Wielu z nas zdarzyła się sytuacja, gdy chcąc dokonać e-zakupu zrezygnowaliśmy, bo nie byliśmy w stanie zobaczyć produktu: jego zdjęcie było albo zbyt małe, albo niewyraźne, albo w ogóle go nie było. A przecież…
Jeden obraz mówi więcej niż tysiąc słów
Dzięki odpowiedniemu przekazowi wizualnemu można zwiększyć atrakcyjność swojego e-sklepu, wyróżnić się na tle konkurencji, a nawet zmniejszyć koszt obsługi posprzedażnej i ilość reklamacji. Jednak, aby zdjęcia produktów spełniały swoją rolę, muszą prezentować odpowiednią jakość i być atrakcyjne dla odbiorców. Do lamusa odeszły miniatury produktów, na których ledwo dało się dostrzec kształty, o szczegółach nie wspominając. Myli się też ten, kto sądzi, że wystarczy „byle jakie” zdjęcie.
Zanim przejdziemy do wykonania fotografii produktów, należy odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań. Pierwsze i zarazem najważniejsze to:
Czego pragnie konsument?
Jak wynika z badań*, konsumenci oczekują realistycznego pokazania produktu, chcą go niemal fizycznie doświadczyć – a to stanowi pewną barierę właśnie ze względu na brak fizycznego kontaktu. Na szczęście z pomocą przychodzi tu technologia: zarówno w zakresie sprzętu do fotografii, jak i możliwości późniejszego prezentowania efektów.
O czym należy pamiętać?
- Żeby zdjęcie „sprzedawało”, konieczne jest zachowanie wysokiej jakości materiału. Jest to tym łatwiejsze, że obecnie dostępne na rynku aparaty fotograficzne dysponują możliwościami, o jakich w początkach e-commerce można było jedynie pomarzyć.
- Aby lepiej pokazać produkt, pełniej zaprezentować jego cechy, zwłaszcza takie, które są istotne z punktu widzenia użytkownika, trzeba wykonać zdjęcia obiektu pod różnymi kątami. Warto również pokazać elementy, które są wyróżnikiem produktu.
- W zależności od branży, ważne są także inne aspekty: w przypadku produktów takich, jak elektronika czy sprzęt AGD istotne będzie np. pokazanie także interfejsu użytkownika. Fotografując torebki, dobrze jest zamieścić również zdjęcie wnętrza, itd.
Dzięki wysokiej jakości fotografiom, można zredukować liczbę zapytań związanych z cechami produktu, a co za tym idzie, zmniejszyć koszt obsługi klienta oraz reklamacji wynikających z tego, że zdjęcie nie oddaje realistycznie cech produktu. Taka forma prezentacji pozwala też budować odpowiedni standard oraz wizerunek firmy / sklepu i, co niezwykle ważne w czasach zagęszczenia podmiotów na rynku e-commerce, wyróżnić się na tle konkurencji.
Jak poprawnie wykonać zdjęcia produktów, żeby otrzymany efekt spełniał potrzeby e-commerce i godził je z oczekiwaniami konsumenta? Na co zwracać uwagę i jak uniknąć podstawowych błędów?
Zacznijmy od podstaw, czyli tego, jak z pomocą podstawowego sprzętu wykonać poprawne zdjęcia.
Co będzie nam potrzebne:
- aparat fotograficzny;
- statyw fotograficzny;
- oświetlenie;
- jednolite tło;
- [opcjonalnie] program do edycji i obróbki graficznej.
Jak wykonać dobre zdjęcia produktu – krok po kroku
I. Ustawiamy produkt.
Na co należy zwrócić uwagę?
1. Kadrowanie – produkt w centrum uwagi, czyli kadru. Dla przykładu – poniżej zdjęcie z produktem źle skadrowanym.
Warto też wziąć pod uwagę finalne proporcje zdjęcia, rozmiar i sposób, w jaki będzie ono prezentowane na docelowej stronie. Dzięki temu można uniknąć np. nienaturalnego rozciągnięcia fotografii lub jej przycięcia.
2. Odpowiednie oświetlenie obiektu.
3. Stabilne umieszczenie aparatu – do tego celu najlepiej użyć statywu. Pozwoli to także na uzyskanie wyraźnych (ostrych) zdjęć nawet przy stosunkowo długim czasie naświetlania.
4. Czyste, najlepiej jednolite tło.
5. Ustawienie parametrów aparatu:
- ISO – powinno być jak najmniejsze w celu uniknięcia szumów matrycy.
- Format zapisu pliku: JPEG lub RAW – jeśli jest taka możliwość, zaleca się wybór formatu RAW, co pozwoli na dalszą obróbkę zdjęcia.
- Wybór punktu ostrości: ostrość należy ustawić pośrodku głębokości produktu, aby optymalnie wykorzystać zakres głębi ostrości.
- Jeśli do wykonania fotografii używamy aparatu na statywie, zgodnie z zaleceniem producenta wyłączamy stabilizację obiektywu lub aparatu.
II. Wykonujemy zdjęcie testowe produktu.
Na co należy zwrócić uwagę, oceniając wykonane zdjęcie testowe (te same zasady można zastosować przy ocenie zdjęć, których wykonanie zlecono podmiotom zewnętrznym):
1. Balans bieli: biały kolor powinien być rzeczywiście biały, a nie „wpadający” w błękit, szary czy różowy.
Dla przykładu, poniżej zamieszczono trzy zdjęcia tego samego produktu:
Tip: Aby poprawnie ustawić balans bieli warto przed rozpoczęciem sesji ustawić parametr na tzw. próbniku. Można w tym celu wykorzystać białą kartkę papieru lub, jeśli znamy temperaturę oświetlenia, wprowadzamy stosowną wartość do aparatu. W przypadku stosowania zapisu RAW, korektę balansu bieli można przeprowadzić na etapie post-processingu.
2. Oświetlenie produktu
Dla przykładu poniżej zamieszczono trzy zdjęcia tego samego produktu: niedoświetlonego, poprawnie oświetlonego i prześwietlonego.
3. Oświetlenie tła
Poprawnie oświetlone tło jest jednolite. Przy złym oświetleniu widoczna jest np. linia horyzontu – jak na ilustracji.
Zdjęcie stanowi też doskonały przykład złego oświetlenia produktu – na korku butelki występuje nienaturalnie wyglądający cień.
Tip: Poprawę oświetlenia tła można uzyskać przez zmianę ustawienia oświetlenia lub jego natężenia.
4. Głębia ostrości
Poprawnie ustawiona głębia ostrości pozwala uzyskać wyraźne zdjęcie produktu, z „ostrymi”, tzn. nierozmazanymi konturami i szczegółami. Przykład ilustruje błędne ustawienie głębi ostrości (dobrze widoczne po powiększeniu fragmentu zdjęcia).
Tip: Głębię ostrości zwiększysz przez: zwiększenie wartości przesłony, zmniejszenie ogniskowej lub wykonanie zdjęcia z większej odległości, a następnie przekadrowanie go do pożądanej wielkości (tak, aby produkt zajmował cały kadr, a nie jedynie jego niewielki fragment).
5. Nasycenie kolorów
Nasycenie (czy też natężenie) kolorów powinno być tak dobrane, aby wykonane zdjęcie miało realistyczne kolory. Przy wysyceniu mamy do czynienia z „poszarzałym” zdjęciem, natomiast przy przesyceniu kolory są przejaskrawione. Poniżej zestawiono trzy zdjęcia przykładowego produktu: o zbyt małym, prawidłowym i zbyt dużym nasyceniu kolorów.
6. Zniekształcenia obiektywu (dotyczy głównie obiektywów o tzw. szerokim kącie).
Podczas przetwarzania obrazu przez układ optyczny obiektywu dochodzi do zniekształceń geometrycznych, które w szczególności uwydatniają się przy obiektywach o tzw. szerokim kącie (ekwiwalent ogniskowej poniżej 35 mm). Efektem jest zniekształcenie obiektu na zdjęciu i zaburzenie jego proporcji, np. w postaci „beczkowatego” obrazu (podobny efekt obserwujemy przy patrzeniu przez wizjer w drzwiach).
Tip: Zniekształcenia obiektywu szerokokątnego łatwo zredukować przez odejście od obiektu i zwiększenie ogniskowej.
III. Dla lepszego pokazania produktu i jego cech warto wykonać kilka ujęć pod różnymi kątami.
Dobrą praktyką jest wykonanie zdjęć poszczególnych elementów produktu, jeśli mają one duże znaczenie dla kupującego. Może to być wspominany już wcześniej interfejs użytkownika, łączenia poszczególnych elementów (jeśli chcemy pokazać solidne wykonanie) czy zbliżenie na szczególnie istotne detale.
Jak jeszcze można uatrakcyjnić przekaz? Dla niektórych grup produktów doskonale sprawdzi się tzw. przykład użycia – pozwala on na lepsze zorientowanie się w rzeczywistych wymiarach.
IV. Jeśli jest taka potrzeba, wykonujemy post –processing, czyli obróbkę w programie graficznym: można poprawić kontrast i nasycenie kolorów, przekadrować obiekt, jeśli ograniczenia sprzętu nie pozwoliły na wykonanie odpowiedniego ujęcia (np. dla interfejsu
użytkownika).
V. Warto zadbać także o zachowanie proporcji zdjęcia – zgodnie z formatem, w jakim będzie ono prezentowane, żeby wiernie oddawało proporcje produktu. Ważne jest też zachowanie odpowiedniego rozmiaru i wagi zdjęcia, tak aby niepotrzebnie nie obciążały one strony oraz płynnie się ładowały, a jednocześnie możliwe było ich powiększenie.
VI. Zapis ustawień i odpowiedniego formatu zdjęcia. Należy pamiętać, że optymalne pod kątem użycia w Internecie są pliki JPEG lub PNG. …i gotowe! Pozostaje jedynie osadzenie zdjęcia na wybranej stronie lub własnej platformie e-commerce.
* Amerykańskie badania (opublikowane w styczniu 2010 r. przez Adobe) wykazały, że najważniejszą cechą dobrej prezentacji produktu jest możliwość zobaczenia wszystkich kolorów i wzorów produktu (96% wskazań) z dużą dbałością o detale.
-–
Anna Fudali – freelancer, project manager w branży w IT i e-commerce, m.in. koordynator InSilesia.pl, specjalista w zakresie PR i marketingu. Pasjonatka fotografii i słowa pisanego.
Kamil Rohr – inżynier elektronik, na co dzień zajmuje się m.in. robotami kardiochirurgicznymi w Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii. Pasjonat fotografii, freelancer i fotoreporter InSilesia.pl.
Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #9. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!