Wybór platformy sklepowej to jedna z kluczowych decyzji, przed którą staniesz, chcąc założyć sklep internetowy. Na rynku jest wiele dostępnych rozwiązań i możesz się zastanawiać, które z nich będzie dla Ciebie najlepsze? W tym artykule znajdziesz wskazówki, na co zwrócić uwagę, aby dokonać optymalnego wyboru.
Przy opisie i charakterystyce opisanych poniżej rozwiązań wzięliśmy pod uwagę kilka kluczowych czynników, takich jak:
- skala planowanego sklepu i cel biznesowy,
- czas niezbędny na wystartowanie ze sklepem,
- koszty początkowe oraz te związane z obsługą sklepu,
- elastyczność rozwiązania i możliwości jego modyfikacji,
- wsparcie techniczne,
- poziom kompetencji technicznych, jakie posiadasz.
Sklep szyty na miarę – oprogramowanie dedykowane
Sklep internetowy założony na dedykowanym oprogramowaniu to rozwiązanie dla dużych przedsięwzięć, ponieważ wiążą się ze sporymi nakładami finansowymi. A te największe są na starcie, kiedy trzeba pokryć koszty związane ze stworzeniem oprogramowania. W późniejszej fazie, kiedy sklep już działa, dochodzą wydatki związane z jego utrzymaniem, zapewnieniem bezpieczeństwa oraz ewentualnymi modyfikacjami.
Budowanie sklepu na dedykowanym oprogramowaniu oprócz sporych środków wymaga również czasu. Dopóki taki sklep nie będzie w pełni gotowy, trzeba poczekać z uruchomieniem sprzedaży.
Największą zaletą tego sposobu zakładania sklepów jest elastyczność i dowolność w dostosowywaniu sklepu do własnej wizji i potrzeb. Dedykowane oprogramowanie daje też możliwość zbudowania oryginalnego wyglądu, wyróżniającego się na tle konkurencji.
Jeśli nie jesteś programistą, specjalizującym się w tego typu projektach, będziesz potrzebować freelancera lub firmy, która stworzy oprogramowanie Twojego sklepu, a następnie zapewni bieżące utrzymanie i wsparcie techniczne.
Open source, czyli głównie PrestaShop i WooCommerce
Rozwiązania typu open source (otwarte oprogramowanie) to najczęściej wybierane rozwiązanie do budowania sklepów internetowych w Polsce. W tej grupie prym wiodą WooCommerce i PrestaShop.
Na początku należy zwrócić uwagę na zasadniczą różnicę między nimi. Otóż PrestaShop to oprogramowanie stworzone stricte do tworzenia sklepów internetowych, które od początku zostało pomyślane jako narzędzie do budowy e-sklepów. Z kolei WooCommerce nie jest samodzielnym oprogramowaniem, tylko wtyczką do WordPressa, która poszerza funkcje strony internetowej o możliwość prowadzenia w jej ramach sklepu.
Niezaprzeczalną zaletą obu platform jest fakt, że są oprogramowaniem typu open source. Oznacza to, że możesz je bezpłatnie pobrać i zainstalować na serwerze, a następnie modyfikować ich kod, dopasowując go do swoich potrzeb. Jak już wspomniano, korzystanie z rozwiązań open source wymaga wcześniejszego wykupienia hostingu, takiego jak np. Hosting PrestaShop albo Hosting WooCommerce.
Poza zakupem hostingu uruchomienie sklepu w tym przypadku będzie wiązać się z koniecznością zakupu niezbędnych dodatków w postaci motywów i szablonów graficznych oraz wtyczek lub modułów. Co prawda zarówno w przypadku PrestaShop, jak i WooCommerce można znaleźć bezpłatne dodatki, natomiast nie zawsze one wystarczają, aby sklep ładnie się prezentował i był w pełni funkcjonalny.
Kolejnym aspektem generującym koszty jest samo wdrożenie sklepu. Jeśli nie posiadasz kompetencji technicznych, ciężko będzie Ci tak skonfigurować swój sklep, aby osiągnąć cele typowych sklepów internetowych. Usługi wdrożenia sklepów opartych na PrestaShop lub WooCommerce to koszt od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Decydując się na ten wydatek, zyskasz elastyczność i możliwość dopasowania wyglądu sklepu do własnej wizji.
SaaS – gotowe sklepy internetowe
Trzecim sposobem stworzenia sklepu internetowego jest skorzystanie z oprogramowania do zakładania i prowadzenia sklepów internetowych funkcjonującego w modelu SaaS (Software as a Service). W jego ramach otrzymujesz dostęp do platformy, na której zakładasz swój sklep internetowy, za który płacisz stałą opłatę abonamentową.
Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że nie musisz ponosić kosztów początkowych, ponieważ sama platforma jest już gotowa i to na niej zakładasz swój sklep. Taki model działania pozwala bardzo szybko rozpocząć sprzedaż. Wystarczy dokonać prostej konfiguracji, dodać produkty i można sprzedawać! Tego typu rozwiązanie jest przewidywalne również pod kątem bieżących kosztów. Klient płaci stałą miesięczna kwotę i w jej ramach korzysta z platformy i dostępnych w niej funkcjonalności.
W odróżnieniu od oprogramowania dedykowanego oraz rozwiązań open source platformy SaaS dają dużą mniejszą elastyczność. Klient może wybierać z opcji i ustawień dostępnych w platformie i poruszać się jedynie w ich obrębie. Wyjście poza te ramy nie jest możliwe.
Sklepy oparte na platformach SaaS to propozycja dla osób, które nie posiadają kompetencji technicznych lub graficznych. Panele obsługi są intuicyjne, a w razie pytań czy wątpliwości klienci otrzymują wsparcie techniczne w ramach opłaty abonamentowej.
Podsumowanie
Wybór platformy sklepowej zależy przede wszystkim od skali sklepu, który planujesz założyć oraz od tego jak duże środki jesteś w stanie na to przeznaczyć. Dla dużych przedsięwzięć odpowiednie będą: oprogramowanie dedykowane lub open source. Jeśli nie chcesz wykładać dużych środków na początek, a jednocześnie szybko zacząć sprzedawać rozważ platformy SaaS-owe.