Zakupy w Internecie robi już prawie 80 proc. Polaków1. Dynamika wzrostu liczby sklepów Internetowych w Polsce jest bardzo duża - w 2021 roku było ich już około 90 000 2. Dla właścicieli e-sklepów oznacza to, że konkurencja rośnie. W związku z tym, pojawia się pytanie - co jeszcze mogą zrobić, żeby się przebić i przedstawić swoje produkty potencjalnym Klientom? Odpowiedź brzmi - szukać kolejnych kanałów dotarcia. Jednym z nich z pewnością jest sklep na Facebooku.
Główne zalety sklepu na Facebooku
Oprócz możliwości pozyskiwania nowych klientów? Łatwość obsługi. Produkty można dodawać automatycznie - co jest bardzo wygodne - lub ręcznie, chociaż ta opcja sprawdza się raczej w przypadku niedużej oferty. Kolejną zaletą jest fakt, że nowo dodane do sklepu produkty wyświetlą się użytkownikom w aktualnościach, dzięki czemu odbiorca zawsze będzie na bieżąco. Ogromne znaczenie ma także zwiększenie ruchu w e-sklepie poprzez bezpośrednie linkowanie za pomocą produktów oznaczanych w postach. No i sklep na Facebooku nic nie kosztuje - stworzenie i prowadzenie jest za darmo.
Czego potrzebujesz, żeby utworzyć sklep
Jeśli prowadzisz sklep internetowy i masz stronę firmową na Facebooku, to już połowa sukcesu. Musisz jeszcze być administratorem Menedżera Firmy. Jest to narzędzie, które pozwala między innymi zarządzać fanpejdżami, reklamami czy sklepem. Utworzenie konta jest bardzo łatwe. Wystarczy wejść na https://business.facebook.com/overview, w prawym górnym rogu kliknąć “Utwórz konto” i uzupełnić nazwę Twojej firmy, imię i nazwisko oraz firmowy adres e-mail.
Założenie sklepu na Facebooku
Sklep na Facebooku można utworzyć na dwa sposoby. Pierwszy zaczyna na na fanpage’u Twojej strony firmowej. W panelu u góry fanpage’a rozwiń zakładkę "Więcej" i wybierz z listy "Edytuj karty" lub w menu do zarządzania stroną (to po lewej stronie) wybierz “Ustawienia” i następnie "Szablony i karty". Na liście dostępnych kart odszukaj i włącz "Sklep", przesuwając suwak tak, żeby świecił się na niebiesko.
Kolejność kart na tej liście ma znaczenie. Tak, jak są ułożone, tak będą widoczne w sekcjach u góry strony Twojej marki, dlatego warto przeciągnąć sklep wyżej.
Teraz wracamy na główną stronę fanpage'a i klikamy zakładkę “Sklep”, gdzie zostaniemy poproszeni o przejście do Menedżera sprzedaży.
W tym miejscu zaczyna się drugi sposób na utworzenie skepu. Uproszczając - możemy albo zrobić to przez stronę na Facebooku, albo od razu zacząć działać w Menedżerze sprzedaży, do którego i tak zostaniemy odesłani. Narzędzie znajdziesz pod tym linkiem: https://business.facebook.com/commerce. Teraz kliknij “Dodaj sklep”. Konfiguracja zajmuje dosłownie kilka minut, wystarczy dokładnie czytać opisy kolejnych kroków.
Metody finalizacji zakupów
Wybierając sposób płatności, możemy wybrać między finalizacją zakupów w innej witrynie - czyli w Twoim sklepie, a wiadomością prywatną w Messengerze lub WhatsAppie. Najbardziej kusząca - bezpośrednio na Facebooku lub Instagramie - jest niestety niedostępna w Polsce. Na ten moment taką możliwość mają tylko firmy zlokalizowane w Stanach Zjednoczonych, dysponujące kontem w amerykańskim banku. Najbardziej powszechną metodą jest w związku z tym przekierowanie Klienta do swojego e-sklepu. Wśród użytkowników zaufanie do Facebooka jest na tyle duże, że nikt nie ma z tym problemu.
Kolejne kroki
Po wybraniu metody finalizacji zakupu przechodzimy do kanału sprzedaży. W tym miejscu po prostu wybierasz stronę na Facebooku, dla której chcesz utworzyć sklep. Wyświetli się lista stron firmowych i kont na instagramie, do których masz dostęp. Będziesz mógł wybrać tylko to konto, do którego masz przypisaną rolę administratora. Na tym etapie możesz także utworzyć nową stronę firmową. Przy niektórych firmach, możesz zostać poproszony o podanie firmowego adresu e-mail dla danej firmy.
Zakładamy, że strona, dla której chcesz utworzyć sklep jest na tej liście i masz uprawnienia administratora. Wybierz ją i kliknij przycisk “dalej”.Zobaczysz listę dostępnych kont firmowych - wybierz to, z którym chcesz połączyć sklep. W kolejnym etapie dodajesz produkty. Jeśli masz już utworzone jakieś katalogi, wyświetlą się w tym miejscu. Wybierz opcję “Utwórz nowy katalog”, uzupełnij nazwę i kliknij Dalej.
Kolejny etap to wybór krajów, do których oferujesz wysyłkę swoich towarów.
Konfiguracja zakończona. Wyświetli się podsumowanie - jeśli coś się nie zgadza, to jest ten moment, w którym możesz wprowadzić zmiany. Przed kliknięciem "Zakończ konfigurację" przeczytaj regulamin. Teraz nastąpi weryfikacja Twojego sklepu.
Po chwili powinien wyskoczyć komunikat o ukończeniu standardowej weryfikacji. Brawo! Kliknij “Opublikuj sklep”. Teraz czas dodać produkty.
Dodawanie produktów
Jest na to kilka sposobów. Możesz to zrobić ręcznie, za pomocą zestawienia danych np. z Excela lub Arkusza Google, zaimportować asportyment z platformy partnerskiej, zintegrowanej z Facebookiem lub skorzystać z API. Najmniej problemowe wydaje się być importowanie produktów z platformy partnera. Dzięki temu, wprowadzając zmiany czy dodając produkty na swoim e-sklepie, automatycznie zsynchronizują się z asortymentem sklepu na Facebooku.
Na zakończenie
Po dodaniu produktów do katalogu, możesz tworzyć w sklepie na Facebooku kolekcje, które ułatwią promowanie wybranych produktów i zorganizują przestrzeń. Teraz pozostaje spersonalizować wygląd i styl sklepu, czyli wybrać kolory przycisków, poukładać i wyróżnić kolekcje. Edytuj przycisk CTA (wezwania do działania) u góry swojej strony na Facebooku na "Wyświetl sklep", żeby zyskać kolejne miejsce, które przekieruje do Twoich produktów i zachęci użytkowników do odwiedzin.