E-commerce w trakcie COVID-19 – które branże rosną, a które maleją? Poznaj dane z Polski i ze świata

Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik

CEO
imker.pl

W obliczu koronawirusa (COVID-19) bardzo często pojawia się pytanie o to, jak idzie poszczególnym branżom e-commerce w tym czasie. Sam zbieram informacje na ten temat od małych i średnich sprzedawców w ankiecie (odpowiedzi tylko do końca tego tygodnia), ale nie będzie chyba lepszego momentu na przedstawienie Ci danych pochodzących z różnych źródeł z Polski i ze świata. Które branże rosną, a które spadają pod kątem sprzedaży w dobie epidemii koronawirusa? Dowiedz się poniżej.

Jeżeli według Was brakuje jakiegoś źródła i jest godne uwagi, dajcie mi znać na e-maila i z przyjemnością zaktualizuję artykuł.

W tym materiale znajdziecie następujące dane:

POLSKA: IdoSell Shop – dane o e-commerce w trakcie Covid-19

Spółka IAI, operator platformy sklepowej IdoSell Shop, podała, że marzec 2020 roku był rekordowy miesiąc pod względem sprzedaży w sklepach w w całej 20-letniej historii z e-commerce. Klienci dokonali w sumie zakupów na kwotę o 17,7% wyższą niż w statystycznie najlepszym miesiącu w roku czyli w grudniu 2019, kiedy trwa szał zakupów gwiazdkowych. Ponadto, ubiegły miesiąc w stosunku do marca 2019 był lepszy pod kątem sprzedaży o 68%, a w stosunku do Lutego 2020, marzec 2020 pobił wynik o 37%. (Źródło informacji)

POLSKA: Cube Group raport

Firma Cube Group opracowała raport, pt. Analiza sprzedaży oraz trendów dla e-commerce w dobie pandemii koronawirusa Sars-Cov-2. Treści, opracowano na podstawie danych z ich własnych narzędzi analitycznych dla e-commerce, badań rynku e-commerce TradeWatch oraz monitoringu trendów Google w Polsce, Francji i Niemczech.

Aby pobrać raport potrzebne jest wypełnienie krótkiego formularza tutaj.

POLSKA: Shoper – dane o e-commerce w trakcie Covid-19

Platforma sklepowa Shoper informuje, że:

W pierwszych piętnastu dniach marca e-sklepy na platformie sklepów internetowych Shoper odnotowały 20% więcej transakcji niż średnio w lutym.

Wśród sklepów spore wzrosty notują branże: artykuły spożywcze, zdrowie i uroda (apteki, drogerie online), książki i multimedia oraz upominki i akcesoria. Dużym zainteresowaniem, jak co roku, na początku marca cieszyła się też branża dom i ogród.

Ale nie tylko te branże sprzedają. Sklepy oferujące np. odzież, zabawki dla dzieci, elektronikę i sprzęt komputerowy, też mocno starają się przyciągnąć klientów licznymi promocjami albo darmowymi dostawami.

Warto też odnotować, że branże, które notują największe wzrosty sprzedaży w grudniu (okresie największych promocji związanych ze świętami), w marcu 2020 roku zanotowały jeszcze większe wzrosty niż pod koniec 2019.

ŚWIAT: Stackline – dane o e-commerce w trakcie Covid-19

Na Twitterze jako jeden z pierwszych pojawił się materiał od firmy Stackline. Mam jednak z nim problem, polegający na tym, że nigdzie nie jest podane źródło, nie ma też żadnego opisu skąd pochodziły dane zebrane do zestawienia, oprócz skromnego „zebraliśmy dane z rynku Stanów Zjednoczonych”). Sama grafika wygląda jednak bardzo porządnie, dlatego jest chętnie podawana. Zobaczcie sami:

ŚWIAT: ShipBob – dane o e-commerce w trakcie Covid-19

Bardzo fajne zestawienie przygotowała firma ShopBob i tutaj mamy konkretne wytyczne. Poniżej prezentowane są zagregowanie dane od ponad 3 tysięcy sprzedawców, korzystających z centrum dystrybucyjnych ShipBob.

Największy wzrost na dostarczonych materiałach zanotowały takie branże jak:

  • produkty dla dzieci,
  • sport i fitness,
  • jedzenie i napoje,
  • kosmetyki i pielęgnacja

Spadki notują:

  • odzież,
  • elektronika,
  • gry i zabawki,
  • biżuteria.

Dane z ShipBob mają być uaktualniane na bieżąco i są dostępne tutaj.

ŚWIAT: ShipHero – dane o e-commerce w trakcie Covid-19

Na wzór wspomnianej wyżej firmy, swoje dane publikuje także ShipHero, ale robi to w innej formie. Poniżej mamy zebrane dane od ponad 1000 sprzedawców (2 MLD dolarów przychodów, głównie sprzedaż poprzez Shopify i Amazon, ale obsługiwana zewnętrznie).

ShipHero pokazuje dane z 7 dni, porównanie tych 7 dni z poprzednim tygodniem oraz pokazuje różnicę pomiędzy obecnym stanem a czterema tygodniami temu.

Zebrane dane z ShipHero znajdziecie tutaj.

ŚWIAT: Attentive – dane o e-commerce w trakcie Covid-19

Attentive to platforma mobile do wymiany wiadomości, która współpracuje z ponad 1000 podmiotów. Firma przygotowała zestawienie dla branży odzieżowej, a także zestawienia ogólne.

W telegraficznym skrócie sprzedaż w porównaniu marzec do lutego wzrosła o +113%. Wzrosła przede wszystkim sprzedaż produktów spożywczych, a także elektroniki sprzętu outdoorowego, czy żywności dla zwierząt, a obniżki dotknęły kategorii sport.

Wszystkie dane Attentive dostępne są tutaj.

ŚWIAT: Klaviyo – dane o e-commerce w trakcie Covid-19

Swoje dane w fajnej formie zbiera także platforma email marketingowa Klaviyo. Wszystko odbywa się na zasadzie ankiet dla biznesu oraz konsumentów (ponad 30 tys. podmiotów) i główne wnioski sa takie:

  • 65% ankietowanych stwierdza, że sprzedaż u nich rośnie
  • Rośnie sprzedaż w kategorii ubrania i akcesoria.
  • Stopniowo rośnie także sprzedaż w kategoriach Zabawki i hobby.

Wszystkie informacje z Klaviyo są dostępne i stale aktualizowane tutaj.

Podsumowanie

Jak widzicie, dane mogą się różnić w zależności od tego, z jakimi branżami najwięcej współpracuje dana firma. Ogólnie widać ogólny wzrost sprzedaży w całym e-commerce (ponad 25%), a najlepsze rezultaty notują branże niezbędne w tych czasach (materiały medyczne, dla dzieci, spożywka, etc.).

Warto jeszcze przyjrzeć się krótkiej infografice od AfterPay Insights pokazującej, które branże mają się w tym momencie dobrze, które pikują w dół, a gdzie trwa chwilowy wzrost, ale zaraz najpewniej zacznie się spadek. Odnieście to do swojego biznesu internetowego:

Przypominam o trwającej do końca tygodnia ankiecie dla polskich sprzedawców. Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to w kolejnych 7 dniach opublikuję jej wyniki. Nieustająco zapraszam również do skorzystania z poradnika:

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę