W Polsce funkcjonuje już ponad 70 aktywnych portali zakupów grupowych. Obok tych serwisów pojawiają się agregatory, które gromadzą rozrzucone po sieci oferty w jednym miejscu. System DealClicks to próba zintegrowania rynku zakupów grupowych.
Zakupy grupowe mają w Polsce niespełna dwuletnią historię, a od kilku miesięcy można zaobserwować ich wyraźny rozkwit. Na rynku debiutują coraz to nowi gracze, czyli oferenci. Wśród nich pojawiają się wyspecjalizowane serwisy, skupione na pozyskiwaniu ofert w małych miastach lub konkretnej branży, które na swoich stronach prezentują konkurencyjne dla dużych portali oferty. Rywalizacja oferentów daje konsumentom większy wybór, ale z drugiej strony stanowi swoistą klęskę urodzaju. Wyselekcjonowanie najbardziej interesujących propozycji staje się dla użytkownika coraz trudniejsze i bardzo czasochłonne.
Agregatory
W odpowiedzi na rosnącą ilość ofert pojawiły się podmioty pochodne, których rola polega na porządkowaniu rynku i ułatwianiu konsumentom poruszania się po serwisach z ofertami. Takimi produktami, wychodzącymi naprzeciw potrzebom klientów są agregatory, czyli serwisy zbierające oferty z poszczególnych portali. Agregatory są dla zakupów grupowych tym, czym dla Internetu wyszukiwarki. Ich popularność zależy z kolei od rozwiązań i mechanizmów ułatwiających dostęp do pożądanych kuponów.
Jednym z takich rozwiązań jest wprowadzenie przez WeSave.pl systemu hierarchizowania ofert. System nosi nazwę DealClicks i może być stosowany przez inne portale agregujące oraz oferentów.
WeSave.pl to agregator, który funkcjonuje na rynku od niespełna 7 miesięcy i już teraz, w dużej mierze dzięki systemowi DealClicks, gromadzi oferty z 44 polskich portali zakupów grupowych. Co miesiąc odwiedza go średnio 150 tys. użytkowników, generując ponad pół miliona wyświetleń ofert. Statystyki te pokazują, jak bardzo potrzebne są serwisy upraszczające dostęp do dużego zbioru ofert. System DealClicks wdrożono z końcem 2011 roku. Podobny system działa z sukcesem tylko w Czechach, które w branży zakupów grupowych są jednym ze światowych liderów.
Jak działa DealClicks?
DealClicks porządkuje w przyjazny dla konsumenta sposób oferty pochodzące z wielu serwisów zakupów grupowych, gromadząc je w jednym miejscu. System integruje konkurujące ze sobą agregatory, oferentów oraz konsumentów. Platforma znosi bariery dla nowych, wchodzących na rynek oferentów i daje wszystkim uczestnikom rynku równe szanse w promowaniu swoich ofert, co jest przede wszystkim wygodne dla użytkowników, którzy regularnie dokonują zakupów.
„DealClicks, nad którym pracowaliśmy przez ostatnie pół roku, daje największe możliwości ofertom najlepszej jakości, które bardzo często można znaleźć na małych, wyspecjalizowanych, ale jeszcze niewypromowanych portalach. Te małe, wchodzące na rynek serwisy gromadzą niejednokrotnie lepszej jakości oferty niż rynkowi potentaci, ponieważ bliskość rynku lokalnego to ich główna przewaga konkurencyjna nad wielkimi graczami” – mówi Szymon Niemczura z WeSave.pl – „Staramy się proponować takie narzędzia, które będą łączyć interesy konsumentów, oferentów i agregatorów, co bardzo korzystnie wpływa na jakość rynku zakupów grupowych” – dodaje.
Oferenci publikują oferty jednocześnie na swoich stronach oraz automatycznie w sieci DealClicks (w oparciu o pliki XML). W systemie DealClicks oferty zostają skategoryzowane przez algorytm analizujący tytuł i treść oferty. Uporządkowane oferty otrzymują odpowiedni ranking i są przekazywane do wydawców w prostym pliku XML. System bierze pod uwagę jakość oferty, którą jest w stanie określić po statystykach wyświetleń i klików oferty. Rozliczenia wyglądają podobnie, jak w systemach Google AdWords i Facebook Ads. Wydawcami są portale agregujące, porównywarki ofert i portale tematyczne (np. turystyczne). W tej chwili z systemu DealClicks oprócz agregatora WeSave.pl korzysta już 6 niezależnych wydawców.
Źródło: WeSave.pl