Co zrobić po otrzymaniu wezwania do zaprzestania stosowania klauzul niedozwolonych w regulaminie?

Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik

CEO
imker.pl

Nie słabną echa branżowej afery z wysłaniem e-maili o tytule „wezwanie do zaprzestania stosowania klauzul niedozwolonych”. Jestem po serii rozmów z prawnikami oraz lekturze artykułów prasowych na ten temat i postaram się zebrać w ten jeden wpis wszystko, co udało mi się przez trzy ostatnie dni ustalić.

Warto zaznaczyć, że całą sprawę bardzo szybko podchwycił dziennik Rzeczpospolita, na którego witrynie jeszcze w sobotę pojawił się artykuł, który później przedrukowały inne media (m.in. Bankier.pl, DlaHandlu.pl, Wprost24.pl, biznes.interia.pl czy Wiadomości24.pl). Paweł Fornalski z IAI SA zamieścił swój komentarz do całego zajścia. Dzisiaj teksty na ten temat przygotowały serwisy: ecommerce.edu.pl oraz Dziennik Internautów.

Bardzo mocno rozrósł się wątek dotyczący całej sprawy na ForumPrawne.org i bez wahania polecam dokładne zapoznanie się z postami, które sa tam dostępne.

Tyle jeżeli chodzi o nagłośnienie sprawy (na pewno będzie ciąg dalszy).

Przejdźmy teraz do tematu tego wpisu, czyli co konkretnie powinien zrobić właściciel sklepu internetowego po otrzymaniu wezwania do zaprzestania stosowania klauzul niedozwolonych? Oczywiście poniższe informacje to zbiór i streszczenie moich rozmów w tej sprawie, dlatego pamiętajcie, że nie mają charakteru oficjalnej porady prawnej.

1. Zachować spokój. Dopóki nie otrzymacie informacji o pozwie oficjalną drogą listowną (warto zadbać, by przesyłki polecone do Was były przez Was regularnie odbierane) lub nie potwierdzicie sami w sądzie, że pozew wpłynął, nie musicie odpowiadać na e-mail.

2. POPRAWIĆ REGULAMIN SKLEPU. Jak najszybciej trzeba zmodyfikować swój regulamin tak, aby nie było w nim żadnych przepisów z rejestru klauzul niedozwolonych. Oczywiście to nie oznacza, że dzięki temu ominie Cię kara jeżeli takie zapisy były w Twoim regulaminie, ale wreszcie go poprawisz.

Nie wiesz które elementy wymagają usunięcia lub poprawy? Możesz skorzystać z pomocy prawnika, możesz zakupić sprawdzony wzór regulaminu sklepu internetowego od eKomercyjnie.pl.

3. Poczekać na oficjalny pozew i z nim udać się do prawnika, żeby ocenić zasadność zarzutów i dokładnie policzyć, czy bardziej opłaci Ci się pójść na ugodę czy rozstrzygnąć sprawę w ramach normalnej procedury sądowej.

Czyli niestety, jeżeli w regulaminie Twojego sklepu były niedozwolone zapisy to teraz musisz ponieść tego konsekwencje. Trzeba tutaj wyraźnie rozgraniczyć swoją winę i sposób postępowania tarnowskiego radcy prawnego – to według mnie dwa oddzielne aspekty.

Co ciekawe, w wątku na ForumPrawne.org podobno wypowiedział się też nadawca czwartowych e-maili, który zadeklarował zmniejszenie ewentualnych obciążeń finansowych dla poszczególnych sklepów. Nie udało mi się potwierdzić, czy to faktycznie ta sama osoba ani czy takie „zmniejszenie” jest w ogóle możliwe.

Jak widzicie, sprawa jest ciągle się rozwija i możliwe, że nie wszystko odbywa się w niej do końca zgodnie z literą prawą. Sam wątek poniesienia konsekwencji za posiadania niedozwolnych zapisów jest jednak dość jasny. Jeżeli tylko pojawią się jakieś nowe, przełomowe doniesienia to oczywiście znajdziecie je na łamach eKomercyjnie.pl.

Reklama

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.05.2022

ROI, ROAS… czas na ROR w Twoim e-commerce!

Marcelina Lipska

Marcelina Lipska

CEO, Digital Marketing Consultant & Strategist
f1brand.pl

Artykuł
04.05.2022

50 błędów w SEO — sprawdź, czy ich nie popełniasz!

Adam Przybyłowicz

Adam Przybyłowicz

SEO Copywriter
toponline.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę