Allegro zamyka Citeam. Koniec zakupów grupowych już blisko?

Newsy e-commerce

Newsy e-commerce

CiTeam.pl18 marca portal Citeam.pl wysłał wiadomość do swoich dotychczasowych użytkowników z informacją o zakończeniu działalności. Czy zniknięcie z rynku tak dużego gracza to kolejny argument w rękach osób, wieszczących zmierzch zakupów grupowych w Polsce, czy może naturalna ewolucja w stronę innych sposobów na tańsze zakupy w Internecie?

Citeam.pl swoją działalność rozpoczął w lutym 2011 r., w czasie, gdy w kraju na dobre szalała już moda na portale zakupów grupowych. Od 2010 roku, kiedy to na rynku pojawił się pierwszy tego typu serwis, kolejne powstawały w ekspresowym tempie. Według ciągle aktualizowanego spisu portali zakupów grupowych (link), przygotowanego przez GoDealla.pl, największą wyszukiwarkę ofert zakupów grupowych i kodów rabatowych do sklepów internetowych w Polsce, w ciągu ostatnich 4 lat pojawiło się aż 181 portali oferujących grupowe kupowanie po niższej cenie. Nie tylko inwestorzy indywidualni chcieli uszczknąć z „grupowego” tortu. Także czołowe spółki i koncerny medialne wywęszyły okazję do zarobku. Własne portale otworzyły m.in. Grupa o2, Agora, Axel Springer, MediaRegionalne, Presspublika czy Polskapresse.

Coś się kończy…

Portal Citeam, należący do Grupy Allegro, w ostatnich kilkunastu miesiącach notował duże spadki. Od grudnia 2011, kiedy to korzystało z niego 1,98 mln osób, do grudnia 2013 strata wyniosła blisko 1,50 mln użytkowników. Utrata użytkowników (a co za tym idzie – przychodów) była przyczyną innych głośnych w branży upadków, takich jak HappyDay (Agora), ruszaj.pl (Grupa o2), Klub Okazji (Axel Springer) czy należących do Presspubliki Okazji.rp.pl.

Dzisiaj użytkownicy Citeam otrzymali e-mail o następującej treści:

Drodzy Użytkownicy Citeam,

Dziękujemy Wam za wspólne prawie 3 lata zakupów grupowych. Chcemy Was poinformować, że od 1 kwietnia 2014 nasz serwis kończy swoją działalność.

Mamy nadzieję, że dzięki nam udawało się Wam wielokrotnie dokonać zakupów towarów i usług w atrakcyjnych cenach. Wiemy, że dla wielu z Was zakupy z Citeam były początkiem przygody z zakupami w sieci. Jeśli chcecie nadal kupować w korzystnych cenach zapraszamy Was do Strefy Okazji Allegro, gdzie codziennie czekają na Was mnóstwo atrakcyjnych ofert.

Dziękujemy i pozdrawiamy!

ps: Dla tych z Was, którzy dokonali zakupu ofert kontakt z nami będzie możliwy pod adresem: kontakt@citeam.pl. Realizacja zakupionych kuponów odbywać się będzie zgodnie z warunkami podanymi w ofercie.

Pozdrawiamy,
Zespół Citeam.pl

Według wspomnianego wcześniej spisu portali zakupów grupowych, serwisów, które w ciągu ostatnich dwóch lat zakończyły swoją działalność lub nie ma żadnych oznak ich dalszego funkcjonowania, jest aż… 118.

A coś zaczyna…

godealla-logoPrzedstawione dane zdają się być brutalne dla prognozowania przyszłości tej części e-commerce. Czy jednak na pewno oznaczają upadek zakupów na portalach typu Groupon czy FastDeal? Według GoDealli, obecna sytuacja będzie motywacją do zmian w podstawowych funkcjonalnościach tych serwisów, jednak nie zwiastuje rychłego i całkowitego ich zniknięcia.

Jako portal, który publikuje zebrane oferty z 29 serwisów zakupów grupowych i witryn zniżkowych, mamy inne spojrzenie na tę kwestię – mówi Kamil Kaniuk, opiekun i pomysłodawca GoDealla.pl. – Nie odnotowujemy spadków w liczbie unikalnych użytkowników, co oznaczać może, że konsumenci wciąż szukają okazji na tego typu portalach, jednak ich duża liczba zniechęca do przeglądania poszczególnych witryn.

Według Kaniuka, w ostatnim czasie pojawił się jeszcze jeden powód, który mógł osłabić pozycje poszczególnych serwisów zakupów grupowych.

Sklepy internetowe w Polsce zaczynają dostrzegać potrzebę udostępniania swoim klientom promocji kodów rabatowych, dzięki którym zrobią oni tańsze zakupy w witrynie e-sklepu, z pominięciem pośredników. Widzimy to także na naszym serwisie, w którym liczba użytkowników zakładki „Kody rabatowe” w lutym wzrosła o 30% w stosunku do poprzedniego miesiąca – zauważa K. Kaniuk.

Jak widać, już wkrótce nazwa „zakupy grupowe” może przestać być używana, co jednak nie oznacza śmierci tego typu zakupów internetowych, a jedynie zmianę zasad ich funkcjonowania.

Źródło: informacja prasowa / GoDealla.pl

Reklama

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.05.2022

ROI, ROAS… czas na ROR w Twoim e-commerce!

Marcelina Lipska

Marcelina Lipska

CEO, Digital Marketing Consultant & Strategist
f1brand.pl

Artykuł
04.05.2022

50 błędów w SEO — sprawdź, czy ich nie popełniasz!

Adam Przybyłowicz

Adam Przybyłowicz

SEO Copywriter
toponline.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę