Przedstawiciele Grupy Empik Media & Fashion podsumowali realizację planów i przedstawiono wyniki finansowe w IV kwartale i całym 2012 roku. Firma zanotowała bardzo duże wzrosty w najbardziej interesujących nas segmentach e-commerce oraz Empik Digital & Publishing (produkty cyfrowe). Poniżej znajdziecie najciekawsze doniesienia z obszernej informacji prasowej na ten temat.
Dane ogólne
Przychody ze sprzedaży Grupy EMF wzrosły w IV kwartale 2012 r. o 4% r/r do 1 123 mln PLN, a w całym 2012 r. o 12% r/r do 3 244 mln PLN. Do wzrostu przychodów najbardziej przyczyniły się spółki z Grupy Smyk oraz Grupy Empik. Szkoły Językowe również zanotowały duży wzrost przychodów (18% r/r), lecz ze względu na inny profil działalności nie kontrybuują tak znacząco do całości przychodów Grupy EMF.
Struktura przychodów ze sprzedaży Grupy EMF wg segmentów w 2012 r. nie zmieniła się w stosunku do 2011 roku. Największy udział w przychodach ze sprzedaży ma Grupa Empik (39%), następnie Grupa Smyk (35%) i nieco mniejszy udział Grupa Moda i Uroda (20%). Szkoły Językowe mają nadal niewielki udział w sprzedaży całej Grupy EMF (6%).
Segment e-commerce
(na segment e-commerce składają się sklepy internetowe empik.com, smyk.com, empikfoto.pl, empiktravel.pl i Gandalf.com.pl)
W IV kwartale 2012 r. wszystkie sklepy osiągnęły bardzo dobre wyniki finansowe wykazując wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży połączoną ze wzrostem marży brutto. Przychody ze sprzedaży w segmencie E-commerce wyniosły 58 mln PLN (+57% r/r). We wszystkich sklepach internetowych należących do Grupy EMF zanotowano duże wzrosty odwiedzin oraz liczby transakcji.
Dużym sukcesem była sprzedaży nowego e-czytnika „Pocket book”, co przełożyło się na szerokie zainteresowanie ofertą ebooków na empik.com. Sklep smyk.com systematycznie poszerza swoją ofertę – w IV kwartale 2012 r. wprowadzono kolejną kategorię: żywność dla dzieci.
Sklep Gandalf.com.pl specjalizujący się głównie w sprzedaży podręczników przez Internet, cały czas poszerza swój asortyment nie tylko książek nie-edukacyjnych, ale także w innych kategoriach jak muzyka, filmy oraz gry. W listopadzie 2012 r. sklep zajął pierwsze miejsce w rankingu Księgarni Internetowych sporządzonym przez serwis Money.pl i dziennik „Gazeta Wyborcza”.
Empik Digital
(spółki należące do segmentu Empik Digital & Publishing zajmują się agregacją i dystrybucją kontentu cyfrowego: muzyki, książek, gier – e-Muzyka, Virtualo, GRY-OnLine – oraz w formie tradycyjnej (wydawnictwa Wilga, WAB, Buchmann oraz wydawca gier LEM))
W IV kwartale 2012 r. spółki należące do tego segmentu wypracowały przychody na poziomie 7 mln PLN (nie licząc sprzedaży wewnątrz Grupy EMF) co oznacza wzrost o 30% r/r. Uwzględniając sprzedaże-booków Virtualo do empik.com całkowita sprzedaż segmentu Empik Digital wzrosła o 40% r/r.
Najistotniejszym wydarzeniem ostatniego kwartału 2012 r. w spółce było podpisanie umów pomiędzy Orange, Empik Digital oraz Virtualo na budowę unikalnego serwisu wypożyczalni e-booków w systemie subskrypcyjnym – „Czytelnia Tu i Tam”. Projekt został uruchomiony dla klientów sieci Orange w lutym 2013 r.
Wyniki Grupy Empik ogólnie:
Plany firmy na 2013 rok, które dotyczą e-commerce:
- Empik Publishing – Tworzenie kontentu na potrzeby sprzedaży w Empiku, E-commerce, Digital oraz Smyku; E-commerce
- Empik.com – rozszerzenie oferty w zakresie kategorii nie-wydawniczych (art. papiernicze, podarunkowe, sportowe, kosmetyki, zabawki, ubrania) oraz rozwój kategorii lokalnych (np. podręczniki, podróże, bilety, używane gry i książki)
- Smyk.com – uzyskanie wiodącej pozycji handlu zabawkami na rynku w Polsce
- Rozwój online zagranicą: Turcja, Rosja, Niemcy
Źródło: informacje giełdowe