Polski e-commerce w liczbach – Raport eHandel Polska 2010

Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

eHandel Polska 2010W listopadzie ubiegłego roku serwis Sklepy24.pl opublikował kolejny raport e-Handel Polska 2010 opisujący polski rynek e-Commerce. Analizie poddano ankiety wypełnione w pełni przez 715 e-sklepów oraz 6 296 konsumentów, co czyni to badanie największym pod względem zasięgu w Polsce. Zakres raportu znacząco odbiega od poprzednich, dzięki czemu czytelnicy mają okazję zapoznać się z zupełnie nowymi zagadnieniami dotyczącymi polskiego e-commerce.

Publikacja składa się z dwóch części: badania sklepów internetowych oraz badania konsumentów zainteresowanych ofertą tych sklepów. Poparto ją dużym materiałem statystycznym zaczerpniętym z kwestionariuszy składających się z 45 pytań, a wyniki badań zobrazowano przy pomocy wykresów.

Na wstępie skupiono się na podstawowych metrykach sklepów internetowych, m.in. ilości osób zatrudnionych, średniej wartości zamówienia, miesięcznych dochodach i obrotach, a także wykorzystanych mediach społecznościowych. Z biegiem stron, autorzy coraz bardziej zagłębiają się w poszczególne kwestie działalności polskiego e-handlu. Analizują go pod względem m.in. sprzedaży, marketingu, logistyki, handlu zagranicznego, a także oprogramowania.

oprogramowanie a obroty sklepów

Warto wspomnieć, że raport eHandel Polska 2010, jak dotychczas żaden inny, szczegółowo analizuje zagadnienia płatności w sklepach internetowych. Nie zabrakło również aspektów prawnych, dotyczących prowadzenia działalności handlowej przez Internet. Okazuje się, że tylko 17,8% badanych sklepów korzysta z regularnego audytu przez prawnika, a prawie połowa w ogóle nie planuje konsultacji.

Niżej wybraliśmy kilka ciekawostek, które można znaleźć w pierwszej części publikacji:

  • 62,2% sklepów osiąga zyski ze sprzedaży, ale wśród sklepów o stażu krótszym niż 3 lata jest to zaledwie co druga firma;
     
  • Większość sklepów przeznacza mniej niż 10% przychodów na wydatki marketingowe;
     
  • blisko 14% sklepów stosuje wideoprezentacje produktów;
     
  • niecałe 9% sklepów stosuje spersonalizowane rekomendacje produktów;
     
  • prawie wszystkie badane sklepy (95,7%) prowadzą działalność na całym terytorium Polski, a blisko 30% jest nastawiona także na sprzedaż w krajach unii europejskiej;
     
  • ponad 1/3 sklepów nie prowadzi sprzedaży na Allegro, a dla blisko 1/4 sprzedaż na platformach aukcyjnych stanowi mniej niż 10% przychodu;
     
  • ponad 42% sklepów wykorzystuje Facebooka do sprzedaży lub komunikacji z klientem, a Twittera i nk.pl zaledwie 9%;
     
  • ponad 3/4 płatności nadal odbywa się poprzez przelew na rachunek lub za pobraniem;
     
  • blisko 20% sklepów posiada własną flotę samochodową;
     
  • ponad połowa sklepów korzysta z oprogramowania Open Source lub gotowego oprogramowania komercyjnego;
     
  • 62,7% sklepów wskazało, że nie posiadają wersji sklepu dedykowanych dla urządzeń mobilnych i nie planują w najbliższym czasie jego wdrożenia.
     

Na rynku pojawia się coraz więcej raportów o rynku e-commerce. W zasadzie każdy serwis, w tym nawet porównywarki cen, próbuje swoich sił w tym obszarze. Czy warto studiować każde z tych opracowań? Zapytaliśmy o to Piotra Jarosza, redaktora naczelnego i współautora raportu eHandel Polska 2010.

„Rzeczywiście, w ostatnim czasie obserwujemy swoisty urodzaj tego typu raportów. Część z nich jest naprawdę wartościowa, w szczególności, jeśli dogłębnie opisuje jakiś specjalistyczny, niezbadany jeszcze obszar rynku. Niestety równocześnie powstaje sporo opracowań o bardzo małym potencjale merytorycznym, służących wyłącznie dla promocji ich wydawców oraz prezentujących się w nich reklamodawców.

Z naszego ponad 5-letniego doświadczenia w badaniu polskiego rynku e-Commerce wynika, że jest on bardzo zróżnicowany i rozdrobniony, dlatego wartościowe są jedynie te badania i raporty, które opierają się na dużej próbie badawczej.

Ponadto, konstruowanie ankiet i ich analiza są dziedziną naukową, której nie można nauczyć się czytając inne raporty. Do tego niezwykle ważną umiejętnością jest szukanie korelacji i zależności pomiędzy różnymi aspektami działalności i wyciąganie z nich poprawnych wniosków. My zdobywaliśmy pierwsze szlify w tej dziedzinie, opracowując swój pierwszy raport z firmą Gemius, która nas wiele nauczyła. Następnie zaproponowaliśmy firmie Internet Standard wspólne opracowanie raportu w roku 2006 i tak to się zaczęło.

Obecnie pracujemy nad ankietą do raportu e-Handel Polska 2011, który będzie już szóstym naszym tak obszernym opracowaniem, opisującym Polski rynek e-Commerce. Zapewniam, że warto będzie po niego sięgnąć” – mówi Piotr Jarosz.

Wśród autorów raportu e-Handel Polska 2010 znaleźli się pracownicy naukowi z renomowanych uczelni oraz radca prawny. Partnerami merytorycznymi opracowania są Politechnika Wrocławska i Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego, natomiast partnerami branżowymi Visa International, i-Sklep oraz Trusted Shops.

Raport można pobrać na stronie Sklepy24.pl:
https://www.sklepy24.pl/pobierz_raport_e-handel_2010

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.09.2023

Wdrożenie sklepu internetowego krok po kroku

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę