Różnorodność i wybór – przepis na sukces w Internecie, czyli relacja z koszalińskiej debaty e-commerce

Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

14 marca, w ramach Targów Pracy odbywających się na Politechnice Koszalińskiej, odbyła się pierwsza koszalińska debata na temat branży e-commerce. Zorganizowana została przez koszalińską spółkę VIWA Entertainment, która jest właścicielem sklepu internetowego Level77.pl. Patronem debaty był serwis eKomercyjnie.pl, dlatego wspólnie przygotowaliśmy relację z tego wydarzenia.

Debata na temat branży e-commerce z udziałem właścicieli największych sklepów internetowych z Koszalina była świetnym uzupełnieniem Targów Pracy. Główną przesłanką wydarzenia była chęć pokazania (ujawnienia) potencjału, który tkwi w branży e-handlu skupionej w Koszalinie, o czym zarówno władze Miasta, Uczelni, większość przedsiębiorców, organizacji społecznych nie zdają sobie sprawy. Wydaje się, że podobna sytuacja występuje wszędzie w Polsce. Branża e-commerce pomimo niespotykanego wzrostu, który daje nam pierwsze miejsce w Unii Europejskiej wciąż postrzegana jest przez pryzmat Allegro i nie zbyt poważnie traktowana przez ośrodki decyzyjne w Polsce.

W debacie wzięli udział przedstawiciele czterech różnych sklepów z różnych branż. Od odzieżowych (Level77.pl i denimking.pl), poprzez dystrybucję armatury sanitarnej (NiebieskaLazienka.pl) czy sprzętu zamiennego do RTV i AGD (North.pl). Na początku dyskusja toczyła się na temat pierwszych kroków, jakie poszczególne sklepy stawiały w branży e-commerce i czy miały doświadczenie w tradycyjnej działalności. Co ciekawe, zarówno Level77.pl, jak i North.pl zaczynali od działalności tradycyjnej. Przy czym North.pl ja kontynuuje, zaś Level77.pl całkowicie z niej zrezygnował. Z kolei NiebieskaLazienka.pl i denimking.pl od samego początku swoją działalność prowadzili wyłącznie online, ale sukces denimking.pl na Allegro sprawił, że można było uruchomić sprzedaż tradycyjną.

debata-koszalin

Wszyscy uczestnicy zgodnie podkreślili, że główną przesłanką większej opłacalności sklepów internetowych jest rezygnacja z kosztów związanych z ekspozycją produktów. Błażej Kazienko z NiebieskiejLazienki.pl podkreślał, że w przypadku ubikacji czy umywalek koszt ekspozycji jest przeogromny. W Internecie zmniejsza się on gigantycznie, dzięki temu mogą się tak szybko rozwijać przy dużej, ale „stacjonarnej” konkurencji. Poruszono również kwestię logistyki. Co ciekawe, wszystkie sklepy uczestniczące w debacie dysponują swoim własnym magazynem i nikt nie korzysta z tzw. zewnętrznych magazynów tj. dropshippingu.

Głównym punktem dyskusji nieoczekiwania stała się kwestia problemów z pozyskaniem pracowników. Wypowiedzi uczestników debaty wprowadziły w osłupienie przysłuchującej się liczenie braci studenckiej. Otóż zarówno Level77.pl jak i NiebieskaLazienka.pl czy North.pl wyraziły zdanie, że przychodzący absolwenci nic nie potrafią, że znaczna część wykształconych programistów po prostu nie nadaje się do pracy w sklepach internetowych. Podobnie rzecz się ma w przypadku grafików i marketingowców. Sprawa jest dość problematyczna – w kontekście ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego, który podał, iż bezrobocie w styczniu wyniosło 14,2 proc.

Level77.pl opowiedział wówczas o swoich doświadczeniach polegających na organizowaniu kursów specjalistycznych dla studentów Informatyki, które prowadzili programiści firmy. NiebieskaLazienka.pl z kolei od dłuższego czasu stara się znaleźć kierownika działu marketingu. Pod koniec marca na Politechnice Koszalińskiej rozpisuje konkurs, który polega na wypromowaniu sklepu internetowego. Zwycięzca otrzymuje 1000 zł i zatrudnienie.

Kolejną ciekawą sprawą była dyskusja na temat wykorzystania mediów społecznościowych jako kanału sprzedażowego. Tu zdania były podzielone. O ile Level77.pl powiedział, że 30% sprzedaży to skutek bardzo dobrej i szeroko zakrojonej kampanii prowadzonej na Facebooku, tak przedstawiciel sklepu NiebieskaLazienka.pl powiedział, że skuteczność Facebooka jako kanału sprzedażowego w przypadku tak osobliwego asortymentu jak ubikację czy bidety jest raczej żadna. Natomiast media społecznościowe jako element budowania tożsamości marki i więzi z klientem jak najbardziej. Zresztą w przypadku NiebieskiejLazienki rzecz jest ciekawa ponieważ mają oni bardzo lojalnych klientów, którzy wracają do ich sklepu. A przecież ile razy w życiu może remontować łazienkę? Błażej Kazienko tłumaczy to faktem, że dzięki szerokiemu asortymentowi nasz klient może wyposażyć sobie cała łazienkę, a nie tylko część.

Różnorodność i wybór to klucz to zwycięstwa w Internecie. Z taką konkluzją zgodzili się wszyscy uczestnicy kończąc debatę.

 

Autorem powyższego artykułu jest Michał Mętlewicz – Public Relationas manager marki LEVEL77.PL, należącej go VIWA Entertainment Poland sp. z o.o.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę