Wczoraj równo o północy zakończyliśmy Dzień Darmowej Dostawy 2015 – szóstą już edycję wspólnej akcji sklepów internetowych i firm wspierających ich działalność, którą co roku organizuje eKomercyjnie.pl. Chciałbym z tego miejsca podziękować wszystkim uczestnikom oraz partnerom wydarzenia – razem po raz kolejny pokazaliśmy, że branża e-commerce potrafi działać razem w celu zwiększania rynku sprzedaży internetowej! Zapraszam do przeczytania krótkiego, pisanego „na gorąco” podsumowania akcji.
Internetowe święto handlu po polsku
Dzień Darmowej Dostawy coraz częściej nazywany jest polskim świętem zakupów internetowych. Porównywany jest do słynnego Cyber Monday w Stanach Zjednoczonych czyli pierwszego poniedziałku po Święcie Dziękczynienia. Cyber Monday to internetowa kontynuacja Black Friday, kiedy to tradycyjne sklepy oferują duże obniżki cen. Z kolei w Cyber Monday w USA sklepy internetowe proponują klientom duże rabaty zachęcając ich do tańszych zakupów. Na polskich kupujących najlepiej oddziałuje jednak DDD :)
Rekordowa liczba sklepów w Dniu Darmowej Dostawy 2015
Kiedy kilka miesięcy przed DDD2015 przeglądałem wyniki z poprzedniego roku, to przekroczenie ówczesnej liczby sklepów uczestniczących w akcji (2550 w 2014 r.) wydawało się być ciężkim do zrealizowania marzeniem. Tymczasem liczba zaangażowanych marek w tym roku znacznie przekroczyła 2600!
Najwięcej zgłosiło się w następujących działach: „Dom i ogród” (18%), „Uroda i zdrowie” (13%), „Odzież, dodatki” (11%), „Dla Dzieci” (8%) oraz „Sport” (6%). Do akcji przyłączyły się zarówno duże i znane marki, jak i niewielkie sklepy, również te specjalistyczne, które dopiero zabiegają o przychylność klientów.
Co warto zaznaczyć, z dużym żalem musieliśmy odmówić rejestracji po ostatnim terminie zgłoszeń w kolejnych kilkudziesięciu przypadkach. Nie odmawialiśmy im jednak używania materiałów promujących (bannery, mailing, etc.), jeżeli oczywiście zastosowali się do warunków samej akcji. To wszystko dobrze pokazuje jak szybko rozwija się rynek handlu elektronicznego i jak dużo jest w nim miejsca dla nowych podmiotów.
Ruch na stronie Dnia Darmowej Dostawy
Po raz kolejny sporym wyzwaniem okazało się przygotowanie i utrzymanie oficjalnej strony akcji. Całość musi wytrzymywać bardzo duży ruch jednego dnia w roku / wielu użytkowników klikających jednocześnie, dlatego przed akcją maksymalnie zoptymalizowaliśmy kod i zapytania do bazy danych. Praktycznie nie było momentów kiedy liczba użytkowników przebywających spadała poniżej 1000 (nie liczymy 6 rano, od kiedy zaczynaliśmy dyżur :)), do łatwego zauważenia były też skoki oglądalności po tym, jak media podawały informacje na temat Dnia Darmowej Dostawy.
Niestety, na początku dnia zdarzyły się tam większe lub mniejsze (max kilka minut) przerwy w działaniu ze względu na zbyt duże obciążenie serwisu (dziękujemy za wszystkie sygnały w tym zakresie i przepraszamy za utrudnienia!), jednak administratorzy z zenbox.pl szybko gasili poszczególne awarie. Po kilku zmianach w okolicach 10 rano strona działała w zasadzie bez większych problemów już do końca dnia.
W sumie, tylko podczas Dnia Darmowej Dostawy 2015 oficjalną stronę akcji odwiedziło ponad 100 tysięcy użytkowników, którzy wygenerowali niemal 400 tysięcy odsłon. Całościowy wynik jest o 14% lepszy niż tylko podczas DDD w 2014 roku (efekt wykupienia większej liczby kampanii reklamowych w różnych miejscach – mamy sporo przemyśleń w tym zakresie), przy czym dla pełnego obrazu będziemy porównywać akcję razem z dniem przed i po. Bo dzisiaj na stronie też jest spory ruch, a w poniedziałek było podobnie.
Początek 1 grudnia wskazywał na to, że będzie jeszcze lepiej, ale później (mniej więcej pora wyjścia z pracy / robienia się ciemno na dworze) ruch na moment zrobił się mniejszy. Ostatecznie jednak jest na plus :)
Dzień Darmowej Dostawy 2015 w mediach
Po raz kolejny udało nam się przebić z komunikatem o akcji w zasadzie do wszystkich mediów. Właśnie dostałem pierwsze podsumowanie od naszej agencji PR (LawendaPR – polecam bez wahania, śmiało się na mnie powołujcie!), gdzie jest zaznaczonych mnóstwo materiałów RTV o akcji.
Do tego należy doliczyć w zasadzie wszystkie serwisy internetowe, blogi, sami blogerzy na Facebooku (dzięki!), a nawet miejsca, których bym się nie spodziewał, a z których był generowany ruch do naszego serwisu (np. fora bukmacherskie :)). Szykujemy artykuł z podsumowaniem tego tematu, ale jestem przekonany, że nie dało się wczoraj nie zauważyć DDD w mediach.
Poniżej krótki fragment otrzymanego zestawienia:
Pierwsze wyniki akcji DDD2015 w uczestniczących e-sklepach
Oczywiście nie byłby sobą, gdybym nie zapytał zaprzyjaźnionych sprzedawców, jak tegoroczny Dzień Darmowej Dostawy wypadł w ich sklepach. Na pewno będziemy realizować większą ankietę ze wszystkimi sklepami z akcji (idealnie jeżeli będzie > 500 odpowiedzi), ale dzisiaj zależało mi na jak najszybszym zmierzeniu efektu DDD nawet na małej grupie.
Wykres z http://www.sklepometr.pl/
Przeprowadziłem krótką rozmowę z dwunastoma sklepami (też tymi, w których sam kupowałem) i – żeby nie było tak łatwo – poprosiłem ich o porównanie wczorajszego wyniku sprzedaży z poprzednim Dniem Darmowej Dostawy oraz – żeby było łatwiej :) – z wtorkiem tydzień wcześniej. Sklepy są z różnych branż, część działa na rynku dłużej niż 24 miesiące, są też debiutanci, dlatego zamiast podawać konkretne liczby skupiłem się na wynikach procentowych.
Oczywiście na podstawie poniższych danych nie można wyciągnąć zbyt wiele daleko idących wniosków (każdy sklep jest inny – od kategorii asortymentu, po liczbę zatrudnionych pracowników, itd.), jednak dobrze jest zobaczyć, jak DDD2015 wypadł u innych.
Porównanie DDD2015 (1 grudnia 2015 r.) z ostatnim wtorkiem przed DDD (24 listopada 2015 r.) w 12 ankietowanych sklepach:
Współczynnik konwersji | Liczba zamówień | Przychody sklepu | Średnia wartość zamówienia |
od spadku 47,46% do wzrostu 325,60%! | od spadku 66,67% do wzrostu 672,22%! | od wzrostu o 9,01% do wzrostu 485,45%! | od spadku 51,60% do wzrostu 6,39%! |
Porównanie DDD2015 (1 grudnia 2015 r.) z DDD2014 (2 grudnia 2014 r.) w 10 ankietowanych sklepach, które kolejny raz brały udział w akcji:
Współczynnik konwersji | Liczba zamówień | Przychody sklepu | Średnia wartość zamówienia |
od spadku 39,75% do wzrostu 279,15%! | od spadku 1,3% do wzrostu 496%! | od wzrostu 18,57% do wzrostu 297,31%! | od spadku 33,34% do wzrostu 28,42%! |
Poniżej garść otrzymanych zrzutów ekranów poszczególnych sklepów ze statystyk Google Analytics – BARDZO dziękuję wszystkim, którzy mi je przesłali i zgodzili się na udostępnienie! To pokazuje, jak duże macie zaufanie do eKomercyjnie.pl i że nie boicie pokazywać się wyników, czego obawia się zdecydowana większość e-sklepów. Mam jednak nadzieję, że to się wkrótce zmieni :).
Efekt Dnia Darmowej Dostawy we wszystkich sklepach :)
Doszły mnie również słuchy, że naszą zakupową akcję było czuć także w sklepach, które wcale w niej nie uczestniczyły! Notowały większe niż zazwyczaj wyniki sprzedaży, musiały odpowiadać na pytania w stylu „czy bierzecie udział w dniu darmowej dostawy?”, a także – niektórzy z nich – dzisiaj muszą prosić klientów o dopłacenie kosztów dostawy, bo nie brali udziału w akcji, a niektórzy indywidualni kupujący zakładali, że WSZYSTKIE sklepy w polskiej sieci biorą w niej udział.
Nie ma to jak efekt DDD :), dlatego za rok postaramy się jeszcze bardziej.
Podziękowania dla Partnerów akcji DDD2015!
Nasza akcja na pewno nie nabrałaby takiego rozmachu, gdyby nie wsparcie naszych partnerów – firm wspierających polskie sklepy internetowe. Dziękujemy za Wasze zaangażowanie! Poniżej znajdziecie listę partnerów wraz z krótkim opisem – zapraszamy do korzystania z ich usług!
Partnerzy PREMIUM DDD2015 (kolejność losowa):
Partnerzy Standard DDD2015 (kolejność losowa):
Do zobaczenia podczas Dnia Darmowej Dostawy 2016!
Wracam teraz do przygotowania obszerniejszych informacji na temat wyników DDD2015 w sklepach internetowych. Na pewno przeprowadzimy ankietę podsumowującą wydarzenie wśród sprzedawców oraz opublikujemy kolejne artykuły (case study i rozmaite podsumowania) na ten temat. Zapraszam do czytania eKomercyjnie.pl!