Początek nowego roku to dobry czas na podsumowania i ujawnienie planów na kolejne dwanaście miesięcy działalności, dlatego poprosiliśmy o wypowiedzi w tej sprawie przedstawicieli polskich firm e-commerce. Poniżej znajdziecie wypowiedź Jakuba Skowrońskiego z Unizeto Technologies.
Kluczowe wydarzenia w Unizeto Technologies
Miniony rok 2011 Unizeto Technlogies może zdecydowanie zaliczyć do udanych. Na polu e-commerce najwięcej pracy włożyliśmy w edukowanie właścicieli i klientów sklepów internetowych z e-bezpieczeństwa. Inicjatywy, w których wzięliśmy udział często miały swoje premiery. Może to potwierdzać tezę, że branża ma jeszcze długą drogę do przebycia, aby stać się dojrzałą.
Jako Unizeto i CERTUM PCC w pierwszej połowie roku byliśmy strategicznym partnerem I edycji konkursu Bezpieczny eSklep. Honorowy Patronat nad akcją objął Wicepremier i Minister Gospodarki Waldemar Pawlak. Do konkursu zgłosiło się 1428 sklepów a największym zaskoczeniem był dla nas fakt, że blisko 80% właścicieli e-biznesów nie wie, co to jest certyfikat SSL i dlaczego ich sklep powinien go posiadać.
Nasuwa mi się w tym miejscu analogia do sytuacji z lipca, kiedy na światło dzienne wyszła działalność tarnowskiej kancelarii seryjnie pozywającej e-sklepy za posiadanie w regulaminach tzw. klauzul niedozwolonych, publikowanych przez UOKiK. Scenariusz ten może się powtórzyć, bo zabezpieczenie procesu przetwarzania danych osobowych (np. wysyłanie formularza z danymi podczas składania zamówienia) wymagane jest przez Ustawę o Ochronie Danych Osobowych. Nie chciałbym żeby tak się stało, ale z drugiej strony to właścicielom e-sklepów powinno zależeć na budowaniu zaufania i poczuciu bezpieczeństwa swoich klientów. Nie dopuszczanie do podobnych sytuacji, z których korzystają tacy ludzie jak radca prawny z Tarnowa powinno być priorytetem dla branży.
W maju wzięliśmy udział w I Targach e-Handlu organizowanych przez Fundację Polak 2.0, a we wrześniu wspieraliśmy kolejne premierowe wydarzenie jakim było Roadshow Akademii Empathy. W ramach wykładów Akademii można było bezpłatnie zdobyć praktyczną wiedzę o e-commerce, którą dzieliliśmy się w kilku miastach.Pod koniec roku, uczestniczyliśmy m. in. w inspirującej konferencji „E-nnovation more than experience” i objęliśmy swoim patronatem bezpieczeństwa, dobrze znany wszystkim czytelnikom eKomercyjnie.pl – Dzień Darmowej Dostawy (DDD). Byliśmy również zaproszeni do wystąpień w roli ekspertów, w ważnych wydarzeniach takich jak: „E-HANDEL 2011” czy publikacja książki ”E-commerce. Proste odpowiedzi na trudne pytania”
Branża e-commerce AD2011
Z wydarzeń na świecie, z uwagą obserwowaliśmy giełdowe debiuty największych e-sklepów i firm z dynamicznie rozwijającego się sektora social gaming. Zynga – producent gier, głównie na platformy społecznościowe zebrał od inwestorów równo miliard dolarów, za oddanie jedynie 14% swoich akcji. Wcześniej na giełdzie zadebiutował Groupon, który za oddanie 4,7% udziałów został zasilony kwotą 700 mln USD. Czy w Polsce doczekamy się kiedyś podobnych debiutów? Patrząc na niedawną próbę Grupy Nokaut widać, że problemem naszego podwórka nie jest pozyskanie kapitału na rozwój, ale samo wejście na szeroki rynek.
Ponadto, uruchomiliśmy nowy Program Partnerski dający szersze możliwości osobom sprzedającym (reselling) i polecającym nasze usługi oraz wprowadziliśmy do oferty spełniający najwyższe międzynarodowe standardy certyfikat SSL typu Extended Validation.
Plany na 2012 rok
Plany na przyszły rok, będą podobne do tych z minionego. Naszym priorytetem jest dalsza praca na rzecz wzrostu świadomości e-bezpieczeństwa wśród właścicieli i klientów e-sklepów. Chcemy też rozszerzyć ofertę i zwiększyć użyteczność własnego sklepu internetowego sklep.unizeto.pl. Z innych wydarzeń, ze szczególną uwagą będziemy się przyglądać strategii wejścia Amazona na nasz rynek i reakcji największych e-sklepów takich jak empik.com czy euro.com.pl.
Jakub Skowroński
Unizeto Technologies