Lektury e-przedsiębiorcy: Pułapki Small Biznesu. 133 mity, który niszczą Twoją firmę

Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik

CEO
imker.pl

Po czym można poznać, że daną książkę napisał przedsiębiorca z myślą o innych właścicielach firm? Nie jest długa, ale za to wypełniona konkretami. Dokładnie tak, jak w przypadku „Pułapki Small Biznesu. 133 mity, które niszczą Twoją firmę” autorstwa Marka Jankowskiego.

Opisywana książka jest dedykowana wszystkim, którzy chcą się zmierzyć z własnym biznesem i są raczej na początku drogi. Autor postanowił tutaj skutecznie obalić mity, związane z prowadzeniem własnej działalności (np. „mit 3: im bardziej odkrywczy pomysł na biznes, tym większa szansa na wielki sukces” czy „mit 25: założenie firmy to najłatwiejszy sposób na wzbogacenie się) i zrobił to w rozwijając myśli na temat tego, jak biznes wygląda w rzeczywistości („rzeczywistość do mitu 3: najwięcej zarabiają ci, którzy kopiują innych” czy „rzeczywistość do mitu 25: większość nowo powstających firm upada w pierwszych kilku latach”).

Wszystkim początkującym sprzedawcom internetowym polecam zwłaszcza ten fragment:

Mit 41.: Najłatwiej wygrać z konkurencją poprzez oferowanie niższej ceny
Rzeczywistość: Zawsze znajdzie się ktoś, kto zaoferuje to samo 10 groszy taniej
 
Wydaje się to oczywiste: klienci szukają najtańszych ofert. Ale nie zajdziesz daleko, jeżli będziesz walczyć z konkurencją wyłącznie tą bronią.
 
Zastanów się. Gdyby rzeczywiście zawsze decydowała cena, wszyscy mylibyśmy zęby pastą marki Tesco, jeździli 20-letnimi samochodami i oglądali wyłącznie te kanały telewizyjne, które są dostępne za darmo z anten naziemnych. A jak nietrudno zauważyć, tylko niewielka część konsumentów postępuje w ten sposób. I robią to raczej z konieczności niż z wyboru.
 
Oferowanie atrakcyjnych cen na początku działalności może być konieczne. Nie masz przecież jeszcze grona stałych klientów, którzy zapewniają Ci regularne przychody. Nie możesz poszczycić się dobrą reputacją, bo nikt nie zna Twojej firmy. Przekonanie rynku o wysokiej jakości Twoich produktów nie będzie łatwe, skoro jeszcze nikt nie miał okazji ich wypróbować.
 
Utrzymywanie najniższych cen w dłuższej perspektywie jest jednak ryzykowne.

  • Niska cena kojarzy się ze złą jakością. Klienci mający większe wymagania i skłonni dodatkowo za nie zapłacić będą omijać Twoją firmę.
  • Niska cena nie sprzyja budowaniu lojalności. Klient „niskobudżetowy” jest lojalny wobec ceny, a nie firmy, która ją oferuje. Jeżeli ktoś zaproponuje mu to samo kilka groszy taniej, bez wahania Cię zostawi.
  • Niska cena zagraża rentowności przedsiębiorstwa. Jeżeli nie będziesz w stanie utrzymać w ryzach kosztów, marże mogą nie zaspokajać Twoich potrzeb.

„Najbiedniejsi i najbogatsi to stosunkowo wąskie grupy” — powiedział mi kiedyś doświadczony handlowiec z Warszawy. — „Najwięcej jest przeciętnych, takich, których wprawdzie nie stać na luksus, ale nie chcą też kupować byle czego. Najbezpieczniej buduje się biznes właśnie na nich”.

Marek Jankowski oszczędził czytelnikom teorii i skupił się na praktyce, dzięki czemu lektura „Pułapek small biznesu” przychodzi z łatwością (nie trzeba czytać od początku do końca i z powodzeniem można „skakać” po najciekawszych mitach). Zamiast chwil, w których musisz zastanawiać się „co takiego autor miał na myśli?, masz wszystko podane na tacy i możesz to odnieść do siebie i sytuacji, z którymi musisz się zmierzyć.

Tutaj wyszedł największy minus tej książki. Jeżeli masz już kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej firmy, to sporo opisanych problemów i wpadek masz już (niestety!) za sobą i musiałeś na nie wydać swój czas czy pieniądze, a mogłeś tego uniknąć :) Sam podczas czytania wiele razy pomyślałem sobie „już to przerabiałem” i fajnie było przekonać się, że rozwiązałem wiele spraw w całkiem niezły sposób.

Samą książkę dobrze uzupełnia też dołączona płyta CD, na której dostępne są 33 podcasty z serii „Mała wielka firma”, które Marek Jankowski przygotowuje razem z Pawłem Tkaczykiem.

Jeżeli jesteś początkującym przedsiębiorcą, to w „Pułapki Small Biznesu. 133 mity, które niszczą Twoją firmę” znajdziesz sporo ciekawych informacji. Książkę rekomenduję jednak nie tylko początkującym – warto mieć zbiór tych obalonych mitów na swojej półce i systematycznie je sobie odświeżać, aby już nigdy nie powtórzyć tych samych błędów.

P.S. Książkę możecie kupić w księgarni Onepress.pl. Podczas składania zamówienia użyjcie kodu „ekomercyjnie” (oczywiście bez „”), aby otrzymać 10 zł zniżki. Oczywiście działa na całe zamówienie, nie tylko w przypadku wybrania recenzowanej książki :)

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę