W obliczu ogromnej konkurencji księgarni internetowych jedno rozwiązanie pozwala na jednoczesne zwiększenie zysków, jakości oferowanych usług i lojalności klientów – personalizacja oferty. Zastosowanie dedykowanego systemu rekomendacji personalizowanych w sklepie Amazonka.pl zwiększyło przychody z rekomendacji o blisko 7% i przychody całego serwisu o 2%, przy tej samej liczbie odwiedzin.
Amazonka.pl podtrzymuje tradycje książki.pl – internetowej księgarni uruchomionej w 2005 roku, wywodzącej się z pierwszego w Polsce serwisu publicystyczno-literackiego, o tej samej nazwie. Sklep gwarantuje nie tylko konkurencyjne ceny, lecz także dostawę większości produktów w 24 godziny po zakupie i bezpieczeństwo zakupów. Potwierdzeniem tych słów są pozytywne opinie od ponad setki zadowolonych klientów, wyrażających swoje opinie m. in. na Opineo czy w porównywarkach cenowych.
Wyzwanie…
Od momentu założenia księgarni online funkcjonował autorski system rekomendacji, dynamicznie rekomendujący produkty na podstawie historii zakupowej użytkowników sklepu, wyświetlanych na bannerze: „Ci, którzy interesowali się tym produktem, kupili także…”.
Konkurencja o klienta na rynku jest bardzo silna, dlatego Zarząd Amazonki poszukiwał nowatorskich metod zwiększenia sprzedaży przy tej samej liczbie odwiedzin. Postanowiono przekonać się, jaki potencjał tkwi w personalizacji oferty – scenariuszom, które pozwalają zaproponować klientom produkty bardziej zbliżone do ich gustów i upodobań.
Na przełomie października i listopada 2011 roku podjęto decyzję o uruchomieniu pilotażowego wdrożenia silnika rekomendacji personalizowanych Gravity RECO, dostarczonego przez wyłącznego partnera rozwiązania w Polsce, firmę Contium SA. Celem było porównanie efektywności narzędzia dedykowanego z autorskim algorytmem rekomendacji wymyślonym przez Amazonkę.
Rozwiązanie porównano za pomocą testów A/B. Użytkownicy serwisu zostali podzieleni na dwie równe co do liczebności grupy. Pierwsza grupa (A) użytkowników widziała dotychczasowy wariant rekomendacji, a druga (B) – identyczną wizualizację, jednak listę rekomendowanych produktów generował silnik Gravity RECO.
…i rezultaty
Początkowo bannery wyświetlane za pomocą obu systemów generowały podobne wyniki, jednak stopniowo zauważalna stała się przewaga rekomendacji generowanych przez silnik Gravity. Po dwóch miesiącach od wdrożenia pilota współczynnik kliknięć w rekomendacje w grupie (B) był o 44% większy niż w grupie (A). Jednocześnie wartość sprzedaży z rekomendacji w grupie (B) była o 38% większa niż w grupie (A). Rezultaty działania potwierdziły oczekiwane wyniki również w styczniu. W lutym Zarząd Amazonki podjął decyzję, by Contium przełączono wszystkie rekomendacje na silnik Gravity.
Cały proces wdrożenia oraz efekt końcowy podsumowuje Krzysztof Jerzyk, prezes Zarządu Amazonka.pl:
„Po wdrożeniu Gravity udział przychodów z rekomendacji w naszych łącznych wynikach sprzedaży wzrósł z 4,8% do 6,7%, czego efektem był natychmiastowy wzrost całkowitych przychodów naszego e-sklepu o 2%. Planujemy teraz rozszerzyć zastosowanie personalizacji o newsletter i wiadomości potransakcyjne.
Wdrożenie silnika Gravity RECO w naszym sklepie internetowym pochłonęło ok. 3 tygodnie pracy programisty. Zewnętrzny silnik rekomendacyjny w moim odczuciu nie jest zatem rozwiązaniem dla każdego. W przypadku sklepów mających obroty roczne poniżej 3-4 mln zł i działających na przeciętnej marży 15%-20% koszt integracji będzie się zwracał zbyt długo. Dlatego mniejszym sklepom sugeruję oprzeć się o prostsze rozwiązania, np. rekomendacje wbudowane w gotowe platformy e-commerce.”
Więcej informacji o Gravity RECO oraz inne case study można znaleźć na oficjalnej stronie.
Źródło: Contium S.A.