Polski czy zagraniczny marketplace? Sprzedaż online nie wszędzie się opłaci

Platformy e-commerce
Mariola Barzyk-Libura

Mariola Barzyk-Libura

Business Unit Director, Product Owner
wszystko.pl

E-commerce w Polsce nabrał rozpędu parę lat temu i – jak na razie – nie zamierza się zatrzymywać. Popularność zyskują zwłaszcza zakupy na platformach zakupowych, co oznacza, że jeśli sprzedajesz online, warto, żeby Twój sklep tam był. Ale gdzie rozkręcać biznes – na rodzimych, czy zagranicznych marketplacach?

Z tego tekstu dowiesz się:

  1. Gdzie konsumenci najchętniej robią zakupy w sieci?
  2. Jakie są zalety i wady sprzedaży na polskich i zagranicznych platformach?
  3. O czym należy pamiętać, dobierając kanały sprzedaży online?

Polacy lubią polskie platformy

Jak pokazuje najnowszy raport Gemiusa „E-commerce w Polsce 2023”, platformy zakupowe wywodzące się z Polski nadal są dla większości konsumentów pierwszym wyborem, jeśli chodzi o zakupy online. Kupuje na nich 75% internautów; zagraniczne marketplacy z kolei cieszą się zaufaniem 30% klientów. To wyraźny trend, który pokazuje, że Polacy lubią to, co znają. Nie ma co się dziwić – w dobie postcovidowej, w momencie trwającego konfliktu za naszą wschodnią granicą czy niepewności gospodarczej spowodowanej wysoką inflacją kwestie bezpieczeństwa i stabilności są dla nas najważniejsze. Polskie platformy taką stabilizację i poczucie bezpieczeństwa dają.

Najchętniej w zagranicznych serwisach kupują – co znów nie dziwi – osoby młode, między 15 a 24 rokiem życia. Wraz z wiekiem zaufanie do tych platform maleje, a wzrasta dla rodzimych portali.

Na polskich platformach kupujemy głównie odzież, akcesoria i dodatki (80%), obuwie (67%) oraz kosmetyki i perfumy (65%). Na zagranicznych zakupach królują odzież (53%), obuwie (32%) oraz odzież sportowa (31%).

Popularność polskich portali zakupowych może mieć też odzwierciedlenie w nawykach i przyzwyczajeniach Polaków. Nasi konsumenci wskazują, że podczas robienia zakupów w internecie istotne są dla nich takie kwestie jak: dostępne różne formy płatności, czas dostawy towarów, możliwość szybkiego zwrotu. To kategorie, w których częściej górą są polskie serwisy, oferujące m.in. 1-2 dni na dostawę produktów (przy często wielotygodniowej dostawie przez operatora z innego kontynentu) oraz wiele form płatności (w tym rodzimego Blika).

Nie zawsze jednak sprzedaż na tym czy innym marketplacie jest strzałem w dziesiątkę.

Polski czy zagraniczny marketplace - wady i zalety

Właściciel sklepu internetowego przy wyborze kanału sprzedaży powinien zwrócić uwagę zarówno na zalety, jak i wady danego rozwiązania. Nie zawsze sprzedawanie produktów na polskim marketplace (lub zagranicznym) musi przynieść przedsiębiorcy więcej korzyści. Przenalizujmy cztery kategorie, na które klienci zwracają szczególną uwagę: dostawę i zwroty, cenę, dostępność produktów, obsługę klienta.

Dostawa produktów

Polskie marketplacy oferują często bezpłatną dostawę produktów i – co chyba ważniejsze – krótszy czas transportu paczki do klienta. Sprzedający znają oczekiwania konsumentów i często oferują dostawę produktu już w ciągu 1-2 dni. Również nasze rodzime rozwiązania logistyczne (jak np. automaty paczkowe InPost, który jest najczęściej wybieraną przez Polaków formą dostaw) gwarantują wysoką jakość i niezawodność. Nie zawsze tak jest w przypadku zagranicznych serwisów, na których czas oczekiwania na produkt może wynosić kilkanaście dni, a nawet kilka tygodni. Koszt dostawy też zwykle jest wyższy.

Cena

Tutaj nie ma zasady, ale na bazie obserwacji można wysnuć wniosek, że ceny potrafią być bardziej konkurencyjne na zagranicznych marketplacach. Dlatego też są one częściej wybierane przez młodszych użytkowników, którzy nie mają jeszcze stałych dochodów i mogą przeznaczyć na zakupy relatywnie mniej niż starsi konsumenci.

Ceny na portalach spoza Polski często są niższe niż u polskich odpowiedników (m.in. przez niższe koszty produkcji), dzięki czemu mogą przekonać niejednego klienta. Dobrze pamiętamy Shopee, który nad Wisłą robił furorę nie tylko głośnymi reklamami, ale też regularnymi promocjami, niskimi cenami i akcjami rabatowymi. Analogicznie działa m.in. AliExpress, podobną drogą idzie też chiński Temu, który zawitał do naszego kraju niedawno, a na stronie głównej kusi wysokimi promocjami.

Dostępność produktów

W tej kategorii szeroką ofertę oferują zarówno polskie, jak i zagraniczne platformy zakupowe. Oczywiście nadal zdarza się, że w obcym serwisie kupimy unikatowe produkty, których nie znajdziemy na polskiej stronie, ale są to coraz rzadsze przypadki. Pewnego rodzaju atutem dla rodzimych portali jest możliwość zakupu lokalnych produktów, co w przypadku niektórych kategorii sprzedażowych – np. artykułów spożywczych, kolekcji i sztuki czy domu i ogrodu – wydaje się istotną kwestią.

Obsługa klienta

Z tym różnie bywa, ale bardziej przystępny kontakt oferuje raczej polski, niż zagraniczny serwis. Z polskimi portalami kontakt odbywa się w język polskim, co nie jest regułą dla obcych platform, zwłaszcza jeśli nie mają one oddziałów w Polsce. Co więcej, problem w przypadku tych drugich może stanowić różnica w strefach czasowych czy dłuższy czas odpowiedzi.

Jak dobrać kanały sprzedaży online?

Jak widać, wybór kanału sprzedaży nie jest oczywistą kwestią, nawet jeśli głównym miejscem Twojej działalności jest Polska. Należy zwrócić szczególną uwagę na:

Koszty i logistykę: zorientuj się, jakie koszty logistyczne generować będzie sprzedaż na każdym z tych kanałów. Zobacz, czy Twoje produkty mogą konkurować z analogicznymi towarami z zagranicznych portali.

Grupę docelową: zdefiniuj swoją target grupę i określ, kto i gdzie kupuje asortyment podobny do Twojego. Ile lat ma Twój konsument, co najczęściej kupuje i z jakich kanałów korzysta?

Przepisy i prawo danego kraju: upewnij się przed wejściem na zagraniczny rynek, czy znasz regulacje prawne związane ze sprzedażą w e-commerce i eksportem w danym państwie.

Działania konkurencji: sprawdź, czy Twoja konkurencja sprzedaje wyłącznie na polskich portalach, czy próbuje swoich sił też za granicą.

Wybór kanałów sprzedaży może być zarówno kamieniem milowym w kontekście rozwoju własnego biznesu e-commerce, jak i skończyć się zupełnym fiaskiem, jeśli dobrze nie przemyślimy sprawy i nie dokonamy rzetelnej analizy biznesowej. Warto więc zastanowić się na przyszłymi działaniami swojego e-sklepu i wybierać mądrze. Wtedy zwiększymy szanse na sukces w sprzedaży.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Artykuł
04.12.2023

Polski czy zagraniczny marketplace? Sprzedaż online nie wszędzie się opłaci

Mariola Barzyk-Libura

Mariola Barzyk-Libura

Business Unit Director, Product Owner
wszystko.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę