Start DaWanda.com w Polsce przekroczył nasze oczekiwania – Marcin Szałek odpowiada na pytania eKomercyjnie.pl

Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik

CEO
imker.pl

Tydzień temu wystartowała polska wersja serwisu DaWanda.com, który jest platformą handlową dla unikalnych, ręcznie robionych rzeczy. Za działalność witryny w Polsce odpowiada Marcin Szałek, którego sporo osób może kojarzyć z kierowania polskim Grouponem (pracę skończył tam w styczniu br). Z okazji premiery DaWanda.com w naszym kraju poprosiłem Marcina o krótką rozmowę na ten temat. Zapraszam do przeczytania wywiadu.

Krzysztof Bartnik (eKomercyjnie.pl): Kto wpadł na pomysł stworzenia polskiej wersji DaWanda.com?

Marcin Szałek (Country Manager DaWanda.com w Polsce): Przede wszystkim założyciele DaWandy: Claudia Helming i Michael Puetz, a także inwestorzy serwisu. Polska jest największym rynkiem Europy Środkowo-Wschodniej i jak podkreślali twórcy DaWandy – Polacy potrafią szybko budować społeczność online i są niezwykle przedsiębiorczy.

DaWanda to społeczność ludzi zafascynowanych unikalnymi produktami, ale i projektanci budujący własne marki biznesowe. Dlatego zarówno potencjał w internecie, jak i przedsiębiorczość była istotnym elementem, który w dużym stopniu zadecydował o wyborze Polski.

Ile trwały przygotowania do uruchomienia serwisu?

Przygotowywaliśmy się przez około dwa miesiace. Najpierw szukaliśmy doświadczonego zespołu, później wdrożyliśmy dobry system CRM (pracujemy na systemie SalesForce), następnie tłumaczyliśmy i lokalizowaliśmy portal na język polski. Ważnym punktem było wdrożenie możliwości rozliczania w polskiej walucie, ponieważ platforma działała wcześniej tylko w euro. Ostatnim etapem była zamknięta faza beta, którą wykorzystaliśmy do zbudowania bazy danych projektantów w Polsce i zaproszenia ich na DaWandę. Otworzyliśmy platformę trzeciego września.

Ile osób jest obecnie zaangażowanych w projekt?

Oczywiście cały polski zespół, czyli dziewięć osób w Polsce i dwie w Niemczech. Przy starcie w Polsce częściowo współpracuje z nami cały zespół developerski w Berlinie. Zespół w Polsce zajmuje się business development i marketingiem.

Ile ofert macie w serwisie?

Po trwającej miesiąc fazie beta jest już ponad 9 tysięcy ofert, wystawionych przez niemal 800 projektantów. To przekroczyło nasze oczekiwania.

Jak chcecie konkurować z polskimi odpowiednikami DaWandy, np. Pakamera.pl?

Poza innymi plusami DaWanda ma dwa najważniejsze: niespotykanie niska prowizja (5% versus 20-30%) oraz szerokie możliwości ekspansji za granicą. Tak niska prowizja umożliwia projektantom myślenie o projektowaniu jak o biznesie i utrzymywaniu się z ich pasji, a osobom, które dopiero myślą o rozpoczęciu przygody z projektowaniem – pozwala na start praktycznie bez kosztów inwestycji w sklep internetowy i marketing. Marki, które już odniosły sukces mają możliwość rozwoju na rynkach zagranicznych, często bardziej świadomych produktów handmade i design niż Polska.

Podczas rozmów z polskimi projektantami słyszymy, że ich obrót sięga kilku, kilkunastu tysięcy miesięcznie. Sprzedawcy na DaWandzie, dzięki dostępowi do innych rynków, mają obrót nawet do 100 tysięcy złotych miesięcznie. To niska prowizja i międzynarodowość portalu, a także szeroka promocja projektantów w Polsce i za granicą to te elementy, którymi chcemy przekonać do siebie projektantów.

Jak chcecie promować serwis, do jakiego użytkownika docierać?

W najbliższych miesiącach koncentrujemy się na budowaniu rynku. Naszą ambicją jest wyprowadzenie przedmiotów handmade i design z niszy i przekonanie klientów, że te produkty mogą być alternatywą dla sieciówek. Dlatego DaWanda będzie widoczna na reklamach w internecie, ale i intensywnie będziemy wykorzystywać narzędzia Public Relations.


Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o DaWanda.com w polskiej wersji. Czekamy na Wasze opinie!

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę