Krótko: Ustawa o prawach konsumenta opublikowana

Newsy e-commerce

Newsy e-commerce

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ustawa o prawach konsumenta została wczoraj opublikowana w Dzienniku Ustaw RP. Oznacza to, że przepisy zaczną obowiązywać za sześć miesięcy, tj. od 25-ego grudnia bieżącego roku.

Ustawa wdrażająca do polskiego prawa dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady została przygotowana przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Prawa kupujących i obowiązki sprzedających będą identyczne w całej UE.

Nowe prawo zacznie obowiązywać w ciągu sześciu miesięcy od daty opublikowania w Dzienniku Ustaw RP, czyli od 24 czerwca 2014 roku.

Link do odpowiedniego wpisu w Dzienniku Ustaw: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2014/827/1

O sprawie pisaliśmy już m.in. w tekstach Czy 13 czerwca sklep internetowy powinien zmienić swój regulamin? oraz NIC się nie zmieni dla większości polskich sklepów internetowych w piątek 13 czerwca 2014 roku – szczerze o zmianach w przepisach konsumenckich.

Polecamy też zerknięcie do aktualnego poradnika Wymiany, reklamacje i zwroty towaru w sklepie internetowym ciągle na starych zasadach – aktualny poradnik.

Jak możemy przeczytać w komunikacie UOKiK:

Dostosowanie się przedsiębiorców, ich klientów oraz organizacji broniących praw konsumentów do nowych przepisów będzie wymagało czasu. Dlatego wydłużenie vacatio legis, czyli czasu niezbędnego na wejście w życie regulacji, do sześciu miesięcy, pozwoli na lepsze stosowanie przepisów w praktyce. Żeby zwiększyć świadomość uczestników rynku na temat nowych przepisów, UOKiK planuje przeprowadzić jesienią kampanię informacyjną.

Najważniejsze zmiany, które będą chronić wszystkich słabszych uczestników rynku – to wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość z 10 do 14 dni oraz wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności wykraczające poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy. Dzięki temu dokonywanie zakupów w sieci będzie bezpieczniejsze.

Konsument, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację, będzie mógł wybierać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy.

Źródło: informacja prasowa UOKiK

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
23.11.2022

Recykling treści – praktyczne zalecenia i przykłady

Jan Kinal

Jan Kinal

CEO
setugo.pl

Artykuł
21.11.2022

Black Friday nie musi być black. Jak się do niego dobrze przygotować?

Magdalena Hajduga

Magdalena Hajduga

Head of Business Development
Apaczka.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę