Krótko: Ustawa o prawach konsumenta opublikowana

Newsy e-commerce

Newsy e-commerce

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ustawa o prawach konsumenta została wczoraj opublikowana w Dzienniku Ustaw RP. Oznacza to, że przepisy zaczną obowiązywać za sześć miesięcy, tj. od 25-ego grudnia bieżącego roku.

Ustawa wdrażająca do polskiego prawa dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady została przygotowana przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Prawa kupujących i obowiązki sprzedających będą identyczne w całej UE.

Nowe prawo zacznie obowiązywać w ciągu sześciu miesięcy od daty opublikowania w Dzienniku Ustaw RP, czyli od 24 czerwca 2014 roku.

Link do odpowiedniego wpisu w Dzienniku Ustaw: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2014/827/1

O sprawie pisaliśmy już m.in. w tekstach Czy 13 czerwca sklep internetowy powinien zmienić swój regulamin? oraz NIC się nie zmieni dla większości polskich sklepów internetowych w piątek 13 czerwca 2014 roku – szczerze o zmianach w przepisach konsumenckich.

Polecamy też zerknięcie do aktualnego poradnika Wymiany, reklamacje i zwroty towaru w sklepie internetowym ciągle na starych zasadach – aktualny poradnik.

Jak możemy przeczytać w komunikacie UOKiK:

Dostosowanie się przedsiębiorców, ich klientów oraz organizacji broniących praw konsumentów do nowych przepisów będzie wymagało czasu. Dlatego wydłużenie vacatio legis, czyli czasu niezbędnego na wejście w życie regulacji, do sześciu miesięcy, pozwoli na lepsze stosowanie przepisów w praktyce. Żeby zwiększyć świadomość uczestników rynku na temat nowych przepisów, UOKiK planuje przeprowadzić jesienią kampanię informacyjną.

Najważniejsze zmiany, które będą chronić wszystkich słabszych uczestników rynku – to wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość z 10 do 14 dni oraz wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności wykraczające poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy. Dzięki temu dokonywanie zakupów w sieci będzie bezpieczniejsze.

Konsument, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację, będzie mógł wybierać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy.

Źródło: informacja prasowa UOKiK

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę