W poprzednim artykule na eKomercyjnie, opisałem podstawy SEO sklepu internetowego, głównie w kontekście poprawy aspektów wewnętrznych sklepu. Dzisiaj chciałem kontynuować temat, ale skupić sie na czynnikach zewnętrznych, czyli o zdobywaniu linków. Odnośniki czy to zdobyte szybko, czy zbierane mozolnie, w dużej perspektywie wpływają na pozycje Twojego sklepu w Google. Dlatego też postaram się skupić na tym, co przyniesie najlepsze rezultaty.
Dlaczego zdobywanie i budowanie linków jest tak ważne?
Cztery z pięciu najważniejszych aspektów sukcesu w SEO jest powiązanych z budowaniem linków! Nawet słaby sklep pod względem wewnętrznej optymalizacji, może być w Google Top 10 przy odpowiednim linkowaniu zewnętrznym.
Zobacz klasyczny przykład skuteczności linków wpisując w wyszukwiarkę hasło „click here”. Jaka strona będzie pierwsza? Adobe Reader, chociaż na stronie docelowej nie ma nawet wzmianki mówiącej „click here”, jest za to tysiące linków z całego internetu które kierują do tej strony pisząc „Click here to download Adobe PDF”.
Budowanie linków można także porównać do wyborów prezydenckich, w których polityk z większą ilością głosów wygrywa. Warto zauważyć że głosy od bardziej respektowanych osób są medialnie znacznie więcej warte od przysłowiowego Kowalskiego. Tak samo wygląda sprawa z linkami, niektóre z nich są po prostu więcej warte i bardziej skuteczne.
Według ekspertów SEO poniższe aspekty budowania linków są kluczowe:
- Liczba linków pochodzących z unikalnych domen
- Dobrany tematycznie anchor tekst linków przychodzących
- Autorytet linkującej domeny
- Powiązanie tematyczne domeny linkującej
- Umieszczenie linka wewnątrz tekstu powiązanego tematycznie
Przemyślane działania przynoszą najlepsze rezultaty, także w budowaniu linków
Istnieją setki, mniej lub bardziej skutecznych technik budowania linków. Niektóre z nich praktycznie zdewaluowały się w oczach robota Google. Inne mogą działać wręcz szkodliwie.
Poza tym zdobywanie linków, jak i każde inne działania w SEO sklepu warto zaplanować, co opisałem na swoim blogu. Może się bowiem okazać że czas poświęcony na budowanie linków powinien być zlecony na zewnątrz, z uwagi na czasochłonność procesu.
Ok, przyjrzyjmy się zatem pięciu skutecznym technikom budowania linków.
1. Tworzenie wartościowych treści jako magnes na linki
Bez wątpienia można wywnioskować że wartościowe treści są kluczem do sukcesu w budowaniu linków. Treść przyciągająca uwagę innych i naturalną skłonność do dzielenia się zdobytą informacją jest bezcenna. W kontekście budowania linków wartościowe treści działają jak magnes na linki.
Zobacz na swoje zachowanie w Internecie, czy polecasz znajomym artykuł, którego treść wygląda jak po wymieleniu przez maszynkę do produkcji spamu pod wyszukiwarki? Oczywiście że NIE i poza spamerem nikt tego też nie zrobi.
Jaki rodzaj treści jest wartościowy i zarazem chwytliwy? Wartościowe treści to zazwyczaj te, które są: nowatorskie, fachowe, ekskluzywne. Następnie mamy wszelkiej maści konkursy, promocje, bezpłatne produkty cyfrowe lub materialne, które także są dobrymi magnesami na linki. Na drugim biegunie są treści: prowokacyjne, wywołujące dyskusje, zmieniające podejście do zastanego stanu rzeczy. Takie treści stanowią także dobry materiał na budowanie linków.
Zazwyczaj najskuteczniejszym punktem startu w tworzeniu treści jest sklepowy/firmowy blog, którego prowadzenie zdecydowanie polecam.
2. Działania Public Relations
Budowa linków to mozolny i czasochłonny proces. Zdarzają się jednak przypadki sprytnej akcji, dzięki której właściciel sklepu jest w stanie wygenerować sporą ilość linków w krótkim czasie. Punktem wyjścia w tej technice budowania linków jest często tworzenie wartościowych i ciekawych treści, które są warte uwagi redaktorów i dziennikarzy.
Dużo ciekawego w tej kwestii powiedział Konrad Latkowski na jednym z Shopcamów. Polecam obejrzeć to wideo w kontekście budowanie linków.
3. Budowanie przyjaznych linków poprzez program partnerski
Programy partnerskie w większości przypadków nie są oparte o czyste linki SEO, co sprawia że mają one bardzo ograniczony wpływ na rankingi w Google. Jeżeli prowadzisz jednak własny program partnerski można go skonstruować w ten sposób, żeby był dla sklepu źródłem bardzo wartościowych linków.
Najlepszych przykładem zastosowania tej techniki jest Amazon.com, gdzie w programie partnerski linki wyglądają tak:
http://www.amazon.com/NazwaProduktu/dp/[Product ID]/?tag=[Affiliate Tag]
Jak to widzi Google? Cóż, wszystko po znaku zapytania dla wujka Google jest ignorowane, ale wartość przychodzącego linka zostaje, wraz ze słowami kluczowymi w nazwie produktu.
4. Snajperskie linki (tylko dla osób z mocnymi nerwami)
Muszę na wstępie przestrzec że ta technika niewłaściwie stosowane może poważnie zaszkodzić Twojemu sklepowi, ponieważ jest negatywnie postrzegana przez Google. Jednocześnie chce zaznaczyć że w tej technice nie chodzi o powszechnie znane SWLe (systemy wymiany linków).
Technika polegająca na kupowaniu precyzyjnych linków przy odpowiednim zastosowaniu może się okazać bardzo skuteczna. Rozważyłbym tą opcje jeżeli masz mocne nerwy i budżet przeznaczony na SEO. Płatne linki nazywam snajperami, ponieważ te dobrze umieszczone i wyselekcjonowane, potrafią znacznie poprawić Twoje rankingi. Nawet jeden bardzo precyzyjny i silny link jest w stanie znacznie zwiększyć potencjał sklepu w Google, szczególnie jako wsparcie najważniejszych fraz kluczowych.
Podstawowa sprawa o której warto pamiętać rozważając i negocjując płatny link to fakt, że taki link powinien wyglądać możliwie jak najbardziej naturalnie. Kupowanie odnośników zazwyczaj wiąże się także z późniejszą opłatą roczną, dlatego też każdy link powinien być dobrze zaplanowany.
5. Darmowe produkty w zamian za linki
Rozdawanie darmówek w zamian za jakąś akcje ma długą historię w marketingu. Ta sprawdzona „sztuczka marketingowa” działa także w kontekście budowania linków. Koncept jest szczególnie interesujący z perspektywy właściciela sklepu. Czy nie masz czasem wrażenia że zalegające w magazynie produkty można by jakoś lepiej wykorzystać?
Jest kilka sposobów zastosowania tej techniki, w której można przykładowo:
- Wysłać produkty do testów autorom stron w Twojej niszy i zaznaczyć, że link do sklepu powinien być zamieszczony w recenzji produktu.
- Utworzyć darmowy produkt cyfrowy, do którego znacznie łatwiej o linki niż do podstron produktowych.
- Rozdać część produktów w konkursie co przy odpowiedniej konstrukcji zasad powinno nakręcić linki przychodzące.
Podsumowując
Budowanie linków jest czasochłonne, czasami kosztowne i zarazem nudne :) Jeżeli jednak zobaczysz rezultaty w Google, szybko stwierdzisz że było warto. Systematyczna praca nad linkami, prawdopodobnie przy pomocy dedykowanej osoby lub agencji jest wskazaną inwestycją jeżeli chcesz zobaczyć Twój sklep w Top 10 Google, szczególnie na w konkurencyjne słowa kluczowe. Mam nadzieje że zainspirowałem Ciebie do działania i zdobywania linków.
Ps. Wszystkie komentarze i pytania dodatkowe są oczywiście mile widziane.
Marcin Chirowski – SEO Menadżer w londyńskim oddziale firmy Kaplan. W wolnych chwilach bloguje na iFoxo.pl o SEO i marketingu internetowym.