Koniec roku to świetny czas na różne podsumowania i ujawnienie planów na kolejne dwanaście miesięcy, dlatego poprosiliśmy o wypowiedzi w tej sprawie przedstawicieli polskich firm działających w branży e-commerce. Poniżej znajdziecie wypowiedź Marcina Bosackiego – Head of International & Social Media w InPost.pl.
Zakończony właśnie rok 2011 możemy uznać za bardzo pomyślny dla usługi Paczkomaty InPost. Udało nam się przeprowadzić wiele zaplanowanych działań, a ekspansja zagraniczna była realizowana szybciej, niż zakładaliśmy.
Do najważniejszych wydarzeń zaliczyć należy wzrost liczby paczek o 400% w porównaniu z rokiem 2010. Jednocześnie liczba sprzedawców oferujących usługę wzrosła do 3000 (liczba ta w 2010 roku wynosiła jedynie 1000). Ponadto, we współpracy z naszymi partnerami przeprowadziliśmy wiele udanych akcji promocyjnych, których celem było zwiększenie świadomości usługi, wzrost zamówień do Paczkomatów InPost oraz wzrost sprzedaży w wybranych sklepach.
Kreatywne działania na Facebooku sprawiły, że prawie 50 tys. nowych klientów miało okazję – m.in. w ramach akcji InPost LOVE, Sękata Paczka, Wyślij kartkę – przetestować działanie Paczkomatów. Zrealizowaliśmy również pierwszą kampanię telewizyjną usługi Paczkomaty z udziałem Martyny Wojciechowskiej, dzięki której 5.4 mln Polaków poznało usługę Paczkomaty InPost.
W 2011 roku wdrożyliśmy także projekt w obszarze ‘customer experience’, między innymi w korespondencji z klientami. Nasze śledzenie paczek na wiele sposobów (m.in. w śmietanie, po kaszubsku, ale i muzycznie) zostało pozytywne przyjęte przez klientów ;).
Ubiegły rok to także kolejne udogodnienia dla klientów. Uruchomiliśmy usługę nadawania paczek bezpośrednio z Paczkomatu – bez konieczności wcześniejszego wydruku etykiety czy opłacenia paczki – oraz zwiększyliśmy dostępność urządzeń do 420 maszyn i 120 miastach w Polsce.
Za jeden z większych sukcesów uznać należy także sprzedaż rozwiązania Paczkomatów do 8 krajów na świecie. Rewolucyjne urządzenia InPost będą dostępne w Estonii, na Litwie, na Cyprze, w Rosji, Hiszpanii, Arabii Saudyjskiej, Chile oraz na Słowacji. Ponadto, prowadzimy zaawansowane rozmowy z kolejnymi partnerami i pracujemy nad projektem uruchomienia 16 tys. Paczkomatów w Europie do roku 2014.
Z perspektywy branży znaczący jest z pewnością fakt, że wartość handlu internetowego w Polsce systematycznie wzrasta. Według raportu Commerce 2011 opublikowanego przez Internet Standard wartość tego rynku wyniesie 18 mld PLN (wzrost o 17% w porównaniu do roku 2010). Stanowi to 3,1% całego handlu w Polsce. Wyniki te są szczególnie ważne dla firm takich jak InPost, które dzięki dynamicznemu rozwojowi rynku e-commerce mogą odnotowywać wzrost liczby przesyłanych paczek.
Ponadto, w 2011 roku można było zauważyć wejście dużych tradycyjnych sklepów do Internetu, co jest na pewno niekorzystne dla wielu małych i średnich e-sklepów. Szacuje się, że coraz częściej stosowane rozwiązanie Click & collect (tj. wybierz na stronie www, a odbierz towar w tradycyjnym sklepie) za kilka lat będzie bardzo popularne w e-commerce.
Należy dodać, że rynek w 2011 roku należał niewątpliwie do serwisów zakupów grupowych, które sprzedają już nie tylko usługi (w tym także turystyczne), ale wchodzą także z ofertą produktową. InPost od połowy roku współpracuje z serwisem Groupon proponując klientom wysyłkę towarów do Paczkomatów.
Po udanej kampanii telewizyjnej wierzymy, że liczba klientów korzystających z Paczkomatów InPost będzie stale wzrastać. Zamierzamy w dalszym ciągu podejmować szereg działań, we współpracy ze sklepami internetowymi, aby usługa wygodnego odbierania paczek – w 17 sekund, bez konieczności stania w kolejkach oraz o dowolnej porze dnia – była coraz bardziej popularna.
Zdajemy sobie sprawę, że kluczowa dla klientów jest dostępność usługi. Stale dążymy do optymalizacji sposobu wyboru usługi Paczkomaty w procesie zakupowym, a także zwiększenia liczby Paczkomatów w całym kraju oraz jeszcze lepszego rozlokowania maszyn w obrębie poszczególnych miast.
W ramach ekspansji zagranicznej chcemy zakończyć rozpoczęte projekty integracji usługi dla naszych partnerów. Gdy osiągniemy ten cel, będziemy mogli rozpocząć projekt integracji cross-border tak, aby nasi klienci w Polsce mogli kupować produkty w sklepach internetowych, na przykład w Hiszpanii, a odbierać paczki wygodnie – w Paczkomacie na terenie kraju.
Marcin Bosacki
Head of International & Social Media
InPost.pl