Oto wiadomość z amerykańskiego rynku, obok której żaden właściciel sklepu internetowego nie może przejść obojętnie: Amazon.com opublikował swoje wyniki finansowe za czwarty kwartał 2015 roku i cały rok. Liczby są naprawdę imponujące, jednak tamtejsza giełda spodziewała się lepszego rezultatu za q4 i kurs akcji firmy… spadł o 13%.
Ale wróćmy do wyników jednej z czołowych firm e-commerce na całym świecie, która jedną nogą (centra logistyczne) działa także w Polsce.
Wyniki finansowe Amazon za Q4 2015:
Amazon.com zanotował w samym czwartym kwartale 2015 roku przychody łączne w wysokości 35,74 miliarda dolarów, co stanowi 22% wzrost wobec analogicznego okresu w 2014 roku (wówczas była mowa o 29,3 miliardach USD). Z kolei zysk netto wyniósł 482 milionów dolarów (mowa ciągle o jednym, ostatnim kwartale!), w porównaniu do 214 milionów USD rok wcześniej.
Wyniki finansowe Amazon za cały 2015 rok:
W sumie, w ciągu 12 miesięcy poprzedniego roku firma osiągnęła przychody na poziomie 107 miliardów USD (!), co stanowi aż 20% wzrost w porównaniu do 2014 roku. Z kolei zysk netto za cały rok = 596 milionów USD (czwarty kwartał wypracował zdecydowaną większość), podczas gdy za 2014 rok firma zanotowała stratę netto na poziomie 241 milionów USD.
Co na to wszystko CEO firmy, Jeff Bezos?
Jak możemy przeczytać w oficjalnym komunikacje prasowym, Jeff Bezos mówi:
Dwadzieścia lat temu sam woziłem paczki do urzędu pocztowego i wierzyłem, że może jednego dnia będzie nas stać na wózek widłowy. W tym roku przekroczyliśmy 100 miliardów USD w sprzedaży rocznej i obsługujemy 300 milionów klientów. I cały czas, patrząc na dynamiczny rozwój, którego widzimy na całym rynku oraz ciągle zwiększające się okazje do wprowadzania ulepszeń na rzecz klientów, ciągle czuję jakby to był dzień numer 1.
No bo cóż innego mógłby powiedzieć :) Ale patrząc na tempo wzrostu Amazona nie sposób mu zaprzeczyć.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
W swojej wiadomości Amazon wymienia całą długą listę osiągnięć z 2015 roku. Najciekawsze z nich to moim zdaniem: tempo wzrostu klientów usługi darmowej dostawy z Amazon o nazwie Prime (aż 51% w górę rok do roku), tworzenie własnych seriali telewizyjnych (Mozart in the Jungle, Człowiek z Wysokiego Zamku i wiele innych), 150% większy wolumen transakcji obsługiwanych poprzez system płatności Pay with Amazon, rozwój platformy B2B Amazon Business oraz dalszy rozwój usług Amazon Web Services.
Co sądzicie o wynikach Amazona za 2015 rok? Czy rozwój tego giganta e-commerce zwolni w tym roku czy raczej znów firma zanotuje spektakularne wzrosty?