Chiny to największy rynek e-commerce na świecie – tak wynika z najnowszego raportu Forrester Research. Według prognoz, w 2012 roku wartość sprzedaży w tym kraju osiągnie wartość 169,4 mld dolarów, natomiast w 2016 roku podwoi się do 356,1 mld dolarów. Gwałtowny wzrost e-handlu w Chinach jest zatem wielką szansą rozwoju dla firm, które chcą nawiązać współpracę z tym cyfrowym mocarstwem.
Z populacją ponad 1,3 mld ludności, Chiny są bezsprzecznie liderem rynku e-commerce na kontynencie azjatyckim pod względem sprzedaży – która według najnowszych prognoz będzie rosła co roku o 20,41%.
Mimo znacznego wzrostu, tylko 40% Chińczyków robi zakupy przez Internet. To mniej niż Japonia, która wśród populacji ma ponad 69% e-konsumentów, a także Australia w której 58% użytkowników dokonuje zakupów w sieci. Raport przewiduje jednak, że liczba e-konsumentów w Chinach będzie rosła – do 58% w 2016 roku. Obecnie Chiny mają około 190 mln konsumentów, którzy średnio przeznaczają na e-zakupy 3,6h dziennie (2,6h w 2008 roku) – dla porównania, Stany Zjednoczone mają około 170 mln klientów kupujących w sieci.
Jeśli chodzi o wydatki na reklamę internetową, w 2011 roku wyniosły 13% wszystkich wydatków na reklamę w Chinach. Przy 64% użytkownikach sieci poświęcających swój czas na inne media, to mało – tak wynika z raportu przygotowanego przez Boston Consulting Group. Jednak według ocen analityków, poziom ten będzie rósł do 15% w 2015 roku.
Prognozy Forrester Research objęły również rynek e-commerce w Indiach, gdzie roczny wzrost sprzedaży jest przewidywany na 53%. Według autorki raportu – Zji Daniell Wigder, wartość sprzedaży e-handlu w tym kraju przewyższy 1 mld dolarów w pierwszej połowie tego roku i osiągnie poziom 8,8 mld dolarów w 2016 roku. Poniżej przedstawiamy prognozy wartości sprzedaży e-commerce w obszarze Azji i Pacyfiku w 2012 i 2016 roku (w mld dolarów) według Forrester Research.
Źródło: Internet Retailer