14 marca, w ramach Targów Pracy odbywających się na Politechnice Koszalińskiej, odbyła się pierwsza koszalińska debata na temat branży e-commerce. Zorganizowana została przez koszalińską spółkę VIWA Entertainment, która jest właścicielem sklepu internetowego Level77.pl. Patronem debaty był serwis eKomercyjnie.pl, dlatego wspólnie przygotowaliśmy relację z tego wydarzenia.
Debata na temat branży e-commerce z udziałem właścicieli największych sklepów internetowych z Koszalina była świetnym uzupełnieniem Targów Pracy. Główną przesłanką wydarzenia była chęć pokazania (ujawnienia) potencjału, który tkwi w branży e-handlu skupionej w Koszalinie, o czym zarówno władze Miasta, Uczelni, większość przedsiębiorców, organizacji społecznych nie zdają sobie sprawy. Wydaje się, że podobna sytuacja występuje wszędzie w Polsce. Branża e-commerce pomimo niespotykanego wzrostu, który daje nam pierwsze miejsce w Unii Europejskiej wciąż postrzegana jest przez pryzmat Allegro i nie zbyt poważnie traktowana przez ośrodki decyzyjne w Polsce.
W debacie wzięli udział przedstawiciele czterech różnych sklepów z różnych branż. Od odzieżowych (Level77.pl i denimking.pl), poprzez dystrybucję armatury sanitarnej (NiebieskaLazienka.pl) czy sprzętu zamiennego do RTV i AGD (North.pl). Na początku dyskusja toczyła się na temat pierwszych kroków, jakie poszczególne sklepy stawiały w branży e-commerce i czy miały doświadczenie w tradycyjnej działalności. Co ciekawe, zarówno Level77.pl, jak i North.pl zaczynali od działalności tradycyjnej. Przy czym North.pl ja kontynuuje, zaś Level77.pl całkowicie z niej zrezygnował. Z kolei NiebieskaLazienka.pl i denimking.pl od samego początku swoją działalność prowadzili wyłącznie online, ale sukces denimking.pl na Allegro sprawił, że można było uruchomić sprzedaż tradycyjną.
Wszyscy uczestnicy zgodnie podkreślili, że główną przesłanką większej opłacalności sklepów internetowych jest rezygnacja z kosztów związanych z ekspozycją produktów. Błażej Kazienko z NiebieskiejLazienki.pl podkreślał, że w przypadku ubikacji czy umywalek koszt ekspozycji jest przeogromny. W Internecie zmniejsza się on gigantycznie, dzięki temu mogą się tak szybko rozwijać przy dużej, ale „stacjonarnej” konkurencji. Poruszono również kwestię logistyki. Co ciekawe, wszystkie sklepy uczestniczące w debacie dysponują swoim własnym magazynem i nikt nie korzysta z tzw. zewnętrznych magazynów tj. dropshippingu.
Głównym punktem dyskusji nieoczekiwania stała się kwestia problemów z pozyskaniem pracowników. Wypowiedzi uczestników debaty wprowadziły w osłupienie przysłuchującej się liczenie braci studenckiej. Otóż zarówno Level77.pl jak i NiebieskaLazienka.pl czy North.pl wyraziły zdanie, że przychodzący absolwenci nic nie potrafią, że znaczna część wykształconych programistów po prostu nie nadaje się do pracy w sklepach internetowych. Podobnie rzecz się ma w przypadku grafików i marketingowców. Sprawa jest dość problematyczna – w kontekście ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego, który podał, iż bezrobocie w styczniu wyniosło 14,2 proc.
Level77.pl opowiedział wówczas o swoich doświadczeniach polegających na organizowaniu kursów specjalistycznych dla studentów Informatyki, które prowadzili programiści firmy. NiebieskaLazienka.pl z kolei od dłuższego czasu stara się znaleźć kierownika działu marketingu. Pod koniec marca na Politechnice Koszalińskiej rozpisuje konkurs, który polega na wypromowaniu sklepu internetowego. Zwycięzca otrzymuje 1000 zł i zatrudnienie.
Kolejną ciekawą sprawą była dyskusja na temat wykorzystania mediów społecznościowych jako kanału sprzedażowego. Tu zdania były podzielone. O ile Level77.pl powiedział, że 30% sprzedaży to skutek bardzo dobrej i szeroko zakrojonej kampanii prowadzonej na Facebooku, tak przedstawiciel sklepu NiebieskaLazienka.pl powiedział, że skuteczność Facebooka jako kanału sprzedażowego w przypadku tak osobliwego asortymentu jak ubikację czy bidety jest raczej żadna. Natomiast media społecznościowe jako element budowania tożsamości marki i więzi z klientem jak najbardziej. Zresztą w przypadku NiebieskiejLazienki rzecz jest ciekawa ponieważ mają oni bardzo lojalnych klientów, którzy wracają do ich sklepu. A przecież ile razy w życiu może remontować łazienkę? Błażej Kazienko tłumaczy to faktem, że dzięki szerokiemu asortymentowi nasz klient może wyposażyć sobie cała łazienkę, a nie tylko część.
Różnorodność i wybór to klucz to zwycięstwa w Internecie. Z taką konkluzją zgodzili się wszyscy uczestnicy kończąc debatę.
Autorem powyższego artykułu jest Michał Mętlewicz – Public Relationas manager marki LEVEL77.PL, należącej go VIWA Entertainment Poland sp. z o.o.