Początki jak w każdym biznesie, tak i w eCommerce nie są łatwe. Startując swoją przygodę z eCommerce zastanawiasz się zapewne od czego zacząć, czym zająć się na początku, jakie decyzje podjąć. Niestety decyzji do podjęcia na starcie jest co niemiara, a każda z nich może zdecydować o sukcesie lub porażce Twojego przedsięwzięcia. Żeby poddać analizie wszystkie decyzje, które stoją przed Tobą i Twoim biznesem zapewne trzeba byłoby napisać książkę lub co najmniej elaborat. Z uwagi na to, że mam do dyspozycji tylko ten krótki wpis, skoncentruję się na analizie wyboru platformy eCommerce, która będzie idealna na początku drogi. Postaram się przybliżyć Ci nieco plusy i minusy każdego rozwiązania oraz wynikające z mojego doświadczenia rekomendacje. Gotowy? Zaczynamy!
Spis treści:
- Platforma eCommerce - co to takiego?
- Silnik eCommerce w modelu Open Source
- Popularne platformy Open Source eCommerce
- Silnik eCommerce w modelu SaaS (sales-as-a-service)
- Popularne platformy SaaS eCommerce
- Silnik eCommerce w modelu Headless Commerce
- Jaką platformę wybrać na początku drogi z eCommerce?
Platforma eCommerce - co to takiego?
Platforma eCommerce, to kompleksowe oprogramowanie, które pozwala na prowadzenie działań handlowych przez sprzedawców w Internecie. Platforma eCommerce to system, który umożliwia zarządzanie skatalogowanymi produktami, rejestrowanie zakupów oraz zarządzanie relacjami użytkowników ze sprzedawcą w Internecie. Platforma eCommerce obejmuje narzędzia do tworzenia tworzenia witryn internetowych, systemów rozliczania, marketingu oraz sprzedaży internetowej. Najczęściej platformy eCommerce wyposażone są w systemy zarządzania treścią (CMS), które pozwalają na tworzenie oraz publikację nawet wysoce rozbudowanych treści, w tym zakładek blogowych. Całość systemu platformy eCommerce obsługuje potrzeby związane z tworzeniem katalogów i stron produktowych, obsługą recenzji, transakcji, realizację zamówień oraz obsługą zwrotów.
Jak możecie się domyślać, na wysoce konkurencyjnym rynku eCommerce funkcjonuje co najmniej kilkadziesiąt różnych platform i silników eCommerce. Dzielą się one zasadniczo na 3 główne kategorie:
- Open-Source.
- SaaS (software-as-a-service).
- Headless commerce.
Silnik eCommerce w modelu Open Source
Platformy eCommerce typu Open Source to rozwiązania, w których można modyfikować wszystkie parametry kodu, z uwagi na pełen dostęp do niego. Jak sama nazwa wskazuje, Open Source oznacza pełny, nieograniczony dostęp do kodu źródłowego serwisu eCommerce, który można dowolnie modyfikować oraz nadbudowywać własnym kodem.
Ten rodzaj oprogramowania ma swoje wady i zalety, które warto wziąć pod uwagę w kontekście podjęcia decyzji o wyborze platformy w tym modelu:
Zalety Open Source:
- praktycznie nieograniczone możliwości personalizacji
- otwarty dostęp, który umożliwia wprowadzanie zmian
- wsparcie społeczności dla platformy
- brak uzależnienia od dostawcy oprogramowania
- w większości przypadków brak lub niski koszt abonamentu
Wady Open Source
- stosunkowo wysoki koszt wejścia (w porównaniu do platform SaaS)
- dość duża kompleksowość rozwiązania
- konieczność utrzymania i rozwoju oprogramowania we własnym zakresie (koszty związane z zatrudnieniem freelancera / agencji)
- niższy poziom bezpieczeństwa (w porównaniu do platform SaaS)
Minimalne początkowe koszty związane z budową i rozwojem platformy eCommerce w modelu Open Source, to kilka - kilkanaście tysięcy złotych. W takim budżecie średniej klasy freelancer będzie w stanie zbudować Ci sklep z użyciem WooCommerce oraz jednego z gotowych motywów z możliwością budowy stron z użyciem oprogramowania “page builder”.
Z mojego doświadczenia wynika, że oprogramowanie eCommerce klasy Open Source świetnie nadaje się dla sklepów, które mają odpowiednio wysoki budżet na rozwój, konfigurację oraz utrzymanie infrastruktury typu Open Source. Wraz z rozwojem serwisu eCommerce wzrasta także zakres wymagań co do platformy eCommerce. Wtedy na pewno zasadnym będzie zastanowienie się nad przejściem na platformę typu Open Source.
Popularne platformy Open Source eCommerce
WooCommerce
WooCommerce to popularna platforma eCommerce typu open source przeznaczona dla witryn WordPress (de facto jest to rozszerzenie popularnego WordPress’a). Obsługuje ponad 30% wszystkich witryn eCommerce w Internecie, co czyni ją najczęściej używaną platformą na świecie. Silnik WooCommerce oferuje prosty i łatwy w obsłudze interfejs, dzięki czemu jest idealny dla małych i średnich firm. Posiada również obszerną bibliotekę wtyczek i motywów, dzięki czemu można go w dużym stopniu dostosować.
Korzystanie z WooCommerce jest bezpłatne, ale jeśli potrzebujesz wtyczek lub decydujesz się na zakup gotowych motywów premium, mogą pojawić się dodatkowe koszty. Platforma oferuje również dodatkowe rozszerzenia, takie jak bramki płatności, opcje wysyłki i inne. Istnieje duża liczba bezpłatnych modułów i wtyczek, które rozszerzają możliwości silnika WooCommerce. Płatne rozszerzenia również są popularne, zaś ceny tych rozszerzeń są różne, ale większość z nich kosztuje od 29 do 299 USD rocznie.
Jaki jest koszt wdrożenia sklepu internetowego na platformie WooCommerce?
Z założenia koszt uruchomienia sklepu na platformie WooCommerce jest bezpłatny, co charakteryzuje silniki Open Source. Należy jednak pamiętać, że samodzielne uruchomienie i wyklikanie nawet zaawansowanego motywu często przekracza możliwości klientów, którzy poszukują firmy lub osób komercyjnie wdrażających serwisy eCommerce w oparciu o silnik WooCommerce. Koszt wdrożenia średniej wielkości sklepu internetowego w oparciu o motyw premium i szablon budowy stron u freelancera to 5 - 10 tys. zł netto. W przypadku wyboru agencji wdrażającej dedykowane sklepy w oparciu i WooCommerce koszt często przekracza kilkadziesiąt tysięcy złotych. Często zależy to od ilości pracy i roboczogodzin, gdyż większość profesjonalnych agencji eCommerce rozlicza się w modelu time & materials.
Plusy silnika eCommerce WooCommerce:
- Wysoce konfigurowalny
- Łatwy w użyciu
- Duża biblioteka wtyczek i motywów
- Budżetowy, dobry na start
Minusy silnika eCommerce WooCommerce:
Kiedy warto zdecydować się na wybór silnika WooCommerce przy budowie sklepu internetowego?
Silnik WooCommerce sprawdzi się świetnie w przypadku małych i średnich serwisów eCommerce. Pomimo faktu, iż nie ma określonej wielkości liczby SKU, które obsłuży silnik lub liczby użytkowników odwiedzających sklep w tym samym czasie, z naszego doświadczenia wynika, iż w przypadku sklepów, które mają ponad 10 tys. SKU WooCommerce nie będzie dobrym rozwiązaniem. Budując sklep internetowy na platformie WooCommerce warto także zwrócić uwagę na hosting oraz jego przepustowość. Dobrej jakości hosting powinien poradzić sobie nawet z dużym ruchem wygenerowanym na sklepie internetowym.
PrestaShop
PrestaShop to platforma eCommerce typu open source, która oferuje kompleksowe rozwiązanie dla sprzedawców internetowych. Jest idealny silnik eCommerce dla małych i średnich firm z łatwym w obsłudze interfejsem. PrestaShop oferuje szereg funkcji, takich jak zarządzanie produktami, bramki płatności, opcje wysyłki i wiele innych. Posiada również dużą bibliotekę zarówno płatnych jak i bezpłatnych motywów i wtyczek.
Korzystanie z PrestaShop jest bezpłatne, ale jeśli potrzebujesz wtyczek lub motywów premium, mogą pojawić się dodatkowe koszty. Platforma oferuje również dodatkowe usługi, takie jak hosting, wsparcie techniczne i inne. Ceny tych usług są różne, ale większość z nich kosztuje od 29 do 299 USD rocznie.
Jaki jest koszt wdrożenia sklepu internetowego na platformie PrestaShop?
Z założenia koszt uruchomienia sklepu na platformie PrestaShop, podobnie jak w przypadku WooCommerce jest bezpłatny, co charakteryzuje silniki Open Source. Należy jednak pamiętać, że samodzielne uruchomienie i wyklikanie nawet zaawansowanego motywu często przekracza możliwości klientów, którzy poszukują firmy lub osób komercyjnie wdrażających serwisy eCommerce w oparciu o silnik PrestaShop. Koszt wdrożenia średniej wielkości sklepu internetowego w oparciu o motyw premium i szablon budowy stron u freelancera to 10 - 15 tys. zł netto. W przypadku wyboru agencji wdrażającej dedykowane sklepy w oparciu i PrestaShop koszt często przekracza kilkadziesiąt tysięcy złotych. Często zależy to od ilości pracy i roboczogodzin, gdyż większość profesjonalnych agencji eCommerce rozlicza się w modelu time & materials.
Plusy silnika eCommerce PrestaShop:
- Kompleksowe rozwiązanie dla firm eCommerce
- Łatwy w użyciu
- Duża biblioteka motywów i wtyczek
- Istnienie modułu B2B, który umożliwia sprzedaż hurtową
- Stosunkowa duża popularność silnika w Polsce
Minusy silnika eCommerce PrestaShop:
- Może wymagać dodatkowych opłat za wtyczki premium i motywy
- Wyższy koszt wdrożenia i utrzymania w stosunku do WooCommerce
Kiedy warto zdecydować się na wybór silnika PrestaShop przy budowie sklepu internetowego?
Silnik PrestaShop podobnie jak WooCommerce sprawdzi się świetnie w przypadku małych i średnich serwisów eCommerce. Choć warto zauważyć, że PrestaShop jest w stanie obsłużyć większą liczbę SKU niż WooCommerce. Istnieją sklepy oparte o silnik PrestaShop, których liczba SKU przekracza kilkadziesiąt tysięcy, świetnie sobie radzą. Podobnie jak w przypadku WooCommerce, tak i w przypadku PrestaShop dużą rolę odgrywa odpowiedniej jakości hosting. Dobry hosting pozwoli na odpowiednią optymalizację performance serwisu oraz jego płynne działanie.
Magento Open Source / Adobe Commerce
Magento to popularna platforma eCommerce typu open source, która oferuje kompleksowe rozwiązanie dla sprzedawców internetowych. Silnik magento jest przystosowany do obsługi praktycznie każdej wielkości biznesu, jednak ze względu na swoją specyfikę jest dedykowany dla dużych sklepów internetowych zarówno pod kątem liczby SKU, dziennych operacji, jak również obrotu. Magento oferuje szereg funkcji, takich jak zarządzanie produktem, bramki płatności, opcje wysyłki i wiele innych. Posiada również dużą bibliotekę darmowych i premium motywów i wtyczek.
Korzystanie z Magento jest bezpłatne, ale jeśli potrzebujesz wtyczek lub motywów premium, mogą pojawić się dodatkowe koszty. Platforma oferuje również dodatkowe usługi, takie jak hosting, wsparcie techniczne i inne. Ceny tych usług są różne, ale większość z nich kosztuje od 29 do 299 USD rocznie.
Jaki jest koszt wdrożenia sklepu internetowego na platformie Magento?
Z założenia koszt uruchomienia sklepu na platformie Magento, podobnie jak w przypadku WooCommerce lub PrestaShop jest bezpłatny, co charakteryzuje silniki Open Source.W przypadku platformy Magento, samodzielne wyklikanie motywu oraz konfiguracja sklepu najczęściej przekraczają możliwości zarówno klientów, jak i freelancerów. Wdrożeń sklepów internetowych w oparciu o silnik Magento podejmują się agencje specjalizujące się w tym obszarze. Koszt wdrożenia serwisu eCommerce w oparciu o silnik Magento często przekracza kilkaset tysięcy złotych netto. Często zależy to od ilości pracy i roboczogodzin, gdyż większość profesjonalnych agencji eCommerce rozlicza się w modelu time & materials.
Plusy silnika eCommerce Magento:
- Kompleksowe rozwiązanie dla firm eCommerce
- Wysoce konfigurowalny
- Duża biblioteka motywów i wtyczek
- Wysoka przepustowość i skalowalność
Minusy silnika eCommerce Magento:
- Może wymagać dodatkowych opłat za wtyczki premium i motywy
- Może być zbyt skomplikowany dla mniejszych podmiotów
- Wysokie koszty wdrożenia i utrzymania w porównaniu do WooCommerce lub PrestaShop
Kiedy warto zdecydować się na wybór silnika Magento przy budowie sklepu internetowego?
Platforma Shopify daje duże możliwości praktycznie dla każdego typu i wielkości biznesu eCommerce.
Platformy eCommerce Open Source - podsumowanie
Podsumowując, platformy eCommerce Open Source, takie jak WooCommerce, PrestaShop i Magento, oferują szereg funkcji i opcji dostosowywania dla małych, średnich i dużych firm. Każda platforma ma swoje zalety i wady, a wybór zależy od potrzeb biznesowych i budżetu. Chociaż korzystanie z tych platform jest bezpłatne, warto wziąć pod uwagę, że koszty związane z wdrożeniem i utrzymaniem tych serwisów mogą być dość wysokie zależnie od potrzeb biznesowych.
Silnik eCommerce w modelu SaaS (sales-as-a-service)
W przeciwieństwie do systemów Open Source, używanie platformy SaaS wiąże się z opłatą abonamentową za korzystanie z oprogramowania. Opłata ta obejmuje korzystanie z oprogramowania, hosting, automatyczne aktualizacje, które zapewniają natychmiastowy dostęp do nowych funkcji i bezproblemowe łatanie bezpieczeństwa. Dzięki temu właściciel eCommerce ma pewność, że jego sklep internetowy działa oraz jest bezpieczny. Dość dużą przewagą zwłaszcza na początku drogi eCommerce przemawiającą na korzyść platform SaaS jest brak kosztów związanych z usługą Dev Ops.
Warto także zauważyć, iż zdecydowana większość platform działających w modelu SaaS posiada dość duży wybór gotowych szablonów oraz zewnętrznych aplikacji, które umożliwiają wdrożenie oraz uruchomienie sklepu praktycznie bez konieczności zaangażowania zewnętrznego wsparcia technicznego. Na początku działalności w eCommerce podstawowe modułu oraz dostępne aplikacje powinny z powodzeniem wystarczyć.
Zalety SaaS:
- dość duża prostota rozwiązań
- stosunkowo niski próg wejścia (finansowo oraz technologicznie)
- brak kosztów związanych z Dev Ops
- duża ilość gotowych szablonów i modułów
- dość duża prostota rozwiązania
Wady SaaS:
- stałe koszty abonamentowe
- brak własności kodu
- wraz ze wzrostem działalności firmy konieczność przechodzenia na wyższe wersje oprogramowania (rosnący koszt)
Ze względu na niskie koszty początkowe (dla przykładu pakiet Shopify Starter zaczyna się od 1 USD miesięcznie) powodują, że jest to dość dobry wybór zwłaszcza dla biznesów, które startują dopiero ze swoim pomysłem.
W kontekście platform SaaS warto zwrócić szczególną uwagę na możliwości skalowania tych rozwiązań. Wraz ze wzrostem biznesu potrzebuje on także bardziej zaawansowanej architektury technologicznej. Stąd przed podjęciem decyzji co do wyboru platformy SaaS warto zastanowić się właśnie nad tym aspektem.
Popularne platformy SaaS eCommerce
Shopify
Shopify to popularna platforma eCommerce SaaS, która obsługuje ponad milion sklepów internetowych. Jest to w pełni hostowane rozwiązanie, które oferuje łatwy w użyciu interfejs i szereg funkcji, takich jak zarządzanie produktami, bramki płatności, opcje wysyłki i inne. Shopify ma również dużą bibliotekę darmowych i premium motywów i wtyczek, dzięki czemu można go w dużym stopniu dostosować.
Shopify oferuje kilka planów cenowych, począwszy od 1USD miesięcznie za plan Shopify Starter aż do 2000 USD miesięcznie za plan Shopify Plus. Każdy plan ma inne funkcje i ograniczenia, więc firmy mogą wybrać plan, który najlepiej odpowiada ich potrzebom. Dodatkowe koszty mogą się pojawić, jeśli firmy wymagają motywów premium lub płatnych modułów oraz jeśli przekroczą swoje miesięczne limity transakcji.
Jaki jest koszt wdrożenia sklepu internetowego na platformie Shopify?
Jak każda platforma SaaS, tak i Shopify jest platformą, która pobiera comiesięczne opłaty za działanie serwisu. W przypadku Shopify miesięczne koszty są bardzo mocno zróżnicowane, od 1 USD do 2000 USD miesięcznie w zależności od wybranej wersji pakietu. Shopify posiada dość dużą liczbę zarówno bezpłatnych, jak i płatnych motywów, które mogą być zaimplementowane samodzielnie, jak również przy pomocy freelancera lub agencji. Koszt wdrożenia z pomocą freelancera to często 5 - 15 tys. zł netto. Koszt wdrożenia z pomocą profesjonalnej agencji przekracza często kilkadziesiąt tysięcy złotych. Koszty wdrożeń często zależą od stopnia skomplikowania sklepu internetowego oraz potrzeb biznesowych klienta.
Plusy silnika eCommerce Shopify:
- Łatwy w użyciu
- Kompleksowe rozwiązanie dla każdej wielkości firmy
- Duża biblioteka motywów i wtyczek
- Duża liczba agencji specjalizujących się w Shopify
- Dostęp do modułu B2B, który ułatwia sprzedaż hurtową
- Ekosystem biznesowy Shopify (płatności, logistyka, sprzedaż, marketing)
Minusy silnika eCommerce Shopify:
- Miesięczne limity transakcji
- Dodatkowe koszty motywów premium i modułów
- Stosunkowo wysokie koszty miesięczne dla najwyższych pakietów
Kiedy warto zdecydować się na wybór silnika Shopify przy budowie sklepu internetowego?
Platforma Shopify jest wyjątkowo elastyczna i może mieć zastosowanie dla wielu typów biznesów o różnej wielkości i skali. Zasadniczo jest to rozwiązanie, które może rosnąć wraz z biznesem klienta. Dla tych, którzy dopiero zaczynają, Shopify przygotował pakiet “start”, dla bardziej wymagających są pakiety Shopify i Shopify Advanced, dla biznesów, które generują obroty przekraczające milion złotych dedykowane jest Shopify Plus. Dla każdego coś miłego, jak by to powiedział klasyk. I tak faktycznie jest, trudno znaleźć drugą platformę, która oferuje taki przegląd różnych rozwiązań dedykowanych dla różnych typów biznesów. W przypadku Shopify, nie ważne jak duży jest Twój biznes, z pewnością znajdzie się odpowiedni pakiet Shopify dla potrzeb Twojego biznesu.
Shopware
Shopware to popularna platforma eCommerce SaaS, która oferuje szereg funkcji, takich jak zarządzanie produktami, bramki płatności, opcje wysyłki i wiele innych. Jest wysoce konfigurowalny i oferuje dużą bibliotekę darmowych i premium motywów i wtyczek. Shopware oferuje również szereg dodatkowych usług, takich jak hosting, wsparcie techniczne i inne.
Shopware oferuje kilka planów cenowych, zaczynając od 600USD miesięcznie za plan podstawowy “rise”, reszta wyższych planów jest kwestią ustalenia z providerem po stronie platformy. Każdy plan ma inne funkcje i ograniczenia, więc firmy mogą wybrać plan, który najlepiej odpowiada ich potrzebom. Dodatkowe koszty mogą się pojawić, jeśli firmy wymagają motywów premium lub wtyczek lub jeśli przekroczą swoje miesięczne limity transakcji.
Jaki jest koszt wdrożenia sklepu internetowego na platformie Shopware?
Jak każda platforma SaaS, tak i Shopware jest platformą, która pobiera comiesięczne opłaty za działanie serwisu. W przypadku Shopware miesięczne koszty zaczynają się od 600 USD miesięcznie w zależności od wybranej wersji pakietu. Shopware posiada dość dużą liczbę zarówno bezpłatnych, jak i płatnych motywów, które mogą być zaimplementowane samodzielnie, jak również przy pomocy freelancera lub agencji. Koszt wdrożenia z pomocą freelancera to często kilkadziesiąt tysięcy złotych. Koszt wdrożenia z pomocą profesjonalnej agencji przekracza często kilkaset tysięcy złotych. Koszty wdrożeń często zależą od stopnia skomplikowania sklepu internetowego oraz potrzeb biznesowych klienta.
Plusy silnika eCommerce Shopware:
- Wysoki poziom elastyczności
- Wysoce konfigurowalny
- Duża biblioteka motywów i wtyczek
- Rozbudowana platforma B2B
Minusy silnika eCommerce Shopware:
- Miesięczne limity transakcji
- Dodatkowe koszty motywów premium i wtyczek
- Stosunkowo wysoki koszt wdrożenia
Kiedy warto zdecydować się na wybór silnika Shopware przy budowie sklepu internetowego?
Shopware to bardzo elastyczny i skalowalny silnik eCommerce, który może mieć zastosowanie zwłaszcza dla szybko rosnących marek. Koszty startowe i koszty wdrożenia są wyższe niż w przypadku Shopify, między innymi z tego powodu Shopware będzie platformą, która znajdzie zastosowanie raczej w przypadku większych serwisów eCommerce, niż tych w początkowym stadium. Niewątpliwą przewagą platformy jest rozbudowana funkcja B2B, która umożliwia jednoczesną sprzedaż produktów w modelu DTC oraz B2B. Podsumowując, Shopware to dobry wybór dla średnich i dużych serwisów eCommerce, poszukujących silnika, który zapewni im szerokie możliwości skalowania działalności.
Shoper
Shoper to najpopularniejsza platforma eCommerce SaaS w Polsce, która oferuje łatwy w użyciu interfejs i szereg funkcji, takich jak zarządzanie produktami, bramki płatności, opcje wysyłki i wiele innych. Duża baza modułów i wtyczek dodatkowo zwiększa możliwości samej platformy.
Shoper oferuje kilka planów cenowych, począwszy od 25 zł miesięcznie za plan standard i do 5999 zł miesięcznie za plan enterprise. Każdy plan ma inne funkcje i ograniczenia, więc firmy mogą wybrać plan, który najlepiej odpowiada ich potrzebom. Dodatkowe koszty mogą się pojawić, jeśli firmy wymagają motywów premium lub wtyczek lub jeśli przekroczą swoje miesięczne limity transakcji.
Jaki jest koszt wdrożenia sklepu internetowego na platformie Shoper?
Jak każda platforma SaaS, tak i Shoper jest serwisem, który pobiera comiesięczne opłaty za działanie sklepu internetowego. W przypadku Shopera miesięczne koszty są bardzo mocno zróżnicowane, od 25 zł do 5999 zł miesięcznie w zależności od wybranej wersji pakietu. Shoper posiada dość dużą liczbę zarówno bezpłatnych, jak i płatnych motywów, które mogą być zaimplementowane samodzielnie, jak również przy pomocy freelancera lub agencji. Koszt wdrożenia z pomocą freelancera to często kilka tys. zł. Koszt wdrożenia z pomocą profesjonalnej agencji przekracza często kilkanaście tysięcy złotych. Koszty wdrożeń często zależą od stopnia skomplikowania sklepu internetowego oraz potrzeb biznesowych klienta.
Plusy silnika eCommerce Shoper:
- Łatwy w użyciu
- Kompleksowe rozwiązanie dla firm eCommerce
- Wysoce konfigurowalny
- Bardzo popularny w Polsce
- Z dużą liczbą połączeń z typowo “polskimi” aplikacjami zewnętrznymi
Minusy silnika eCommerce Shoper:
- Ograniczone możliwości własnych zmian
- Dodatkowe koszty motywów premium i wtyczek
Kiedy warto zdecydować się na wybór silnika Shoper przy budowie sklepu internetowego?
Popularność Shopera w Polsce powoduje, że jest to silnik często wybierany przez polskich ekomersiaków. Duża liczba integracji z najpopularniejszymi aplikacjami i modułami firm trzecich jest niewątpliwą przewagą Shopera jako platformy SaaS na polskim rynku. Do tego dochodzi cena. Najniższy pakiet jest wyjątkowo przystępny cenowo. Shoper to w mojej opinii dobra platforma na start, rozwój biznesu, a następnie przejście na inne bardziej skalowalne rozwiązanie.
Podsumowując, platformy eCommerce SaaS, takie jak Shopify, Shopware i Shoper, oferują szereg funkcji i opcji dostosowywania dla małych i średnich firm. Każda platforma ma swoje zalety i wady, a wybór zależy od potrzeb biznesowych i budżetu. Chociaż platformy te oferują miesięczne plany cenowe, mogą pojawić się dodatkowe koszty, jeśli potrzebujesz motywów lub wtyczek premium, hostingu lub wsparcia technicznego.
Silnik eCommerce w modelu Headless Commerce
Headless Commerce to nowy trend w obszarze eCommerce. Dzięki technologii headless możliwe jest oddzielenie warstwy prezentacji serwisu eCommerce (front-end) od samej platformy eCommerce. Platformy eCommerce działające w technologii headless są zaprojektowane tak, aby szybkość działania witryny była jak największa. Dzieje się tak, dzięki temu, że widoczna dla Klienta warstwa sklepu (front-end) pobiera zawartość wcześniej, dzięki czemu użytkownik niemal nigdy nie czeka na wygenerowanie strony. Rozdzielenie warstw front-end, back-end oraz bazy danych daje ogromne możliwości edycji serwisu co zwiększa elastyczność testowania oraz eksperymentowania z nowymi rozwiązaniami celem zwiększenia konwersji użytkownika sklepu internetowego.
Headless Commerce niesie za sobą dużo korzyści, które obarczone są jednak dość dużym kosztem wytworzenia. Z mojego doświadczenia wynika, iż zastosowanie technologii headless sprawdzi się zwłaszcza w przypadku sklepów generujących obroty powyżej 500 tys. zł miesięcznie. Przy tak dużych obrotach zwrot z inwestycji w headless commerce będzie przewyższał koszty jego wdrożenia.
Zalety Headless Commerce:
- wysoka elastyczność
- możliwość praktycznie nieograniczonego skalowania serwisu
- wysoki poziom bezpieczeństwa
Wady Headless Commerce
- wysoka bariera wejścia (kosztowo)
- konieczność zaangażowania agencji zewnętrznej
- wysokie koszty utrzymania
Na rynku istnieje co najmniej kilkanaście rozwiązań headless’owych, które łączą się z najpopularniejszymi platformami eCommerce. Shopware, czy Shopify rozwinęły także własne frameworki headless dedykowane dla ich platform. Z uwagi na duże rozdrobnienie rozwiązań headless commerce na rynku nie będę dokładnie ich omawiał.
Z mojego doświadczenia wynika, iż zastosowanie Headless Commerce przynosi najlepsze efekty w przypadku sklepów internetowych, które generują duże obroty oraz duży ruch. Dzięki temu mają możliwości nie tylko postawienia i skalowania platformy w oparciu o technologię headless, ale także testowania oraz optymalizacji serwisu eCommerce dzięki zastosowaniu Headless Commerce.
Jaką platformę wybrać na początku drogi z eCommerce?
Każde z wymienionych powyżej podejść ma swoje wady i zalety. Z pewnością daleki jestem od rekomendacji wdrożenia Headless Commerce na początku drogi z biznesem eCommerce, chyba że jako właściciel dysponujesz ogrmnym budżetem i chcesz zacząć “z wysokiego C”. W mojej subiektywnej opinii zdecydowanie lepszym rozwiązaniem na początek będzie wybór platformy Open Source lub SaaS. Przy czym zdecydowanie więcej zalet zwłaszcza w początkowym stadium działalności przemawia za wyborem platformy SaaS.
Dość duża prostota, elastyczność, niskie koszty startowe i brak konieczności angażowania zewnętrznej agencji do budowy podstawowego serwisu eCommerce, to najistotniejsze cechy, które przemawiają za zastosowaniem platformy SaaS w początkowym stadium działalności eCommerce.
W przypadku wyboru platformy SaaS warto wybrać taką, która będzie miała dość duże możliwości skalowania wraz ze wzrostem Twojego sklepu internetowego. Osobiście polecam przyjrzeć się temu, co oferuje Shopify. Jako platforma SaaS posiada pakiety startowe, na początek działalności, jak również te, które skierowane są dla bardzo dużych i zaawansowanych sklepów internetowych.
Decyzja jednak zawsze należy do Ciebie. Warto jednak wziąć pod uwagę powyższe zestawienie, które może pomóc podjąć Ci możliwie najlepszą decyzję.