Przewodnik po social mediach — analiza aktualnych trendów

Social media w e-commerce
Julia Rybska

Julia Rybska

Specjalistka ds. kreacji contentu, Social media managerka
setugo.pl

Niezależnie od tego, czy jesteś twórcą, czy prowadzisz w social mediach profil firmowy — Twoim najważniejszym zadaniem jest trzymanie się aktualnych trendów. Obecnie bez nich po prostu zginiesz w sieci. Natychmiastowo i brutalnie. Aby tego uniknąć, trzeba na bieżąco sprawdzać, co dzieje się w mediach społecznościowych, co podoba się użytkownikom i na co zwracają szczególną uwagę. Oto krótki przewodnik po największych trendach ostatniego kwartału 2022 roku.

Jeśli nadal wydaje Ci się, że z mediów społecznościowych korzystają głównie dzieci i młodzież, to poniższe statystyki powinny Cię przekonać, że tak naprawdę osoby w każdym przedziale wiekowym znajdą swoje miejsce na Facebooku czy Instagramie. Co prawda możemy zauważyć, że w ostatnim czasie coraz więcej „starszego” pokolenia korzysta z Facebooka, młodzi dorośli wybierają Instagrama, a TikTok zwraca się ku młodzieży i studentom. Jednak zmienia się to tak dynamicznie, że sprzedając uniwersalne produkty — Twoja reklama w postaci konta, powinna znaleźć się w każdym z tych trzech miejsc.

wykres-wieku-osob-korzystajacych-z-social-media

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland?rq=social%20media%20poland

Ranking najczęściej używanych platform społecznościowych reklamowych

Są to jedne z najważniejszych danych, które należy sprawdzać kilka razy w roku. Dlaczego? Wydaje się, że tak obszerny ranking nie ulega wielkim zmianom i klasycznie najwięcej użytkowników korzysta z Facebooka, Instagrama i…? No właśnie. O ile Facebook i Instagram na razie wydają się mieć stałe pierwszeństwo na polskim podium, tak kolejne miejsca w ciągu ostatnich lat ulegały znacznej zmianie. Snapchat, LikedIn, TikTok, BeReal. Trendy zmieniają się niespodziewanie szybko i aby znaleźć sobie cieplutkie miejsce na nowych platformach społecznościowych, warto się do nich równie szybko dopasować.

W 2022 roku zdecydowanie trzecie miejsce na podium zajmuje TikTok.

ranking platform social media

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland?rq=social%20media%20poland

Przyjrzyjmy się więc bieżącym trendom na przedstawionych platformach.

Facebook — postaw na działania na grupach

Obecnie warto założyć swoją grupę na Facebooku. Jest to jeden z najtańszych sposobów zebrania zaangażowanej grupy fanów i klientów. Grupa może rozrosnąć się stosunkowo szybko, a o brak aktywności nie będziesz musiał się martwić. Wystarczy kilka razy w miesiącu poruszyć ciekawy/ kontrowersyjny temat związany z Twoją dziedziną i na pewno uda się dzięki temu wzbudzić sporą dyskusję. W komentarzach użytkownicy często oznaczają swoich znajomych, którzy później dołączają do grupy.
Nie polecam natomiast dodawania się do wszelkich grup, a następnie reklamowania tam siebie lub swoich produktów. Takie osoby najczęściej są banowane, a użytkownicy dodatkowo tracą do nich zaufanie i traktują ich posty jako zwykły spam.

Instagram — rolki, rolki i jeszcze raz rolki

Instagram został zdominowany przez krótkie filmiki nazywane reelsami lub jak ktoś woli — rolkami. Są to najróżniejsze nagrania, mogące trwać aż do 90 sekund. Korzystają z nich influencerzy zajmujący się podróżami, gotowaniem, kategorią beauty itd. Swoje miejsce w tworzeniu rolek znalazły również firmy sprzedające tak naprawdę najróżniejsze produkty, od ceramiki po kije golfowe czy karmy dla zwierząt. Co jest najlepsze w reelsach? Twój filmik może dotrzeć do ogromnej liczby użytkowników, którzy wcześniej nie obserwowali Twojego konta, ponieważ ten sposób tworzenia contentu zajmuje obecnie pierwsze miejsce w możliwości zdobycia zasięgów na Instagramie. Jest to więc Twoja szansa, masz maksymalnie 90 sekund na ukazanie światu siebie lub swoich produktów. :) Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tworzenia rolek odsyłam Cię do mojego poprzedniego artykułu skupionego właśnie na nich.

TikTok — dopasuj się do trendów, ale i wyznaczaj własne

Jak dobrze wiesz, TikTok to serwis słynący z filmików tworzonych pod aktualne trendy. Jeśli uda Ci się być na bieżąco (co nie jest trudne, bo wystarczy obejrzeć kilka kolejnych filmików) szybko dowiesz się, co jest aktualnie na topie i co powinieneś stworzyć. Możesz również skorzystać ze strony TikToka, która umożliwia sprawdzenie aktualnych trendów muzycznych i nagranych do nich materiałów video. Dobrze jest dopasowywać się do trendów, ponieważ dzięki temu mamy największe szanse na zdobycie wysokiej oglądalności i znalezienie ewentualnych nowych klientów. Jednak warto przynajmniej raz na jakiś czas ponieść się swojej własnej kreatywności i nagrać coś innego. Dzięki temu zminimalizujemy szansę, że nasi obecni obserwatorzy, oglądając na każdym profilu to samo, po prostu się nami znudzą. Jeśli nie masz czasu na tworzenie filmowego contentu, sprawdź ofertę Setugo. Osobiście mogę zająć się Twoim kontem lub udzielić niezbędnych rad.
Najważniejsze jest podjęcie działania w kierunku swoich mediów społecznościowych — jak najszybciej, bo konkurencja nie czeka.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
26.06.2023

Jakie są korzyści z wykorzystania Instagrama do budowania marki osobistej?

Julia Rybska

Julia Rybska

Specjalistka ds. kreacji contentu, Social media managerka
setugo.pl

Artykuł
31.05.2023

W grupie siła. Dlaczego warto obserwować własnych klientów na grupach w social mediach?

Mariola Barzyk-Libura

Mariola Barzyk-Libura

Business Unit Director, Product Owner
wszystko.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę