Jak optymalizować koszty wystawiania aukcji Allegro?

Ekomercyjnie

Ewa Bartnik

Temat sprzedaży na Allegro stale budzi emocje wśród internetowych sprzedawców. Wiele rzeczy nas w Allegro irytuje, narzekamy na system komentarzy i wysokie opłaty związane z korzystaniem z serwisu. Dlaczego więc nie rezygnujemy z tego kanału sprzedaży? Ano dlatego, że jeśli mądrze z niego korzystamy, to możemy na tym faktycznie zarobić.

Jak wiemy, koszt wystawienia aukcji zależy od kategorii, ceny przedmiotu i liczby sztuk. W sklepie GameClub.pl najczęściej wystawiam aukcje w kategorii „Gry towarzyskie”, dlatego wszelkie przykłady dotyczące kosztów wystawienia i prowizji będą odnosić się do tej kategorii. Przykłady te możecie jednak łatwo przystosować do branży, w której sami działacie.

1. Jeśli sprzedajesz dużo przedmiotów, załóż Sklep Allegro.

Przypomnijmy pokrótce zasady:

  • Kup Teraz – wysoka cena wystawienia aukcji, niższa prowizja za sprzedaż
  • Kup Teraz w sklepie – niska cena wystawienia aukcji, wyższa prowizja za sprzedaż

Poniższa tabelka i wykres przedstawiają dynamikę kosztów związanych ze sprzedażą gry planszowej po cenie 100 zł, w różnym formacie aukcji oraz w różnym czasie.

Łączny czas trwania aukcjiKup Teraz
na 10 dni
Kup Teraz
na 14 dni
Kup Teraz
w sklepie Allegro
7 dni1,15 + 3,5 = 4,651,35 + 3,5 = 4,850,15 + 7 = 7,15
27 dni3*1,15 + 3,5 = 6,952*1,35 + 3,5 = 6,200,15 + 7 = 7,15
35 dni4*1,15 + 3,5 = 8,103*1,35 + 3,5 = 7,552*0,15 + 7 = 7,30
49 dni5*1,15 + 3,5 = 9,254*1,35 + 3,5 = 8,902*0,15 + 7 = 7,30
88 dni9*1,15+3,5 = 13,857*1,35+3,5 = 12,953*0,15+7 = 7,45
124 dni13*1,15+3,5= 18,459*1,35+3,5 = 15,655*0,15+7 = 7,75

Jakie wnioski płyną z powyższego przykładu? Jeśli gra w cenie ok. 100 zł sprzedaje się rzadziej niż raz na miesiąc, to korzystniej jest wystawiać ją przez Sklep Allegro. Oczywiście, w przypadku innych kategorii oraz innej ceny przedmiotów ta zależność się zmienia, chodzi jednak o wskazanie pewnej prawidłowości.

Co zatem robić? Najpierw obiektywnie spojrzyj na sprzedaż na swoich aukcjach, wyznacz granicę opłacalności „Kup Teraz” względem „Kup Teraz w sklepie” i według tego klucza podziel swój asortyment na bestsellery oraz produkty, które sprzedają się rzadko. Od tego momentu wystawiaj aukcje zgodnie z tymi ustaleniami, a na pewno zobaczysz różnicę w kosztach, jakie ponosisz. Jeśli zauważysz zmianę trendów, to pamiętaj o zmianie formatu sprzedaży, żeby znów nie przepłacać.

Takie działanie jest pracochłonne i wymaga trzymania wszystkiego pod stałą kontrolą, ale pozwala na istotne zmniejszenie wydatków. (Oczywiście system ten nie ma zastosowania w przypadku wysokich cen przedmiotów – tutaj też znaczenie ma kategoria – bo prowizja od sprzedaży jest wtedy dużo wyższa i nie da się jej zrekompensować niższym kosztem wystawienia aukcji, nawet jeśli taki przedmiot sprzedaje się raz na pół roku.)

2. Walcz o wysoką pozycję Twoich aukcji w wynikach wyszukiwania oraz na stronie kategorii.

Wielu sprzedawców zauważa, że przedmiot często sprzedaje się dopiero na kilka dni/godzin przed zakończeniem aukcji. Dlaczego? Dlatego, że dopiero wtedy pojawia się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania i zaczyna być zauważany przez użytkowników, których przeważająca większość nie zmienia domyślnych ustawień sortowania wyników.

