Wczoraj dwie najpopularniejsze porównywarki cen w Polsce, tj. Ceneo.pl i Nokaut.pl, poinformowały o zmianach, które albo zostały wprowadzone na ich stronach albo będą wprowadzone w najbliższym czasie.
Zacznijmy od Ceneo.pl i opublikowanej wczoraj informacji prasowej. Od teraz serwis będzie wyróżniał trzy oferty z pełnej listy, zwracając uwagę na zebrane opinie od użytkowników:
W ostatnich dniach Ceneo wprowadziło dość znaczącą zmianę sposobu wyświetlania ofert – cena nie jest już jedynym i kluczowym kryterium w pozycjonowaniu sklepowego produktu. Zmiana jest wprowadzona w kategorii Sprzęt AGD. Jest to pierwszy krok w kierunku wdrożenia takiego modelu wyświetleń ofert sklepowych w całym serwisie Ceneo.pl.
Modyfikacja polega na prezentowaniu na szczycie listy 3 ofert, konkurencyjnych nie tylko cenowo, ale także pod względem atrakcyjności dla użytkownika. Po spełnieniu określonych warunków sklepy będą mogły przenieść się na wyższe miejsce na liście ofert.
Podstawą jest uczestnictwo w programie Zaufane Opinie i bardzo dobre oceny kupujących. Dodatkowymi atutami są: publikowanie statusów dostępności, uczestniczenie w Programie Ochrony Kupujących czy fakt posiadania widgetu Ceneo na stronie sklepu. Pod uwagę będą brane również inne czynniki. Ważna jest np. cena produktu w porównaniu do średniej ceny na Ceneo – dobrze oceniany sklep może być niżej na liście niż trochę gorszy, jeśli jego propozycja cenowa będzie o wiele wyższa. Oferty z pierwszej trójki są rekomendowane przez Ceneo jako najatrakcyjniejsze dla użytkownika.
Wprowadzane w prezentacji ofert zmiany mają na celu wskazanie użytkownikom faktu, że cena jest ważnym, ale nie jedynym kryterium przy wyborze sklepu, a sklepom umożliwienie konkurowania nie tylko ceną, ale także jakością obsługi.
Z kolei Nokaut.pl rozesłał do sklepów informację o tym, że planuje dodatkowo promować tych sprzedawców, którzy dbają o wysoką jakość plików XML i przekazują w nim wartościowe informacje (z punktu widzenia klienta). To znaczy, że nie tylko wysokość stawek CPC będzie miała wpływ na miejsce sklepu na liście ofert. Szczegóły poniżej:
Pragniemy poinformować Cię, że trwające od pewnego czasu prace nad modyfikacją algorytmu sortowania ofert na stronach Nokaut.pl wkraczają właśnie w fazę beta-testów. Jest to kolejny etap stale wprowadzanych przez nas zmian dążących do udoskonalenia naszego katalogu i podniesienia jakości prezentowanych ofert.
Do tej pory stawka CPC deklarowana przez sklep była jedynym czynnikiem branym pod uwagę przy ustalaniu kolejności ofert. Sklepy z najwyższym deklarowanym CPC automatycznie trafiały na pierwsze miejsca na listach.
W trosce o wysoką jakość treści prezentowanych użytkownikom Nokautu, postanowiliśmy wprowadzić dodatkowe kryterium do wspomnianego wyżej algorytmu. Już niedługo, oprócz stawki CPC zaczniemy uwzględniać również jakość oferty zawartej w pliku XML sklepu.
Dodatkowo punktowane będą oferty dobrze opisane, w których poprawnie uzupełnione zostaną następujące parametry:
- tytuł oferty zawierający tylko nazwę produktu, bez tekstów promocyjnych, które powinny znaleźć się w tagu “promo”
- szczegółowy opis produktu, powyżej 250 znaków
- pełna ścieżka kategorii danego produktu
- poprawnie wypełnione pole producent (tag “producer”)
- szczegółowa lista cech produktu (tagi “property”)
- numery EAN, MPN, BDK, ISBN, OSDW produktu (w zależności od kategorii)
- dokładna informacja o dostępności produktu w sklepie (tag “availability”)
- liczba opinii o sklepie w Nokaut.pl oraz jego średnia ocena
- umieszczenie na stronie sklepu linka prowadzącego do Nokaut.pl
- ograniczenie wyświetlanej nazwy sklepu do 20 znaków (do zmiany w panelu konfiguracji sklepu w Centrum Sprzedawcy).
Szczegółowa instrukcja edycji pliku XML znajduje się tutaj. Oferty sklepów, które zostaną przy dotychczasowym kształcie swoich plików XML, nadal będą wyświetlane w serwisie. Będą one jednak konkurować z ofertami innych sprzedawców również na dodatkowej płaszczyźnie – jakości – co sprawi, że koszt górnych miejsc listy wzrośnie dla tych sklepów, których oferta nie będzie spełniała nowych standardów.
Z przeprowadzonych przez nas badań wyraźnie wynika, że użytkownicy chętniej klikają w dobrze opisane, przejrzyste oferty. Poprawa jakości katalogu wspomaga również działanie filtrów wyszukiwania, czyniąc oferty lepiej dostępnymi. Dlatego też pragniemy Cię gorąco zachęcić do wprowadzenia wymienionych wyżej poprawek do pliku XML Twojego sklepu. Dzięki temu osobiście przekonasz się o tym, jak zmiany te wpłyną na efektywność promocji Twoich ofert. Będziesz również jednym z pierwszych beneficjentów nowego systemu sortowania ofert w momencie wprowadzenia go w życie.
Co sądzicie o powyższych zmianach? Czy obie porównywarki idą w dobrym kierunku, a zmiany faktycznie przyczynią się do zwiększenia zakupów w promujących się tam sklepach?