupowych
Wyzwania, jakie stoją przed zakupami grupowymi w dużej mierze związane są ze zmieniającymi się potrzebami i rosnącymi wymaganiami nabywców, którzy oczekują, że zakupy będą łatwe, szybkie i nieograniczone przez zbędne formalności. Największą przewagę konkurencyjną zdobędą zatem te firmy, które będą potrafiły wyprzedzać oczekiwania nabywców. Większość z nich już rozważa modyfikację oferty w kierunku deali bardziej otwartych, np. nieograniczonych czasowo, czy minimalną liczbą transakcji. Priorytetem staje się też przebudowa portali tak, by poruszanie się wśród rosnącej liczby ofert było łatwe i intuicyjne. Ogromnym wyzwaniem jest również wdrażanie rozwiązań i aplikacji
mobilnych.
– Przewidujemy, że za kilka lat większość transakcji zakupowych będzie dokonywana za pomocą urządzeń mobilnych. Portale, które będą umiały stawić czoło wyzwaniom technologicznym w tym zakresie, będą w stanie utrzymać i wciąż rozszerzać swoją bazę
użytkowników – wyjaśnia Tomasz Dalach.
Portale grupowej sprzedaży nadal będą przywiązywać ogromną wagę do poszerzania portfolio ofert i zdobywania partnerów z nowych obszarów i branż. Szczególnie wyraźnie widać rosnące zainteresowanie współpracą ze strony dużych firm, które pierwotnie stanowiły niewielki odsetek klientów zakupów grupowych. Dostrzegają one potencjał serwisów leżący przede wszystkim w ich ogromnej bazie aktywnych użytkowników. Doceniają również siłę marketingową nie tylko samych portali, ale także podejmowanych przez nie działań w obszarze social media.
Przetasowania na rynku
Branżę zakupów grupowych czekają znaczące zmiany w zakresie przejęć, konsolidacji oraz weryfikacji modeli biznesowych. Szacuje się, że w tej chwili w Europie w obszarze sprzedaży grupowej działa około 600 firm i wciąż powstają nowe podmioty. Według statystyk przygotowanych przez organizatorów DD Summit Europe wynika, że w samej Europie na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy zostało uruchomionych ponad 200 portali zakupów grupowych.
Serwis Yipit.com informuje, że w 2011 roku aż 170 serwisów zakończyło swoją działalność. Eksperci twierdzą, że przyszedł czas rozliczeń dla tego typu portali. Mniejsze podmioty, które nie są w stanie osiągnąć odpowiedniej skali biznesu, będą wycofywać się z branży. Wśród nowych graczy liczyć się będą tylko ci, za którymi stoją bardzo poważni inwestorzy i duży kapitał. Swoją pozycję na rynku ugruntują zaś te podmioty, które zbudowały dużą bazę lojalnych i aktywnych użytkowników oraz te, które potrafią zadbać o rentowność swojego biznesu.
Ciekawa branża
Konferencja DD Summit Europe pokazała jak wielką siłę mają zakupy grupowe w Europie. Była również okazją do wymiany doświadczeń dla największych graczy na rynku. Wnioski z wydarzenia są pomyślne dla branży i wskazują na to, że warto uważnie obserwować sektor, gdyż najbliższe miesiące mogą przynieść w nim wiele zmian i nowych zjawisk. Pierwszym z nich jest powstanie międzynarodowej organizacji portali zakupów grupowych.
– Pierwszy tego typu event taki jak DD Summit Europe był doskonałym forum do dyskusji oraz dobrym momentem startowym dla Globalnego Stowarzyszenia Zakupów Grupowych (Global Daily Deal Asssociation). Wiemy, że jest wiele wyzwań, którym branża musi stawić czoła. Teraz po raz pierwszy będziemy mieli możliwość wspólnie wypracować potrzebne rozwiązania – mówi Stavros Promodou, dyrektor DD Summit Europe.
Źródło: Gruper.pl