Najpopularniejsza porównywarka cen w Polsce szykuje się do wprowadzenia modelu rozliczania ze sklepami na podstawie transakcji, które wygeneruje (CPA – Cost Per Action). Duże zmiany w tym zakresie oznaczają oczywiście dużo przygotowań, dlatego zebrałem w jednym miejscu wszystkie aktualne informacje na ten temat.
Po konkrety udałem się oczywiście do źródła, czyli samego Ceneo. Na pytania w sprawie modelu CPA odpowiedziała Ania Jasińska – Starszy Specjalista ds. Marketingu.
eKomercyjnie: Dlaczego Ceneo postanowiło wprowadzić model CPA?
Anna Jasińska (Ceneo): Zmierzamy do tego, aby mieć ze sklepami bardziej dojrzałą relacje biznesową. W tym celu stale wprowadzamy nowe funkcjonalności w naszym serwisie, które zwiększają ilość zamówień w sklepach. Można więc powiedzieć, że taka potrzeba narodziła się wraz z rozwojem serwisu.
eK: Czy zmiana modelu rozliczania obejmie wszystkie sklepy czy sklep będzie mógł zdecydować się na wybrany wariant współpracy?
AJ: Zmianę modelu będziemy wprowadzać stopniowo, na początek możliwość rozliczania się w modelu CPA zaproponujemy wybranym, bardziej dojrzałym klientom Ceneo. Zdajemy sobie także sprawę, że model ten będzie bardziej opłacalny dla Klientów z części branż a w mniejszym stopniu dla innych. Będziemy obserwować i stopniowo to rozwijać. Bardzo ważne tu będą reakcje Klientów.
eK: Czy dalej będzie obowiązywał pre paid (przedpłata) czy rozliczanie będzie następowało w wariancie post paid?
AJ: Model pre paid będzie nadal obowiązywał. Tu nic się nie zmienia.
eK: Jak będzie ustalana prowizja od zamówienia? Od czego będzie zależała jej wysokość?
AJ: Wysokość prowizji będzie uzależniona od branży. Przeprowadziliśmy szereg analiz i na ich podstawie ustaliliśmy politykę cenową. Zdajemy sobie sprawę, że inne marże są chociażby w Odzieży, a inne w RTV.
eK: Czy zmiana oznacza konieczność podpisywania nowej umowy / aneksu ze sklepami?
AJ: Tak, najprawdopodobniej trzeba będzie podpisać aneks.
eK: Czy zmiana modelu rozliczania nie spowoduje tego, że Ceneo będzie reklamowało tylko produkty, na których ma największy zarobek prowizyjny, a sklepy z innym asortymentem będą miały pod górkę pod względem docierania do użytkowników?
AJ: Nie, będziemy promować produkty zarówno sklepów na modelu CPA jak i na modelu CPC. Oba modele rozliczeń są dla nas dobre, zatem nie będzie sklepów pierwszej i drugiej kategorii.
eK: Kiedy zostanie wprowadzony nowy model? Czy będzie jakiś okres przejściowy?
AJ: W chwili obecnej prowadzone są testy, pierwsze sklepy funkcjonują już na modelu CPA. Bardzo ważne są dla nas teraz wszelkie spostrzeżenia, reakcje pierwszych klientów. Dopracowujemy szczegóły i latem zaczniemy proponować nowy model współpracy szerszej grupie klientów. Na początek najprawdopodobniej z kategorii Dom i ogród.
eK: Czy opłata CPA oznacza de facto podwyżkę opłat dla sklepów czy raczej mogą liczyć na obniżenie kosztów współpracy?
AJ: CPA to nowy model rozliczeń i nowa usługa, nie da się w prosty sposób porównać go z modelem CPC. Koszty dla sklepu mogą wzrosnąć w przypadku gdy zaczniemy generować dla niego dużo transakcji. Będą to jednak koszty zupełnie innego rodzaju. Proszę także zauważyć, że nawet jeżeli zdarzy się, że koszty wzrosną to sklep jest wolny od ryzyka operacyjnego. Tego nie można traktować w oderwaniu. Z naszego punktu widzenia ważne jest to, że w ramach CPA mamy wspólny cel z Klientem – tym celem są transakcje. Zarabiamy tylko wtedy, gdy zarabia klient. Moim zdaniem to musi się przełożyć na liczbę zamówień.
Mój komentarz:
Zawsze jestem pozytywnie nastawiony do tych partnerów/serwisów, którzy chcą rozliczać się ze sklepami na podstawie faktycznie wygenerowanych transakcji, a nie opłat za przekierowanie klienta. Ze strony Ceneo sprawa wydaje się prosta – w jednych branżach zarobią lepiej na modelu CPC, w innym na CPA i pewnie dlatego wprowadzają to rozwiązanie.
Patrząc na koszty i efekty mojej osobistej współpracy z Ceneo (patrz post „O “kaloryczności” porównywarek cen słów kilka (na przykładzie GameClub.pl)”) musiałbym przeliczyć, który wariant współpracy byłby lepszy, jednak bez dokładnej stawki prowizyjnej i pewności, czy w mojej kategorii model CPA będzie wprowadzony, zabieranie się za to nie ma sensu:)
Generalnie CPA to krok Ceneo w dobrą stronę. Najlepiej byłoby jednak, gdyby każdy sklep mógł sprawdzić opłacalność tego modelu na własnej skórze.
P.S. Na blogu Artura Kurasińskiego też jest wpis na ten temat.