Polski e-commerce w liczbach – Raport eHandel Polska 2010

Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

eHandel Polska 2010W listopadzie ubiegłego roku serwis Sklepy24.pl opublikował kolejny raport e-Handel Polska 2010 opisujący polski rynek e-Commerce. Analizie poddano ankiety wypełnione w pełni przez 715 e-sklepów oraz 6 296 konsumentów, co czyni to badanie największym pod względem zasięgu w Polsce. Zakres raportu znacząco odbiega od poprzednich, dzięki czemu czytelnicy mają okazję zapoznać się z zupełnie nowymi zagadnieniami dotyczącymi polskiego e-commerce.

Publikacja składa się z dwóch części: badania sklepów internetowych oraz badania konsumentów zainteresowanych ofertą tych sklepów. Poparto ją dużym materiałem statystycznym zaczerpniętym z kwestionariuszy składających się z 45 pytań, a wyniki badań zobrazowano przy pomocy wykresów.

Na wstępie skupiono się na podstawowych metrykach sklepów internetowych, m.in. ilości osób zatrudnionych, średniej wartości zamówienia, miesięcznych dochodach i obrotach, a także wykorzystanych mediach społecznościowych. Z biegiem stron, autorzy coraz bardziej zagłębiają się w poszczególne kwestie działalności polskiego e-handlu. Analizują go pod względem m.in. sprzedaży, marketingu, logistyki, handlu zagranicznego, a także oprogramowania.

oprogramowanie a obroty sklepów

Warto wspomnieć, że raport eHandel Polska 2010, jak dotychczas żaden inny, szczegółowo analizuje zagadnienia płatności w sklepach internetowych. Nie zabrakło również aspektów prawnych, dotyczących prowadzenia działalności handlowej przez Internet. Okazuje się, że tylko 17,8% badanych sklepów korzysta z regularnego audytu przez prawnika, a prawie połowa w ogóle nie planuje konsultacji.

Niżej wybraliśmy kilka ciekawostek, które można znaleźć w pierwszej części publikacji:

  • 62,2% sklepów osiąga zyski ze sprzedaży, ale wśród sklepów o stażu krótszym niż 3 lata jest to zaledwie co druga firma;
     
  • Większość sklepów przeznacza mniej niż 10% przychodów na wydatki marketingowe;
     
  • blisko 14% sklepów stosuje wideoprezentacje produktów;
     
  • niecałe 9% sklepów stosuje spersonalizowane rekomendacje produktów;
     
  • prawie wszystkie badane sklepy (95,7%) prowadzą działalność na całym terytorium Polski, a blisko 30% jest nastawiona także na sprzedaż w krajach unii europejskiej;
     
  • ponad 1/3 sklepów nie prowadzi sprzedaży na Allegro, a dla blisko 1/4 sprzedaż na platformach aukcyjnych stanowi mniej niż 10% przychodu;
     
  • ponad 42% sklepów wykorzystuje Facebooka do sprzedaży lub komunikacji z klientem, a Twittera i nk.pl zaledwie 9%;
     
  • ponad 3/4 płatności nadal odbywa się poprzez przelew na rachunek lub za pobraniem;
     
  • blisko 20% sklepów posiada własną flotę samochodową;
     
  • ponad połowa sklepów korzysta z oprogramowania Open Source lub gotowego oprogramowania komercyjnego;
     
  • 62,7% sklepów wskazało, że nie posiadają wersji sklepu dedykowanych dla urządzeń mobilnych i nie planują w najbliższym czasie jego wdrożenia.
     

Na rynku pojawia się coraz więcej raportów o rynku e-commerce. W zasadzie każdy serwis, w tym nawet porównywarki cen, próbuje swoich sił w tym obszarze. Czy warto studiować każde z tych opracowań? Zapytaliśmy o to Piotra Jarosza, redaktora naczelnego i współautora raportu eHandel Polska 2010.

„Rzeczywiście, w ostatnim czasie obserwujemy swoisty urodzaj tego typu raportów. Część z nich jest naprawdę wartościowa, w szczególności, jeśli dogłębnie opisuje jakiś specjalistyczny, niezbadany jeszcze obszar rynku. Niestety równocześnie powstaje sporo opracowań o bardzo małym potencjale merytorycznym, służących wyłącznie dla promocji ich wydawców oraz prezentujących się w nich reklamodawców.

Z naszego ponad 5-letniego doświadczenia w badaniu polskiego rynku e-Commerce wynika, że jest on bardzo zróżnicowany i rozdrobniony, dlatego wartościowe są jedynie te badania i raporty, które opierają się na dużej próbie badawczej.

Ponadto, konstruowanie ankiet i ich analiza są dziedziną naukową, której nie można nauczyć się czytając inne raporty. Do tego niezwykle ważną umiejętnością jest szukanie korelacji i zależności pomiędzy różnymi aspektami działalności i wyciąganie z nich poprawnych wniosków. My zdobywaliśmy pierwsze szlify w tej dziedzinie, opracowując swój pierwszy raport z firmą Gemius, która nas wiele nauczyła. Następnie zaproponowaliśmy firmie Internet Standard wspólne opracowanie raportu w roku 2006 i tak to się zaczęło.

Obecnie pracujemy nad ankietą do raportu e-Handel Polska 2011, który będzie już szóstym naszym tak obszernym opracowaniem, opisującym Polski rynek e-Commerce. Zapewniam, że warto będzie po niego sięgnąć” – mówi Piotr Jarosz.

Wśród autorów raportu e-Handel Polska 2010 znaleźli się pracownicy naukowi z renomowanych uczelni oraz radca prawny. Partnerami merytorycznymi opracowania są Politechnika Wrocławska i Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego, natomiast partnerami branżowymi Visa International, i-Sklep oraz Trusted Shops.

Raport można pobrać na stronie Sklepy24.pl:
https://www.sklepy24.pl/pobierz_raport_e-handel_2010

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę