Trusted Shops sprawdził wiedzę kupujących

Ekomercyjnie

Informacja prasowa

Pod koniec ubiegłego roku, Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych zorganizowała, we współpracy z siecią sklepów Vobis, konkurs wiedzy na temat sprzedaży internetowej (15.12-31.12.2011). Wzięło w nim udział ponad 1000 użytkowników serwisu społecznościowego Facebook z Polski, Niemiec i Francji.

W konkursie sprawdzono wiedzę kupujących w następujących kategoriach: identyfikacja dostawcy, ochrona danych osobowych, warunki przedpłaty, prawo do odstąpienia od umowy oraz reklamacje. Wyniki sugerują, że większość kupujących online potrafi ocenić, czy dany sklep internetowy jest godny zaufania oraz przestrzega praw konsumentów. Pojawiły się jednak kwestie, które wciąż budzą wątpliwości internautów.

Aż 685 internautów z Polski udzieliło swoich odpowiedzi, spójrzmy zatem jak wypadli. W kwestii płatności z góry polscy respondenci wykazali umiarkowane zaufanie do sprzedawców internetowych. Aż 61% z nich miałoby wątpliwości, czy dokonać zakupu w przypadku, gdy sprzedawca oferuje rabat w zamian za dokonanie płatności z góry. Tego rodzaju płatność niesie ze sobą ryzyko, że nie otrzymamy towaru mimo dokonania zapłaty. Dlatego też płatność z góry powinna być zawsze zabezpieczona np. przez ochronę kupującego Trusted Shops. Taka opcja chroni klienta jest przed utratą pieniędzy jeśli sprzedawca nie dostarczy zamówionego towaru.

Natomiast na pytania dotyczące ochrony danych osobowych niemal wszyscy respondenci odpowiedzieli prawidłowo. Fakt, że na przykład newslettery nie mogą być wysyłane bez wyraźnej zgody zainteresowanej osoby, wyrażonej przez zaznaczenie odpowiedniego pola w trakcie składania zamówienia, nie był zaskoczeniem dla 84% uczestników.

Co ciekawe, najwięcej złych odpowiedzi udzielono w odniesieniu do prawa do odstąpienia od umowy. Tylko 48% respondentów wiedziało, że nie można zwrócić płyty z grą komputerową, jeśli już z niej korzystaliśmy. Oprogramowanie oraz nagrania audio i wideo wyłączone są z prawa do odstąpienia od umowy, jeśli pieczęć została zerwana a płyta otwarta. Nie ma wtedy możliwości zwrotu gry w ramach prawa do odstąpienia od umowy. Natomiast jeżeli dostarczono płytę, która została wcześniej otwarta, wówczas można ją odesłać do sprzedawcy.

Ponad 30% respondentów nie wiedziało, że, na przykład, wadliwy prezent świąteczny można reklamować w sklepie internetowym także po zakończeniu bożonarodzeniowego urlopu. Jeśli produkt jest uszkodzony, to można domagać się od sprzedawcy jego naprawy lub wymiany. Wadę należy zgłosić w ciągu 2 miesięcy od jej wykrycia.

„Trusted Shops nie tylko oferuje wsparcie sklepom internetowym w zakresie zgodności ich regulaminów z wymogami prawnymi. Podejmujemy również inicjatywy skierowane do konsumentów, które mają na celu podniesienie świadomości kupujących na temat bezpiecznych zakupów. Wyniki naszego konkursu pokazują, że Polscy internauci znają większość praw regulujących zakupy w sieci, ale wciąż pojawiają się problematyczne kwestie, takie jak na przykład prawo do odstąpienia od umowy, a dokładnie wyjątki od niego.” – mówi Anna Rak, Country Manager, Trusted Shops.

Źródło: Trusted Shops

Reklama

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.05.2022

ROI, ROAS… czas na ROR w Twoim e-commerce!

Marcelina Lipska

Marcelina Lipska

CEO, Digital Marketing Consultant & Strategist
f1brand.pl

Artykuł
04.05.2022

50 błędów w SEO — sprawdź, czy ich nie popełniasz!

Adam Przybyłowicz

Adam Przybyłowicz

SEO Copywriter
toponline.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę