Wraz z rozwojem i ewolucją firm internetowych zmieniają się ich potrzeby. To, co działało idealnie jeszcze do niedawna, może już nie być kompatybilne, a to, co było przydatne na początku, może być teraz przestarzałe. Podobnie jak sklepy stacjonarne zmieniają swoje fizyczne lokalizacje, gdy rosną i rozwijają się, sklepy eCommerce również się przenoszą- na inne technologie.
Zmiana platformy eCommerce na inną platformę może być skomplikowanym procesem. Decyzje o tym, jakie możliwości są potrzebne, które funkcjonalności można pominąć, integracje, migracja danych... Lista jest długa. Spróbujmy maksymalnie usprawnić ten proces i dokonać właściwego wyboru platformy dla twojego sklepu.
Spis treści:
- Czym jest migracja?
- Powody, dla których warto zmienić platformę
- Która platforma eCommerce jest najszybsza?
- Integracje
- Ryzyko związane z migracją platformy e-commerce
- Lista kontrolna dla procesu migracji
- Na którą platformę eCommerce powinienem się przenieść?
Czym jest migracja?
Mówiąc najprościej, to przenosiny Twojego sklepu internetowego z jednej platformy na drugą. Na przykład z Magento do Shopify. Brzmi prosto, ale wymaga starannego planowania i wykonania. Twoja pierwsza platforma mogła być idealna, kiedy zaczynałeś, ale przychodzi czas, kiedy jest niewystarczająca. Właśnie wtedy powinna nastąpić migracja.
Powody, dla których warto zmienić platformę
Wzrost
Nowi właściciele sklepów eCommerce zwykle najpierw wybierają witrynę, która jest świetna dla początkujących. Zapewnia wszystkie niezbędne elementy do prowadzenia sklepu na wczesnych etapach. To dobry początek, ponieważ podstawowe platformy są tańsze i obniżają koszty ogólne, zapewniając jednocześnie podstawowe funkcje. Ale gdy Twój sklep się rozrasta, sprzedajesz więcej produktów i zdobywasz więcej klientów, Twój sklep musi nadążać za tym popytem.
Potrzeby funkcjonalności
Twój pierwszy sklep prawdopodobnie obejmuje podstawy czyli “wyeksponuj swoje produkty i pozwól klientom je kupić”. Są to podstawowe funkcje każdego eCommerce, ale wraz z rozwojem cyfrowego świata klienci oczekują więcej od zakupów online. Ty, jako właściciel sklepu, również powinieneś oczekiwać więcej od swojej platformy w miarę rozwoju technologii.
Istnieje wiele funkcji, które może zapewnić platforma eCommerce. Poniżej wymieniam tylko kilka, które właściciele sklepów, powinni wziąć pod uwagę:
Optymalizacja wyszukiwarek: SEO odgrywa zasadniczą rolę w zwiększaniu ruchu na twojej stronie. Wiedza o tym, które słowa kluczowe działają, gdzie je zaimplementować oraz możliwość sprawdzenia, czy działają, jest ważna dla rozwoju witryny i zwiększenia sprzedaży. Niektóre platformy to zapewniają, podczas gdy inne pozwalają na to aplikacjom innych firm.
Narzędzia marketingowe: Marketing twoich produktów i twojej historii jest ważną częścią ogólnej strategii biznesowej. Od e-mailingowych kampanii marketingowych po programy lojalnościowe i kampanie w mediach społecznościowych, wybierz platformę, która pozwoli Ci przekazać informacje.
Opcje płatności: Klienci uwielbiają opcje do wyboru, nie tylko jeśli chodzi o produkty, ale także sposób, w jaki za nie płacą. Czy twoja witryna akceptuje karty kredytowe i debetowe, Paypal i inne dostępne opcje płatności? Co powiesz na opcję kup teraz - zapłać później? Twoja platforma musi ułatwiać proces realizacji transakcji i płatności.
Opcje projektowania: Czy chcesz zachować całkowitą kontrolę twórczą, czy wolisz używać motywów, które ograniczają możliwości projektowania? Obie opcje mają zalety i wady, ale odpowiednia platforma pozwala dostosować witrynę bez konieczności bycia profesjonalnym projektantem.
Analityka: Znajomość danych dotyczących wydajności Twojej witryny i możliwość ich wdrożenia pozwala Twojej witrynie ewoluować i rozwijać się. Ilu użytkowników odwiedza Twoją witrynę? Czy istnieją strony, na których występuje drastyczny spadek liczby odwiedzających? Informacje to Twoje narzędzie do ulepszania funkcjonalności witryny i zwiększania sprzedaży.
Jeśli często korzystasz z aplikacji innych firm w celu zaspokojenia wielu potrzeb związanych z funkcjonalnością, możesz zacząć przyglądać się zmianie platformy eCommerce. Podczas gdy korzystanie z aplikacji i integracji innych firm jest powszechne i otwiera świat funkcjonalności dla Twojej witryny, Twoja platforma eCommerce powinna również zapewniać dużą liczbę funkcji, na których możesz polegać.
Szybkość i głośność
Wraz z rozwojem witryny i wzrostem ruchu szybkość i zdolność obsługi większej liczby odwiedzających i zamówień stają się ważniejsze niż kiedykolwiek. Ponieważ 40% odwiedzających opuszcza witrynę, jeśli jej ładowanie trwa dłużej niż 3 sekundy, właściciele sklepów internetowych po prostu nie mogą sobie pozwolić na wolno ładujące się witryny.
Wiele czynników wpływa na szybkość sklepu, a wybór platformy jest jednym z nich i nie wszystkie platformy eCommerce są równe w tej dziedzinie. Niezwykle ważne jest, aby przeprowadzić badania i wybrać platformę o dużych prędkościach ładowania.
Która platforma eCommerce jest najszybsza?
Spośród dużych graczy w świecie platform eCommerce, Shopify jest najszybszy. Czemu? Ponieważ jako hostowana platforma, Shopify przechowuje Twoje treści na swoich serwerach, ale także aktywnie i regularnie utrzymuje i aktualizuje swoją technologię i serwery, aby czas ładowania był jak najkrótszy.
Chociaż Magento, WooCommerce i BigCommerce mogą nie być aż tak szybkie jak Shopify, w żadnym wypadku nie można ich uznać za wolne. Są również silniejsi w innych obszarach niż Shopify, takich jak na przykład SEO. Chodzi o to, że wybór platformy zależy od twoich potrzeb i tego, co chcesz traktować priorytetowo.
Integracje
Platforma eCommerce bardzo rzadko może zapewnić wszystko, czego potrzebujesz do prowadzenia, projektowania i promowania swojego sklepu na raz. Dlatego najczęściej i tak korzystamy z aplikacji zewnętrznych, które uzupełniają nasz sklep.
Od zarządzania relacjami z klientami (CRM), przez paygate, po aplikacje analityczne, są to przydatne narzędzia do tworzenia idealnej witryny eCommerce. Ale nie wszystkie aplikacje są kompatybilne ze wszystkimi platformami. Weź to pod uwagę przy migracji platformy eCommerce i upewnij się, że następna platforma jest kompatybilna z aplikacjami, które chcesz zintegrować ze swoją witryną.
Ryzyko związane z migracją platformy e-commerce
Nie chcę cię straszyć, ale zmiana platformy eCommerce zawsze wiąże się z ryzykiem. Podobnie jak podczas zwykłej przeprowadzki, jeśli rzeczy nie są odpowiednio zapakowane, ryzykujesz ich uszkodzeniem, zmiana platformy nie jest pozbawiona ryzyka. Ale nie martw się, istnieją środki ostrożności, które możesz podjąć, aby zmniejszyć to ryzyko.
Utrata pozycji w rankingu SEO
Google używa algorytmów do określania pozycji stron Twojej witryny w wynikach wyszukiwania i bierze pod uwagę takie czynniki, jak współczynnik odrzuceń, treść i architektura witryny. To, jak wyszukiwarki oceniają strony internetowe, jest ściśle strzeżoną tajemnicą, ale oto, co wiemy: jeśli zbyt wiele rzeczy zmieni się w Twojej witrynie, możesz znaleźć się niżej w rankingu.
Kiedy zmieniasz platformę, na pewno nastąpią pewne zmiany, ale nie traktuj zmiany platformy eCommerce jako okazji do napisania od nowa wszystkich tekstów i przesłania nowych zdjęć produktów. Zwiększy to prawdopodobieństwo popełnienia błędów, które doprowadzą do obniżenia ruchu organicznego na Twojej stronie.
Utrata danych
Im więcej masz produktów i danych, tym bardziej skomplikowane jest migrowanie z jednej platformy na drugą.
Warto również pomyśleć o danych klientów – nie chcesz stracić żadnej historii transakcji. W najlepszym przypadku powracający klienci mogą zauważyć drobne zmiany w projekcie, ale nie zauważą, że przeniosłeś platformę.
Ryzyko własne
Unikanie zmiany platformy również wiąże się z własnym ryzykiem. Od braku możliwości skalowania do utraty klientów z powodu źle działającej strony internetowej, migracja platformy jest czymś, co ostatecznie przytrafia się każdej firmie, która jest w fazie intensywnego wzrostu.
Należy również pamiętać, że migracja platformy eCommerce różni się od zwykłej migracji strony internetowej. Jeśli zwykła strona internetowa, np. portfolio lub witryna informacyjna, ma kilka błędów lub jest niedostępna przez jeden dzień, wpłynie to na Twoją firmę, ale nie w takim samym stopniu jak witryna e-commerce. Radzimy wybrać renomowanego partnera migracyjnego. Nie zalecamy samodzielnej zmiany platformy, chyba że masz wysoce techniczne zaplecze.
Lista kontrolna dla procesu migracji
Jeśli rozważasz zmianę platformy eCommerce, musisz zdawać sobie sprawę, że proces ten prawdopodobnie zajmie miesiące, w zależności od rozmiaru i złożoności Twojej witryny. Posiadanie jasnego planu jest kluczem do sukcesu. Istotne jest również zaakceptowanie faktu, że nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem. Biorąc to pod uwagę, ta lista kontrolna może pomóc Ci przygotować się tak dobrze, jak to możliwe.
Ocena obecnego systemu: sporządź listę tego, co działa na Twojej obecnej platformie, a co nie. Zdecyduj, jakie funkcjonalności i aspekty projektowe chcesz zachować.
Ocena przyszłego systemu: Dołóż należytej staranności i zbadaj wszystkie platformy jakie masz w zasięgu ręki. Upewnij się, że wszystkie aplikacje innych firm, które chcesz zachować, są zgodne z nową platformą.
Bądź zorganizowany: Niezależnie od tego, czy prowadzisz jednoosobowy program, czy masz kierownika projektu, którego możesz wyznaczyć do tej migracji, stworzyć harmonogram i odpowiednio zarządzać oczekiwaniami.
Współpracuj z profesjonalnym specjalistą ds. migracji: Bardzo rzadko zdarza się, aby firma posiadała zespół techniczny biegły w migracji. Współpraca ze specjalistą oznacza, że możesz skupić się na swoim biznesie.
Na którą platformę eCommerce powinienem się przenieść?
Jeśli zdecydowałeś się na przeprowadzkę, gratulacje! Ale którą platformę wybrać? Oto krótki przegląd najlepszych wyborów i niektórych z największych graczy w grze.
Shopify
Łatwa w początkowej konfiguracji, ma najszybszy czas ładowania. Shopify jest popularnym rozwiązaniem dla wielu sklepów. Słabszymi punktami tej platformy są możliwości SEO i marketingowe. Chociaż ma wiele motywów do wyboru, dostosowywanie może być drogie.
WooCommerce
Podczas gdy WooCommerce przoduje w SEO i ma wiele dobrze zaprojektowanych motywów do wyboru, jego słabszymi punktami są drogi hosting i potrzeba wielu rozszerzeń.
BigCommerce
BigCommerce świetnie nadaje się do skalowania, ale w miarę jak Twój sklep się powiększa, w końcu płacisz więcej za ich usługi. Jest to również świetne rozwiązanie, jeśli planujesz sprzedaż w wielu kanałach (np. Amazon, eBay, Social Media itp.). Słabszy punkt? Niespójne prędkości ładowania.
Magento
Magento jest bogatym w funkcje oprogramowaniem typu open source, co oznacza, że jest świetne dla właścicieli sklepów, którzy mają również umiejętności programistyczne. Oznacza to również, że nie jest tak wspaniale, jeśli nie masz umiejętności programistycznych, ponieważ będziesz musiał zatrudnić kogoś, kto to zrobi.
Dlaczego warto skorzystać z Headless eCommerce podczas zmiany platformy?
Świat handlu detalicznego online zmienia się szybko i w końcu Twój sklep przerośnie swoją obecną platformę. Warto o tym pamiętać, nawet przed podjęciem decyzji o zmianie platformy. Kiedy już się zdecydujesz, pamiętaj, że jest to proces, który wymaga starannego planowania i czasu, ale ostatecznie przyniesie wiele korzyści Twojemu sklepowi.
Włączenie headless eCommerce podczas zmiany platformy może rozwiązać odwieczny problem ciągłego powiązania front-endu z back-endem. Skoro już podejmujesz ten ruch, aby ulepszyć swój sklep internetowy, dlaczego nie pójść dalej i ostatecznie uwolnić się od ograniczeń tradycyjnych platform?
Dzięki headless commerce możesz sprawić, by Twój sklep wyglądał dokładnie tak, jak chcesz, i odblokować wszelkiego rodzaju funkcjonalności, od SEO po content i marketing omnichannel. I nigdy więcej nie stawać przed wyzwaniem migracji.