Pytania i odpowiedzi o e-commerce: Wysyłam towar poza Polskę. Kiedy muszę zarejestrować się jako podatnik VAT-UE?

Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

Przedsiębiorca sprzedający towary wysyłkowo klientom spoza Polski musi pamiętać o ciążących na nim obowiązkach. W jakich przypadkach przedsiębiorca musi się zarejestrować jako Podatnik VAT-UE i z czym się to wiąże?

Sprzedaż towarów przez Internet skierowana do odbiorców spoza Polski może być utrudniona z uwagi na koszty przesyłki, ale są przypadki, w których chętni na zakup znajdą się i tak. Ot, choćby w przypadku sklepów oferujących niszowe, trudno dostępne towary lub wyjątkowo atrakcyjne ceny. Poza tym, ekspansja na zagraniczny rynek ze sprzedażą wysyłkową może okazać się tańsza, niż przeniesienie działalności do innego kraju. Sprzedaż można prowadzić za pośrednictwem własnego sklepu internetowego lub zewnętrznego serwisu, jak eBay, czy Etsy. Niezależnie jednak od stosowanego kanału sprzedaży, wysyłka towarów do klientów zagranicznych może powodować konieczność rejestracji jako podatnik VAT-UE.

Kiedy trzeba się zarejestrować?

Zgodnie z ustawą o VAT, obowiązek rejestracji VAT-UE dotyczy przedsiębiorców, którzy:

  • kupują towar na terenie UE (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów),
  • dostarczają towar na terenie UE (tzw. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów),
  • nabywają usługi w krajach UE (import usług),
  • świadczą usługi, od których podatek zobowiązani są odprowadzić kupujący z krajów UE.

Warunki te dotyczą tylko transakcji z firmami posiadającymi siedzibę w innym kraju UE, które są zarejestrowane jako podatnicy VAT-UE. Co za tym idzie, w przypadku sprzedaży wysyłkowej za granicę kluczowy aspekt, to status klienta. Możemy więc rozróżnić dwie sytuacje dotyczące konieczności rejestracji VAT-UE przy sprzedaży wysyłkowej:

  1. Sprzedaż towarów wysyłkowo przez Internet osobom prywatnym mieszkającym w Unii Europejskiej oraz firmom niezarejestrowanym jako podatnicy VAT-UE nie wiąże się z koniecznością rejestracji VAT-UE.
  2. Sprzedaż towarów wysyłkowo przez Internet innym firmom zarejestrowanym jako podatnicy VAT-UE, oznacza konieczność rejestracji VAT-UE i składania deklaracji za okresy, w których zachodzą transakcje.

Można wysyłać towar za granicę i płacić VAT w Polsce

Brak rejestracji VAT-UE przy sprzedaży osobom prywatnym nie oznacza rzecz jasna braku konieczności odprowadzania VAT-u od sprzedanych towarów. Należy pamiętać, że sprzedaż wysyłkowa, w tym za pośrednictwem Internetu, na rzecz osób prywatnych według ogólnej zasady podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. Należy jednak pamiętać, że każdy kraj określa limit sprzedaży wysyłkowej dla takiego sposobu opodatkowania. Po jego przekroczeniu, należy dokonać rejestracji VAT w danym kraju i tam odprowadzać podatek.

Od tej zasady są jednak wyjątki związane z charakterem sprzedawanego towaru. Przywołanych przepisów dotyczących sprzedaży wysyłkowej nie stosuje się w przypadku dostawy:

  • nowych środków transportu,
  • towarów instalowanych przez sprzedającego,
  • wyrobów akcyzowych (w każdym przypadku należy je opodatkować na terenie kraju dostawy),
  • przedmiotów używanych, dzieł sztuki i innych, których podstawą opodatkowania jest marża.

Co w przypadku, gdy towary wysyłane są poza UE?

Zasady dotyczące rejestracji VAT-UE dotyczą tylko firm działających na terenie Unii Europejskiej. Co za tym idzie, przedsiębiorca nie ma obowiązku rejestracji do VAT-UE w przypadku sprzedaży towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Musi jednak pamiętać o rozliczeniu VAT-u od tak sprzedawanych towarów w Polsce.

Kiedy trzeba składać deklarację VAT-UE?

Jak zostało zaznaczone wcześniej, transakcje wewnątrzwspólnotowe to zarówno sprzedaż, jak i kupno. A zatem warto pamiętać, że koszty ponoszone na rzecz zagranicznych podmiotów z siedzibą w Unii Europejskiej (np. eBay z siedzibą w Luksemburgu) również wymagają rejestracji VAT-UE.

Każda transakcja dokonana w danym okresie wymaga złożenia deklaracji VAT-UE, w terminie do 15 dnia miesiąca przypadającego po rozliczanym okresie. Jeżeli jednak nie doszło do żadnych transakcji, formularza nie trzeba składać.

Autorem powyższego materiału jest Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt – firmy oferującej księgowość z dostępem do dokumentów i finansów w aplikacji online, darmowym kurierem i profesjonalną obsługą księgową.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
23.11.2022

Recykling treści – praktyczne zalecenia i przykłady

Jan Kinal

Jan Kinal

CEO
setugo.pl

Artykuł
21.11.2022

Black Friday nie musi być black. Jak się do niego dobrze przygotować?

Magdalena Hajduga

Magdalena Hajduga

Head of Business Development
Apaczka.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę