Nowe Prawo Telekomunikacyjne dotyczące cookies – jak należy przygotować sklep internetowy na zmiany? Czym grozi brak zmian?

Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik

CEO
imker.pl

Już za dwa dni, 22 marca, w życie wchodzą przepisy z nowego Prawa telekomunikacyjnego dotyczący plików cookies (ciasteczka) w komputerach. O zmianach w polityce prywatności należy poinformować wszystkich użytkowników prowadzonego sklepu internetowego czy serwisu tematycznego. Jak to najlepiej zrobić i co właściciele stron powinni przygotować?

Zgodnie z nowymi przepisami (źródło), każdy użytkownik powinien być o kwestii i działaniu cookies poinformowany na łamach strony, którą odwiedza. Od chwili uzyskania informacji o cookies każda jego decyzja (a także jej brak w postaci braku zmiany domyślnych ustawień przeglądarki umożliwiających przetwarzanie cookies) będzie wyrazem świadomego aktu woli.
Ewentualne kary

Brak wypełnienia powyższych obowiązków będzie skutkował karą pieniężną w wysokości do 3% przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym (przy ustalaniu wysokości kary uwzględnia się zakres naruszenia, dotychczasową działalność podmiotu oraz jego możliwości finansowych). Ponadto, Prezes UKE może nałożyć dodatkową karę pieniężną na kierującego przedsiębiorstwem w wysokości 300% jego miesięcznego wynagrodzenia!
Link do ustawy

Szczegółowe zapisy można znaleźć w Art. 173, 174 oraz Art. 209 znowelizowanej ustawy Prawo Telekomunikacyjne (DU z 21.12.2012, poz. 1445), która dostosowała polskie przepisy do dyrektyw unijnych 2009/136/WE i 2009/140/WE. Ustawa weszła w życie 21 stycznia br., a od 22 marca obowiązuje polityka dotycząca cookies.

Link do źródła: Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw »
Co MUSI zrobić sklep internetowy?

Aby zrealizować wymogi ustawy, każdy właściciel sklepu internetowego powinien przygotować jasny, zrozumiały dokument, w którym zawrze informacje, w jaki sposób i do jakiego celu wykorzystywane są pliki cookies oraz jak można dokonać zmian w ustawieniach (za pomocą przeglądarki). Najlepiej zrobić to w formie dodatkowej podstrony, czyli Polityki prywatności.

Co ważne, polityka prywatności i zapisy dotyczące cookies mogą być zmieniane w każdej chwili – nie ma tutaj obowiązku informowania użytkownika z odpowiednim wyprzedzeniem.
Przykłady realizacji obowiązku informacyjnego

Przykłady wdrożeń informacji o zmianach w polityce prywatności i plikach cookies (stan na dzień 20 marca 2013 roku):

1) Serwis GIODO – informacja jest umieszczona na samej górze ekranu, dodatkowo link do polityki prywatności znajduje się w stopce serwisu;


2) Portal Gazeta.pl – informacja umieszczona na samej górze serwisu, wraz z linkiem do polityki prywatności

Czego potrzebujesz, aby zrealizować wymagania ustawy?
1) Upewnij się, z jakich rozwiązań dotyczących cookies korzystasz w swoim sklepie internetowym lub innym serwisie

W Art. 173, pkt. 3 możemy przeczytać, że NIE musimy informować użytkowników o cookies, jeżeli przechowywanie lub uzyskanie dostępu do informacji jest konieczne do wykonania transmisji komunikatu za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej, dostarczania usługi telekomunikacyjnej lub usługi świadczonej drogą elektroniczną, żądanej przez abonenta lub użytkownika końcowego. Czyli jeżeli Twój sklep nie korzysta z żadnych niestandardowych skryptów własnych lub zewnętrznych, to wówczas nie masz obowiązku wprowadzania wymaganych założeń.

Wystarczy jednak korzystanie z tak podstawowego narzędzia, jakim są statystyki Google Analytics, żeby taka konieczność się pojawiła. Dodatkowo, należy upewnić się, czy firmy, z którymi nie współpracujemy i z których rozwiązań nie korzystamy, nie generują plików cookies dla użytkowników. Jeżeli tak, to znów – należy o tym informować użytkowników zgodnie z Art. 173, pkt. 1 ustawy. W praktyce oznacza to, że większość sklepów musi zrealizować ten obowiązek.
2) Musisz opracować politykę prywatności dla swojego sklepu internetowego.

Możesz to zrobić sam na podstawie przepisów ustawy, możesz poszukać wzorów, które krążą w Internecie lub skorzystać z wzoru polityki prywatności opracowanej przez prawników eKomercyjnie.pl, przeznaczonej konkretnie dla sklepów internetowych.

Sprawdź: Polityka prywatności dla sklepu internetowego (wzór) »


2a) Musisz opracować politykę prywatności dla swojego serwisu internetowego.

Możesz to zrobić sam na podstawie przepisów ustawy, możesz poszukać wzorów, które krążą w Internecie lub skorzystać z wzoru polityki prywatności opracowanej przez prawników eKomercyjnie.pl, przeznaczonej konkretnie dla serwisów internetowych.

Sprawdź: Polityka prywatności www, dla serwisu internetowego (wzór) »


3) Musisz opublikować politykę prywatności i przedstawić ją użytkownikowi na stronie.

Przykłady takich działań umieściliśmy powyżej, ale do tego idealnie nadaje się uruchomiony przez nas wczoraj produktgórny pasek informacyjny dla sklepu internetowego.

Co ważne, domyślnie pasek jest udostępniany z tekstem na temat informacji dla Klientów o zmianie w plikach cookies (ciasteczka), co znacznie powinno ułatwić Ci wdrożenie.

Docelowo, pasek umożliwi wysyłanie użytkownikom różnych komunikatów w zależności od liczby wizyt i to będzie obejmować najbliższa aktualizacja.

Sprawdź: Pasek informacyjny dla sklepu internetowego (generator) »


Nie czekaj, tylko jak najszybciej wprowadź zmiany w swoim sklepie internetowym. Przypominam na koniec, że nowe przepisy będą obowiązywać już od 22 marca!

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę