JakKupować.pl podsumowuje 2011 rok

Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

Początek nowego roku to świetny czas na podsumowania i ujawnienie planów na kolejne dwanaście miesięcy działalności, dlatego poprosiliśmy o wypowiedzi w tej sprawie przedstawicieli polskich firm e-commerce. Zapraszamy do przeczytania podsumowania serwisu JakKupować.pl.

2011 rok w serwisie JakKupować.pl:

W 2011 roku mieliśmy w JakKupować kilka celów, napiszę o trzech najważniejszych:
 
1. Pisać poradniki z serii „Jak kupować…?” do produktów codziennych, mniej typowych (większość poradników w sieci dotyczy sprzętu RTV i AGD, ale o wiele trudniej znaleźć tekst np. o tym, jak kupować czekoladę). Ten cel udało nam się realizować – powstały poradniki m.in. o aeratorze, mleku modyfikowanym, wiatrówce, szczoteczce do zębów, miodzie, a nawet o… prezerwatywie (pod koniec roku uruchomiliśmy dział Erotyka). W 2011 roku powstało prawie 80 poradników, w planie na 2012 mamy m.in. papier do drukarki, młynek do kawy, środek na komary czy fotoogniwa.
 
2. Budować pozycję serwisu jako miejsca przyjaznego konsumentom i sklepom. Mamy forum porad prawnych, które pomaga klientom w spornych kwestiach i nierzadko spełnia przy okazji funkcję edukacyjną. Bardzo cieszy nas zaufanie okazywane przez sklepy, które traktują JakKupować.pl jako partnera i zwracają się do nas z prośbą o poradę (najciekawsze pytanie z tego roku brzmiało: Czy przygotowują Państwo pełną dokumentację do GIODO?) lub proszą o poprawki w regulaminach (najciekawszy „kwiatek” z tego roku: roszczenia z tytułu niezgodności towaru z umową są rozpatrywane w ciągu 14 dni roboczych od otrzymania reklamowanego produktu – powinno być: 14 dni kalendarzowych i termin liczony od daty utrzymania roszczenia z tytułu niezgodności towaru z umową).
 
W ciągu ostatniego roku w serwisie JakKupować.pl zarejestrowało się ponad pół tysiąca sklepów. W ciągu ostatnich 3 lat sprawdziliśmy poprawność regulaminów w ponad 770 sklepach.
 
3. Zwiększyć oglądalność serwisu i konsekwentnie budować markę. Ten cel udaje się realizować – w 2011 roku zanotowaliśmy wzrost ponad 50%, jeśli chodzi o dzienną liczbę użytkowników serwisu, wzrosło zainteresowanie reklamami w naszym serwisie, wzrosła liczba komentarzy pod artykułami czy wizytówkami sklepów.

Branża e-commerce AD2011:

Jako serwis, który łączy w sobie usługi dla konsumentów i dla przedsiębiorców (e-sklepy) – ta nasza „dwutorowość” sprawia, dostrzegamy potrzebę dialogu. Z jednej strony klient, który ma prawo wymagać od sklepu przestrzegania ustaw i zasad, a z drugiej – sklep, który ma prawo oczekiwać tego samego od klienta. Staramy się uświadamiać klientom, że e-zakupy nakładają na nich pewne obowiązki (i nie jest np. złośliwością sklepu, że paczkę za pobraniem można otworzyć dopiero po uiszczeniu opłaty). Ale też próbujemy pokazać sklepom, że np. nieprawidłowe zapisy w regulaminie mocno nadwyrężają zaufanie do nich i mogą mieć dalekosiężne skutki. Każda inicjatywa branży e-commerce, która będzie polepszać komunikację klient-sklep, zasługuje na poparcie i będziemy się w nie włączać/organizować.
 
Silną potrzebą jest edukacja nowo powstałych (ale też już długo istniejących) sklepów w zakresie praw konsumenckich i obowiązujących przepisów. Warto przy tym pamiętać, że negatywny odbiór jednego sklepu może podkopywać zaufanie do całej branży e-commerce. Jest to kwestia zbiorowej odpowiedzialności.
 
Ogłoszone w połowie roku interpretacje UOKiK (zwrot kosztów przesyłek przy skorzystaniu z prawa odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni) pokazały, jak ważne jest informowanie o różnicy między odstąpieniem od umowy a częściowym zwrotem towaru (tu zwrot kosztów przesyłki się nie należy). Naszym zdaniem można to uznać za zadanie na rok 2012, ponieważ często same sklepy nie widzą różnicy (a jest ona ogromna: odstąpienie od umowy jest
wymagane przepisami, a zwrot towaru – dobrowolny i może być kształtowany dowolnie przez sklep).
 
Co więcej, ogłoszone w tym roku dyrektywy unijne dotyczące e-commerce wymagają od polskich przedsiębiorców dostosowania w ciągu 2 lat swoich regulaminów i zasad sprzedaży do nowych rozporządzeń. Jest to kolejne wyzwanie dla e-sklepów na najbliższy rok i już warto o tym pamiętać. Chodzi m.in. o wydłużony do 14 dni termin odstąpienia od umowy, nowe wyjątki od prawa odstąpienia od umowy czy koszty odesłania towaru.

Plany na 2012 rok:

Chcielibyśmy, żeby 2012 rok był podobny do 2011, a jeśli będzie jeszcze lepiej – będziemy się cieszyć :). W planach mamy rozwijanie i wprowadzanie nowych usług dla sklepów (m.in.
usługi informowania o zmianach w przepisach lub nowych interpretacjach UOKiK), ale będziemy też pracować nad serwisem, by był jeszcze bardziej przyjazny dla użytkowników.
 
JakKupować.pl





Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę