Najnowszy sondaż przeprowadzony przez instytut badania opinii publicznej Infas na zlecenie Trusted Shops pokazał, że Polacy coraz częściej kupują w sieci. Pod względem częstotliwości jesteśmy już na trzecim miejscu wśród największych rynków w Europie, a przed nami znaleźli się jedynie Brytyjczycy oraz Niemcy.
Polska kontra reszta Europy
Sondaż przeprowadzono wśród internautów reprezentujących kluczowe rynki europejskie – Niemcy, Francję, Hiszpanię, Wielką Brytanię i Polskę. Aż 31% ankietowanych internautów z Polski przyznaje, że w sieci kupuje przynajmniej raz w tygodniu. Dla porównania, w przypadku lidera zestawienia – Wielkiej Brytanii – taką częstotliwość deklaruje prawie 40% respondentów. Najrzadziej zakupy w sieci robią Francuzi – przynajmniej raz w tygodniu kupuje jeden na pięciu mieszkańców tego kraju.
Warto też zauważyć świetny wynik naszych zachodnich sąsiadów – Niemców, gdzie aż 35% respondentów zadeklarowało, że przynajmniej raz w tygodniu robi zakupy w sieci.
Należy jednak zwrócić uwagę, że mimo dużej częstotliwości dokonywania zakupów online sprzedaż internetowa jest u nas 13 razy mniejsza niż w Wielkiej Brytanii – internetowej potędze. Średnio rocznie na zakupy w internecie wydajemy ponad 400 euro, co plasuje nas sporo poniżej średniej europejskiej, która wynosi 1,072 euro. Wniosek – Polacy kupują często, ale przeciętna wartość koszyka jest wciąż dość niska i najczęściej nie przekracza 200 zł.
Prognozy na przyszłość są jednak obiecujące, gdyż polski sektor e-commerce wyróżnia się największą dynamiką wzrostu w całej Unii Europejskiej.
„W ostatnim czasie zanotowaliśmy wzrost liczby kupujących w naszym sklepie. W zeszłym roku sklep internetowy SuperKoszyk.pl obsłużył ponad 50 000 klientów. Z naszych danych wynika, że ponad połowa kupujących ponawia zamówienie. Jeśli przyjrzymy się częstotliwości zakupów produktów chemicznych i kosmetyków zauważymy, że spora grupa kupujących składa zamówienia przynajmniej raz na kwartał (35%). Z kolei co dziesiąty klient dokonuje u nas zakupów raz w miesiącu i częściej” – komentuje sytuację na polskim rynku Tomasz Grygieńć, właściciel sklepu internetowego SuperKoszyk.pl.
„Jak pokazują badania, tendencje zakupowe Polaków coraz bardziej przypominają te, które obserwujemy na dojrzałych rynkach zakupów internetowych. Jest to w dużym stopniu zasługa polskich sklepów internetowych, które stopniowo zaczynają inwestować w politykę prokonsumencką oraz podejmują inicjatywy mające na celu budowanie zaufania do zakupów w sieci. Dla kupujących w internecie coraz większe znaczenie ma bowiem bezpieczeństwo zakupów. W tym celu sklepy oferują znaki jakości z gwarancją zwrotu pieniędzy w przypadku np. niedostarczenia przesyłki” – podsumowuje wyniki Anna Rak, Country Manager, Trusted Shops.
W sondażu na temat decyzji zakupowych oraz zaufania do sklepów internetowych wzięło udział ponad 1000 internautów z Polski oraz 4000 osób reprezentujących kluczowe rynki europejskie – Niemcy, Francję, Hiszpanię i Wielką Brytanię. Respondentów pytano między innymi o częstotliwość zakupów.
Wykres poniżej przedstawia ile osób odpowiedziało „przynajmniej raz w tygodniu” na pytanie „Jak często robisz zakupy w sieci?”.
Źródło: Trusted Shops