W polskim e-handlu coraz więcej mówi i pisze się o wdrożeniach systemów rekomendacji produktów, które pozwalają na zwiększenie liczby zamówień w danym sklepie. Czy takie rozwiązania rzeczywiście działają i jak duży wpływ mogą mieć na generowane obroty? Zapraszam do przeczytania mini case study, który podesłała do mnie firma Quartic, aby wyrobić sobie zdanie na ten temat.
Rekomendacje Quartic w sklepie FabrykaForm.pl
Sklep FabrykaForm.pl funkcjonuje od prawie 6 lat jako sklep internetowy, jak również od listopada 2008 jako sklep stacjonarny. Na początku roku sklep zgłosił się do nas aby przeprowadzić test wdrożenia sytemu rekomendacji Quartic w serwisie internetowym fabrykaform.pl. Zaproponowaliśmy test A/B, który jednoznacznie i obiektywnie pokazałby wartość dodaną sytemu.
Test polegał na tym, że połowa użytkowników (cookie) wchodzących na FabrykaForm.pl widziała rekomendacje generowane przez Quartic, a grupa B otrzymała standardowe rekomendacje, które funkcjonowały w sklepie FabrykaForm.pl.
Sklep zrobił swoje rekomendacje w oparciu o eksperckie reguły biznesowe.
My natomiast zbieramy dane o zachowaniu użytkownika na stronie i na ich podstawie generujemy rekomendacje. Głównie są to:
- Sesja użytkownika – jakie produkty odwiedza klienta, w jakiej kolejności, ile czasu spędza na karcie danego produktu
- Jakie produkty dodaje do koszyka
- Jakie produkty kupuje i o jakiej wartości
Na podstawie tych danych powstają rekomendacje na kartach produktów „Klienci, którzy interesowali się…” oraz rekomendacje dla użytkownika na stronie głównej, które działają w czasie rzeczywistym i na podstawie działań klienta, podpowiadają produkty, które mogą go zainteresować, a jeszcze ich nie kupił lub nie obejrzał.
Czyli podstawowa różnica jest taka, że my budujemy rekomendacje w oparciu o analizę danych behawioralnych (data mining, sztuczna inteligencja), a sklep w oparciu o swoją wiedzę ekspercką.
Po dwóch miesiącach testu uzyskano następujące wyniki:
1) W grupie z rekomendacjami Quartic o 16% wzrosła liczba osób dokonujących jakiegokolwiek zakupu w sklepie. W dużej mierze jest to zasługa podpowiedzi innych podobnych produktów na karcie produktu
2) Sprzedaż w grupie Quartic była o 18% większa niż w grupie B. Co dziesiąty użytkownik umieszczał w swoim koszyku produkt z rekomendacji, (dwa razy więcej niż w grupie B). Po teście FabrykaForm.pl zdecydowała się na podpisanie umowy o współpracy.
Case ciekawy, chociaż zabrakło mi tutaj konkretnych liczb – rozumiem jednak, że nie wszystko można ujawnić. Skoro właściciel sklepu zdecydował się na podpisanie umowy, to znaczy, że zysk z dodatkowych zamówień pokrył koszt wdrożenia i utrzymania systemu rekomendacji. To znacznie mniejszy wydatek, niż stworzenie takiego rozwiązania samodzielnie.
Na koniec jeszcze standardowa prośba/apel do Czytelników eKomercyjnie.pl: jeżeli masz ciekawy case study, którym chciałbyś podzielić się z szerszym gronem właścicieli sklepów internetowych, to zapraszam do kontaktu ze mną.