W takich przypadkach można wykupić ofertę promowaną lub wyróżnioną. Ale można też „pozycjonować” oferty samodzielnie, wystawiając krótsze aukcje (np. na 3 dni). Mimo, że koszt wystawienia będzie wyższy, bo aukcję trzeba częściej ponawiać, to przedmiot będzie sprzedawał się częściej, gdyż Twoja oferta będzie stale w zasięgu Kupujących. Dodatkowo możesz wystawić kilka identycznych aukcji o różnym czasie trwania, aby Kupujący, przeczesując wyniki wyszukiwania częściej trafiali do Ciebie.

Obydwa te sposoby są efektywne tylko w przypadku, kiedy Twoja oferta gubi się w gąszczu innych. Jeśli wpisujesz nazwę przedmiotu i w wynikach wyświetlają się zaledwie 3 aukcje, to takie działania nie mają większego sensu. Przed wystawieniem aukcji zawsze sprawdzaj, jak wygląda strona wyników i w którym miejscu chciałbyś zobaczyć swoją ofertę.

3. Zastanów się dobrze, jaką ilość przedmiotów chcesz wystawić.

Ja już dawno przestałam wystawiać aukcje z dużą ilością przedmiotów, bo generuje to tylko wysokie koszty. Najczęściej wystawiam aukcje pojedyncze, a większą liczbę ustawiam tylko w przypadku bestsellerów albo pod warunkiem, że wartość produktów nie przekracza „magicznej” kwoty 250 zł (powyżej tej kwoty wzrasta koszt wystawienia aukcji).

Ktoś może powiedzieć, że to błąd, bo przecież Allegrowicze zwracają uwagę na to, czy ktoś już dokonał zakupu na danej aukcji, bo świadczy to o wiarygodności sprzedawcy. Owszem, może czasem się to sprawdza, ale w wielu przypadkach jest przecież tak, że wystawiając 4 sztuki i tak sprzedaję tylko jedną, albo i żadnej…

Kolejny błąd to wystawianie na aukcji 100 sztuk danego przedmiotu. Oczywiście, jeśli przedmiot faktycznie sprzedaje się w takich ilościach i masz pełny magazyn, to jest to uzasadnione. Często jednak zdarza się, że sprzedawca ma u siebie 1-2 sztuki (bo wie, że więcej i tak nie sprzeda) albo i żadnej (i sprowadza dopiero, kiedy ktoś kupi), a wystawia 10, 50 albo 100 sztuk, udając „poważny” sklep. Wbrew oczekiwaniom, nie wpływa to pozytywnie na wiarygodność. „Poważny” i rzetelny sprzedawca wystawia tyle przedmiotów, ile faktycznie posiada w magazynie i zarazem tyle, ile faktycznie spodziewa się sprzedać.

Jest jeszcze jeden powód, dla którego lubię wystawiać aukcje z małą ilością przedmiotów, a najlepiej pojedyncze: konkurencja. Jeśli wystawiam jeden przedmiot, to ktoś go kupuje, a ja wystawiam aukcję kolejny raz. Mogę to robić nawet kilka razy dziennie, a nasi konkurenci sprawdzając, kto ile i w jakiej cenie sprzedaje, nie są w stanie „na szybko” ocenić wielkości mojej sprzedaży. Jest to o tyle istotne, że Sprzedający na Allegro łatwo wpadają w popłoch, jak tylko zobaczą, że ktoś sprzedał już 3 sztuki, a oni nic! Od razu drastycznie obniżają ceny, bo nie mają innego pomysłu na przyciągnięcie klientów. Dobrze jest więc nie tworzyć niepotrzebnego zamieszania, a robić swoje.

Na pewno jest jeszcze dużo innych sposobów na zwiększenie sprzedaży za pośrednictwem Allegro, bez drastycznego podnoszenia kosztów. Może ktoś z was podzieli się swoimi pomysłami? Nie bójcie się – Wasza konkurencja i tak nie czyta tego bloga, bo jest zajęta przepakowywaniem towarów, na których ma marżę 3 zł brutto :-)

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę