Jak może wyglądać rozwój sklepu internetowego, czyli ŚwieżoPalona.pl po pierwszych 12 miesiącach działania

Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

Paweł Małkowski ze swoim sklepem ŚwieżoPalona.pl był bohaterem pierwszego wpisu cyklu Pokaż Swój Sklep (PSS). Po roku od startu postanowił podzielić się z Czytelnikami eKomercyjnie.pl swoimi doświadczeniami i przemyśleniami na temat prowadzenia sklepu internetowego. Zapraszam do lektury i przesyłania swoich case study.

ŚwieżoPalona.pl 12 miesięcy później

Pierwsze zamówienia w naszym sklepie ŚwieżoPalona.pl zaczęliśmy realizować pod koniec maja ubiegłego roku. Minął już rok naszej działalności, dlatego to dobry czas na małe podsumowanie. Na początku chciałem podkreślić, że przez rok sprzedaży w sieci nauczyłem się niesamowicie dużo. Pomimo tego, że miałem podstawy sprzedaży offline i działania w sieci, to niejedno w e-handlu mnie zaskoczyło, a czasem nawet przerosło.

Realizacja planów
Co udało się zrealizować z naszych planów? Na razie prawie wszystko. Wystartowaliśmy pomimo bardzo dużej konkurencji na rynku kawy. Udało nam się zdobyć kilkunastu stałych klientów, którzy co miesiąc kupują po kilogramie lub więcej kawy. Wymagało to jednak wielu poświęceń (np. rozwożenia kawy po stolicy i osobistych spotkań z klientami). Usprawniliśmy magazyn – teraz palimy kawę raz na tydzień i klient po zamówieniu ma ją u siebie praktycznie drugiego dnia (oczywiście jeśli złoży zamówienie do godziny 15.00).

Co ciekawe, bardzo szybko stworzyliśmy całkiem rozpoznawalną w sieci markę. Dostajemy sygnały, że sama nazwa “Świeżo Palona” jest przez wiele osób kojarzona właśnie z naszym sklepem i naszymi kawami. Nawet moja koleżanka, jeśli opowiada o kawie (prowadzi blog o kawie), o procesie palenia/prażenia, to chcąc / nie chcąc używa naszej nazwy :)

Do pełni szczęścia zabrakło jedynie zdobycia większej liczby klientów biznesowych.

Początki, asortyment, przychody
Startowaliśmy z małą ofertą około ośmiu kaw, jednak już po kilku tygodniach działalności (po namowach klientów) powoli zaczęliśmy rozszerzać nasz kawowy magazyn, dodając tylko wybrane kawy (na przykład odstatnio dodaliśmy Guatemala Flor de Coban, wcześniej Kenię AA Top, czy Australia Skybury Fancy). Warto zauważyć, że nasza oferta nie powtarza się z tym co oferuje większość sklepów z kawą paloną.

Obecnie oferujemy 14 różnych kaw i niedługo pojawią się dwie kolejne. Jedną będzie indonezyjska 100% robusta, drugą bezkofeinowa 100% arabika. Staramy się wybierać kawy takie, które będą smakować naszym klientom. W poprzednim roku bardzo popularna była kawa z Papui Nowej Gwineii (AASigri) i Colombii (Supremo, czyli jeszcze lepsze Excelso).

Dodatkowo, po kilku tygodniach od startu wprowadziliśmy duży wybór kawiarek i innych akcesoriów kawowych np. french pressów, młynków, filiżanek i innych. Mniej więcej we wrześniu wydzieliliśmy część z akcesoriami i rozbudowując ją jeszcze bardziej uruchomiliśmy drugi sklep WłoskieEspresso.pl. Sprzedajemy w nim produkty takich firm jak Bialetti, Forever Italia, Pedrini, G.A.T., Bodum. Największą popularnością cieszą się niezmiennie klasyczne kształty kawiarek.

Co ciekawe, aktualnie przychody z kawiarek i kaw mniej więcej się równoważą. Do tej pory średnia kwota za zamówienie waha się od 100 do 250 złotych (w zależności od miesiąca). Liczba zamówień także jest różna i w dużym stopniu zależy od akcji promocyjnych. W jedną z nich wpisuje się nasz blog około kawowy – DzienKawy.pl, na którym publikujemy na prawdę ciekawe teksty o kawie, kulturze kawy, przepisy itp. Niedługo pojawimy się także w magazynie podróżniczym Travinger w stałej rubryce podróżniczej.

Platforma sklepowa
Startowaliśmy na kanadyjskiej platformie sprzedażowej Shopify. Zdecydowaliśmy się na zagraniczną usługę SaaS głównie ze względu na czas, jej rozbudowane możliwości i szybkie działanie. W sklepie za 30 dolarów mieliśmy podstawową funkcjonalność łącznie z wariantami, kodami rabatowymi i automatycznym śledzeniem przesyłek. Dodatkowo, Shopify w międzyczasie wystartowało ze swoim Appstorem i jeśli brakowało komukolwiek funkcjonalności można ją było zamówić na forum, a któryś z niezależnych deweloperów za chwilę miał ją gotową. Skorzystaliśmy z kilku darmowych rozwiązań i płatnych aukcji na Facebook – niestety potencjału sprzedażowego ten serwis nie ma i mieć nie będzie. Ponadto, Shopify rozpoczęło także sprzedaż szablonów, dzięki czemu jednym kliknięciem mogliśmy zmienić layout naszego sklepu. Właśnie w ten sposób powstało WłoskieEspresso.pl.

Jednak Shopify miał też kilka ograniczeń m.in. brak wspólnego magazynu Świeżo Palonej i Włoskiego Espresso. Bardzo doskwierał brak obsługi polskich płatności oraz brak możliwości uruchamiania sklepów w różnych językach. Dlatego po trudnych wyborach postawiliśmy na rozwijającą się platformę Gekosale (spisałem nawet swoje pierwsze wrażenia z użytkowania), która ma niestety kilka niedociągnięć i ciągle rozważamy, czy nie przenieść się jeszcze gdzieś dalej. Jej plusem jest jednak rozwój i możliwość dostosowania do własnych potrzeb. A my mamy jednak duże wymagania, bo chcemy mocno rozwinąć nasz biznes tworząc nowe sklepy i rozpoczynając aktywną działalność za granicą. Potrzebujemy do tego wspólnego magazynu do wszystkich sklepów, wielojęzykowych skórek, automatycznej obsługi płatności kartą lub przelewem. Minusem Gekosale jest na pewno fakt, że platforma zawiera jeszcze trochę błędów, które pojawiają się w najmniej oczekiwanych momentach.

Logistyka
W momencie startu oferowaliśmy jedynie wysyłkę za pośrednictwem Poczty Polskiej. Potem w ofercie pojawiły się Paczkomaty i wysyłka za pomocą kuriera (korzystaliśmy z pośrednika DwiePaczki.pl, ale jeśli chcą utrzymać liczbę klientów, to muszą poprawić obsługę i odpowiadać na e-maile). Na początku cenę wyliczaliśmy na podstawie wagi zamówienia, ale czasami powodowało to niepotrzebne nieporozumienia. Dodatkowo, ze względu na problemy jakie pojawiały się przy współpracy z państwowym przewoźnikiem postanowiliśmy zrównać cenowo wysyłkę kurierem i PP.

Teraz znaczna część, mniej więcej 95% paczek wysyłanych jest kurierem. Jeśli zamówienie jest złożone do 15.00 to na 99% kolejnego dnia jest już u klienta. Co warto jeszcze podkreślić? Podobny procent przesyłek, to przesyłki przedpłacone. Warto także wspomnieć, że na początku oferowaliśmy darmową dostawę na terenie Warszawy (podobnie jak teraz ma 4gift.pl), którą sami realizowaliśmy. Dzięki temu poznaliśmy wielu naszych przyszłych, stałych klientów.

Opakowania
Nowością, którą wprowadziliśmy były opakowania. Większość sklepów korzysta po prostu ze zwykłych torebek aluminiowych (niektórzy, o zgrozo, pakują kawę w przezroczyste torebki foliowe), my idziemy dalej i zaproponowaliśmy naszym klientom torebki ze struną, czyli takie, które po otwarciu można szczelnie zamknąć. Dzięki nim kawa dłużej będzie świeża. Będziemy także testować nowe gramatury, bo często 250 gramów jest zbyt małym opakowaniem.

Spółka i rozwój
Na koniec małe wyjaśnienie. Piszę w liczbie mnogiej, bo za chwilę Świeżo Palona i Włoskie Espresso zaczynają działalność w spółce Świeżo Palona s.c. Paweł Małkowski Jakub Stróżyński. Zdecydowałem się na współpracę z Kubą, ze względu na jego duże doświadczenie w handlu w sieci, sprawną logistykę jaką może zaoferować i jego pasję do kawy. Dodatkowo firma Kuby ma bardzo duży zasięg w firmach i przede wszystkim tutaj będziemy szukać nowych rynków zbytu. Mamy także zamiar pojawić się na rynkach zagranicznych, otworzyć kilka punktów stacjonarnych, kawiarnię i sklepów partnerskich. To nasze ogólne plany na ten rok. Oczywiście chcielibyśmy przynajmniej potroić obrót z zeszłego roku i robimy wszystko, żeby to się udało.

Promocja sklepu
Tutaj na pewno należy wspomnieć, że staramy się aktywnie działać w mediach społecznościowych. Przede wszystkim na Flakerze, czy Facebooku, ale także ostatnio na Google Plus. Twittera i Blipa używamy do komunikacji jednostronnej informując o nowych promocjach, czy wpisach na naszym blogu kawowym DzienKawy.pl (szukamy ciekawych autorów). Korzystamy także z MailChimpa (miałem przesiąść się na polskie GetResponse, ale niestety zawsze brakuje na to czasu), wysyłając przynajmniej jeden mailing tygodniowo. Nie korzystamy z porównywarek, bo nie walczymy ceną (chociaż można skorzystać z darmowych wysyłek już od 100 złotych wartości zamówienia). Na Allegro działamy od czasu do czasu. SEO staramy się organizować sami przy współudziale znajomych. Z AdWords korzystamy:)

Zniżka dla czytelników eKomercyjnie.pl
Tak przy okazji :), zapraszamy wszystkich do zakupów i sprawdzenia naszego sklepu i naszej kawy. Z okazji publikacji artykułu obniżyliśmy cenę nowej mieszanki Espresso Italiano do 12 złotych za 125 gramów. Powinna Wam przypaść do gustu :)

Autorem powyższego wpisu jest Paweł Małkowski, współwłaściciel sklepu ŚwieżoPalona.pl.

Na koniec jeszcze standardowa prośba / apel do Czytelników eKomercyjnie.pl: jeżeli masz ciekawy case study, którym chciałbyś podzielić się z szerszym gronem właścicieli sklepów internetowych, to zapraszam do kontaktu.





Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę