Newslettery i komunikaty w social media informujące o rabatach, specjalnych promocjach oraz darmowej dostawie. Tak najczęściej wygląda promocja świąteczna sklepów internetowych – wynika z badania przeprowadzonego przez ekspertów GetResponse, zrealizowanego m.in. dzięki patronatowi eKomercyjnie.pl.
Eksperci z GetResponse, największego w Polsce dostawcy usług email marketingowych, sprawdzili jakie narzędzia i strategie wykorzystują sklepy internetowe w prowadzonych przez nich promocjach świątecznych. Z badania wynika, że najczęściej w promocjach świątecznych wykorzystywane są portale społecznościowe (22%) oraz email marketing (19%). Na trzecim miejscu uplasowały się działania SEO oraz kampanie banerowe (14%). Co ciekawe, obecność w porównywarkach cen pod kątem świąt zadeklarowało tylko 8% właścicieli e-sklepów.
W przypadku wyboru najskuteczniejszych narzędzi bezkonkurencyjny okazał się email marketing, na który głosowała aż 1/4 badanych. Dlatego też, aż 32% właścicieli e-sklepów zadeklarowało, że w okresie świątecznym wysyła znacznie więcej newlsetterów niż zazwyczaj. Na drugim miejscu pod względem skuteczności znalazły się portale społecznościowe (21%), a ostatnie miejsce na podium przypadło działaniom SEO (16%). Mimo, że kampanie banerowe są trzecim najczęściej wykorzystywanym narzędziem w kampaniach świątecznych, to na ich skuteczność liczy już tylko 8% badanych.
Wiadomość email to również najpopularniejsze narzędzie do składania świątecznych życzeń. Z tej formy komunikacji korzysta aż 42% e-sklepów. Z kolei 33% wybiera do tego portale społecznościowe, a 12% blog. Kartkę pocztową wysyła jedynie 9% badanych.
Najczęściej kampanie świąteczne opierają na rabatach i specjalnych promocjach (32%) oraz darmowej dostawie (20%). Mniej popularne są promocje ograniczone czasowo (17%), konkursy z nagrodami (10%) i schematy gratisowe, np. kup 2, a 3 otrzymasz gratis (10%).
Dla niemal połowy e-sklepów głównym celem promocji świątecznej jest po prostu wzrost sprzedaży. Natomiast, budowanie relacji z klientami i zwiększenie rozpoznawalności marki e-sklepu to cel świątecznych działań marketingowych 22,5% e-sklepów.
Najczęściej promocje e-sklepów startują w drugiej połowie listopada lub na początku grudnia (40%), a kończą się wyprzedażą na początku nowego roku (33%).
W przypadku 82% e-sklepów adresatami promocji są zarówno nowi, jak i obecni klienci. A 55% stara się traktować stałych klientów wyjątkowo, dlatego przygotowuje dla nich specjalną ofertę świąteczną.
Ciągła popularyzacja poczty elektronicznej sprawia, że wysyłka newslettera jest jednym z najłatwiejszych i najtańszych sposobów na komunikację oferty promocyjnej i zachęcenia klienta do odwiedzenia sklepu internetowego. Cieszy również fakt, że większość przedstawicieli e-sklepów deklaruje tworzenie zróżnicowanej komunikacji dla stałych i obecnych klientów. Wskazuje to na rosnącą popularność narzędzi do segmentacji baz mailingowych oraz targetowania wysyłek. – komentuje wyniki badania Maciej Ossowski, Dyrektor Działu Edukacji w Getresponse.
Wyniki badania nie są dla nas zaskoczeniem. Obserwujemy bardzo duże zaangażowanie klientów w okresie świątecznym. Poza prowadzeniem kampanii, przedsiębiorcy wiele uwagi poświęcają wprowadzeniu świątecznych akcentów w wyglądzie e-sklepów oraz złożeniu życzeń klientom. Często, dołączają do tego specjalne prezenty w postaci kuponów rabatowych, które dodatkowo stymulują wzrost sprzedaży. – mówi Agnieszka Lekszycka, Marketing Specialist w Shoplo.com.
Badanie zostało przeprowadzone na grupie 450 sklepów internetowych. Poniżej infografika ze szczegółowymi wynikami (duża wersja dostępna tutaj).
Źródło: informacja prasowa