W sobotę (27 listopada) branżę e-commerce w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie obiegła smutna informacja o śmierci założyciela i wieloletniego prezesa Zappos.com. Tony Hsieh zginął w wyniku obrażeń po pożarze domu – tyle wiadomo oficjalnie, trwa śledztwo w tej sprawie. Przez cały weekend czytałem informacje na Twitterze i zachodnich mediach odnośnie Tony’ego i wszyscy (w tym moja skromna osoba) zgadzają się, że odeszła osoba wyjątkowa.
Sam miałem przyjemność wysłania „w ciemno”, ponad 10 lat temu maila do Tony’ego z prośbą o dostęp do recenzenckiej wersji książki Delivering Happiness. Gdzie był Zappos, a gdzie polski ecommerce wtedy? No właśnie. A książką po około dwóch tygodniach dotarła do mnie i mogłem opublikować swoją opinię na jej na długo przez polskim wydaniem. Niby „nic”, a jednak pamiętam do dzisiaj jego podejście. Po co ktoś działający na amerykańskim rynku miałby wysyłać książkę do człowieka z Polski? No właśnie. A Tony wysyłał i zmieniał branżę…
Gdyby nie Tony, nie mógłbym napisać takich tekstów jak:
- Jak zadziwić swoich Klientów? „WOW!” w sklepie internetowym Zappos.com »
- Puszka Red Bulla za darmo w 150 tys. paczkach (dla klientów Zappos.com) »
- Delivering Happiness – książka o tym, jak Zappos.com doszedł do 1 miliarda USD przychodów rocznie »
- Jak sprawić, by Twój sklep internetowy był 37 razy lepszy »
i pewnie wielu, wielu innych.
To tylko kilka rzeczy, które Tony wdrażał w zarządzanej przez siebie firmie i nawet po przejęciu Zapposa przez Amazon, trwał w swoich założeniach dalej.
Polecam kilka tekstów wspominkowych o Tony’m w j. angielskim:
- Celebrating Tony Hsieh – Former Zappos CEO & Visionary, 1973-2020
- Tony Hsieh, iconic Las Vegas tech entrepreneur, dies aged 46
- Tony. (najlepszy! – dop. KB)
Na Twitterze wspomnień jest znacznie więcej – link.
RIP Tony Hsieh