73% dorosłych Polaków dokonało w przeciągu ostatnich 12 miesięcy zakupów online, z czego 29% kupując zarówno lokalnie, jak i za granicą. W zagranicznych e-sklepach Polacy szukają głównie ubrań, obuwia i akcesoriów. Wielka Brytania to najważniejszy rynek dla polskich e-konsumentów nabywających produkty za granicą, ale Chiny stają się coraz atrakcyjniejszym kierunkiem.
Rewolucja w e-commerce dokonuje się na naszych oczach, a handel transgraniczny znajduje się w jej centralnym punkcie. Mając to na uwadze, PayPal przeprowadził wraz z Ipsos globalne badanie na 29 rynkach i ok. 23 000 konsumentów, w celu zbadania jak dokonujemy zakupów – online i ponad granicami.**
Chiny wchodzą na listę 3 najważniejszych destynacji zakupowych
Zgodnie z badaniem, 73% polskich internautów dokonało w przeciągu ostatnich 12 miesięcy zakupów online, z czego 29% kupujących online nabyło produkty zarówno lokalnie, jak i za granicą. Kluczowe rynki dla polskich e-konsumentów stanowią Wielka Brytania (13% polskich kupujących online dokonało tam zakupów), Stany Zjednoczone (12%) i Chiny (10%).
Można zatem mówić o istotnej zmianie względem zeszłego roku. Zgodnie z badaniem PayPal i Ipsos z 2014 roku, najważniejsze rynki dla polskich konsumentów transgranicznych obejmowały bowiem Wielką Brytanię, Stany Zjednoczone i Niemcy, podczas gdy tylko 6% z nas kupiło coś w Chinach.
Czego poszukujemy za granicą?
Niemal połowa ankietowanych kupujących transgranicznie (49%) zaznaczyła ubrania, obuwie i akcesoria jako rodzaj produktów, które kupują na zagranicznych stronach internetowych w ostatnich 12 miesiącach. Pozostałe popularne kategorie obejmują elektronikę użytkową (38%), zabawki i hobby (33%), kosmetyki (28%)
i fizyczne przedmioty z zakresu edukacji i rozrywki (28%). Są to również najważniejsze cztery kategorie, które kupujący transgranicznie wybrali w badaniu przeprowadzonym w 2014 roku.
Polscy konsumenci coraz chętniej odwiedzają e-sklepy w innych krajach i zwiększają swoją aktywność – wydając więcej pieniędzy, w częstszych transakcjach, na większej liczbie stron, w większej ilości krajów – mówi Matt Komorowski, Szef Sprzedaży PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki badaniom takim jak to, które przeprowadziliśmy z Ipsos, wiemy, że dostęp do bezpiecznych, szybkich i wygodnych metod płatności jest jednym z motorów napędowych dla tego trendu – dodaje.
Oszczędność nie zawsze jest najważniejsza
Istnieje wiele różnych motywacji, które stoją za wyborami e-konsumentów. Co ciekawe, okazje i lepsze ceny wcale nie dominują. Z trzech najpopularniejszych krajów wśród polskich konsumentów transgranicznych, tylko w Chinach lepsze ceny są najpopularniejszym powodem zakupów tam (wybrane przez 85% tych, którzy kupują w Chinach). Inne popularne motywy dla polskich kupujących transgranicznie w Chinach obejmują dostęp do dóbr niedostępnych we własnym kraju (62%), odkrywanie nowych i interesujących produktów (58%) oraz większa różnorodność/dostępność produktów/stylów (57%).
Dla porównania, Polacy kupujący transgranicznie w Wielkiej Brytanii robią to głównie w poszukiwaniu produktów niedostępnych we własnym kraju (powód wybrany przez 65% tych, którzy kupują w Wielkiej Brytanii), możliwości odkrycia nowych i interesujących produktów (55%), lepszych cen (54%) oraz wyższej jakości produktów (51%). Dla tych, którzy kupują transgranicznie w USA, najważniejszym powodem jest odkrywanie nowych i interesujących produktów (wybrane przez 56% Polaków, którzy kupują w USA), zaraz przed dostępnością produktów niedostępnych we własnych kraju (55%) i wyższą jakością produktów (53%).
Co przyciąga nas do zagranicznych sklepów?
Jeśli chodzi o to, co mogłoby nas skłonić do zakupów na zagranicznych stronach, 44% Polaków kupujących online wskazało dostępność dóbr, trudnych do znalezienia lokalnie, a także obsługę klienta w we własnym języku (43%). Pozostałe czynniki obejmują także darmową przesyłkę (43%) oraz darmową przesyłkę zwrotną (34%). PayPal wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom z pilotażowymi programami darmowej wysyłki oraz zwrotem kosztów odesłania przedmiotu.
Dzięki zwrotowi kosztów odesłania przedmiotu, nawet jeśli cokolwiek pójdzie nie tak, użytkownicy, którzy zamówili produkt i zapłacili za niego za pośrednictwem PayPal, mogą dokonać zwrotu i otrzymać zwrot kosztów odesłania, ciesząc się jeszcze wygodniejszym i bezpieczniejszym doświadczeniem zakupowym podczas kupowania produktów u lokalnych oraz zagranicznych sprzedawców z całego świata.
Zapytani o powody używania preferowanych metod płatności online w zagranicznych sklepach, 39% polskich konsumentów transgranicznych wskazało wygodę jako główny czynnik. Inne motywacje uwzględniają szybki proces płatności (wybrane przez 38%), akceptowalności wśród większości sprzedawców (37%), szybszą finalizację transakcji (35%) oraz bardziej bezpieczny sposób płatności (34%).
Wciąż jest jeszcze wiele do zrobienia
Polscy konsumenci online mogliby kupować transgranicznie jeszcze więcej, gdyby nie pewne przeszkody, które powstrzymują ich przed robieniem tego częściej – a czasem nawet wcale. Mowa tu przede wszystkim wysokich kosztach dostawy – to właśnie one są oceniane jako największa bariera wobec kupowania na zagranicznych stronach, zarówno dla kupujących transgranicznie (49% wybrało to jakie przeszkodę), jak i tych, którzy jeszcze się na to nie zdecydowali (56% tych zaznaczyli ten czynnik jako przeszkodę).
Ponad 1/3 (35%) kupujących online, którzy porzucili koszyk w ramach transgranicznych zakupów, zrobiło tak ponieważ koszty przesyłki były za wysokie. Pozostałe przyczyny porzucenia koszyka w trakcie zakupów na zagranicznej stronie internetowej wybrane przez Polaków kupujących online obejmują także długi czas dostawy oraz płatność w obcej walucie.
—-
*Badanie Ipsos na zlecenie PayPal, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 800 (23,354 łącznie) dorosłych (w wieku 18+), którzy posiadają/korzystają z urządzenia z dostępem do internetu w każdym z 29 krajów (Wielka Brytania, Irlandia, Francja, Niemcy, Austria, Szwajcaria, Włochy, Hiszpania, Holandia, Szwecja, Polska, Turcja, Rosja, Izrael, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Stany Zjednoczone, Kanada, Brazylia, Meks, Argentyna, Indie, Chiny, Japonia, Korea Południowa, Singapur, Australia, Południowa Africa, Nigeria, Egipt. Wywiady zostały przeprowadzone internetowo, w dniach 17 września – 28 października 2015. Wywiady w Polsce zostały przeprowadzone internetowo, w dniach 29 września – 14 października 2015, pośród 811 osób..
Dane zostały zważone pod kątem znanej częstotliwości zakupów kupujących online we wszystkich krajach i pod kątem profile demograficznego użytkowników internet w 4 krajach (SK, SG, EG & UAE).
Komputer stacjonarny/laptop/notebook/tablet/smartfon/inny telefon mobilny/elektroniczny organizer/ palmtop/konsola do gier z dostępem do internetu (np. Wii)/Smart TV. Wiek, płeć i region przedstawiciela populacji online (wiek i płeć reprezentatywne w Szwajcarii). Dane nie były wyznaczone dla Nigerii, gdyż profil online nie jest dostępny w tym kraju.